De rol van stiefouders bij de opvoeding: Wat mag je wel en niet zeggen?
juli 8, 2025
In de moderne opvoedingscontext is het vaak lastig om met kinderen om te gaan die zich gedragen alsof ze met stomheid zijn geslagen. Dit gedrag kan bijdragen aan spanningen in het gezin en kan moeilijk te verklaren zijn. In de bronnen die hier beschikbaar zijn, wordt duidelijk dat zulke situaties vaak ontstaan door onverwerkte emoties, onduidelijke grenzen, of onvoldoende ondersteuning van ouders. Dit artikel bevat informatie over hoe ouders met zo’n situatie kunnen omgaan, gebaseerd op de beschikbare informatie in de bronnen.
Een veelvoorkomend verschijnsel dat in de bronnen wordt genoemd, is het “met stomheid geslagen zijn” van kinderen. Dit wordt vaak gebruikt om te beschrijven dat een kind niet in staat is om te reageren op bepaalde situaties of op te vallen in het gedrag. In sommige gevallen kan dit wijzen op een gevoel van machteloosheid of onzekerheid. In bron [3] wordt duidelijk dat kinderen die met stomheid zijn geslagen vaak hun frustratie uiten in driftbuien, omdat ze hun zin niet krijgen. Dit kan leiden tot onrust in het gezin en kan moeilijk te beheersen zijn.
Het gedrag van kinderen dat met stomheid is geslagen kan verschillende oorzaken hebben. In bron [3] wordt genoemd dat sommige kinderen qua aanleg driftiger zijn dan andere en moeilijker omgaan met frustraties. Bovendien kan de opvoeding een grote invloed hebben op het frequentie van driftbuien. Rigide kinderen kunnen vaker een driftbui krijgen dan flexibele kinderen. In bron [3] wordt ook verwezen naar het feit dat kinderen die op school of thuis te maken krijgen met onverwachte situaties, vaak een gevoel van angst en onrust kunnen ervaren.
In bron [1] wordt uitgelegd dat kinderen als alarmbellen kunnen fungeren voor het welzijn van hun gezin. Ze kunnen met hun gedrag aangeven dat er onverwerkte gevoelens zijn in het gezin. Bijvoorbeeld, als ouders hun eigen verdriet of boosheid niet kunnen verwerken, kan dit zich in het gedrag van het kind manifesteren. In bron [1] wordt ook gesproken over de rol van emotionele intelligentie en zelfcompassie bij kinderen. Door mindfulness en andere technieken kan het kind leren om met zijn emoties om te gaan en zich beter te concentreren op school.
In bron [3] wordt uitgelegd dat ouders in zo’n situatie rustig moeten blijven en het gedrag van het kind niet mogen belonen. Het is belangrijk om consequent te zijn en geen extra aandacht te geven aan het gedrag. Bovendien moet er worden gekeken naar de oorzaak van het gedrag. In bron [3] wordt gezegd dat het belangrijk is om de driftbui niet te belonen, wat betekent dat ouders niet moeten zwichten voor de druk van het kind en ook geen verandering mogen aanbrengen in hun plannen of handelingen die voorafgaan aan de driftbui.
In bron [3] wordt ook gesproken over het belang van positieve aandacht. Ouders moeten proberen om het kind te belonen wanneer het goed gedrag vertoont. Dit kan bijvoorbeeld door complimentjes te geven, samen een spelletje te spelen, voor te lezen, of een knuffel te geven. Daarnaast is het belangrijk om grenzen en structuur aan te brengen. Dit biedt duidelijkheid, voorspelbaarheid en overzicht. Het kind weet dan waar het aan toe is, en leert dat een driftbui niet helpt om toch zijn zin te krijgen.
In bron [4] wordt een situatie beschreven waarin een moeder haar kind met vrije opvoeding belichaamt. Dit leidt tot een situatie waarin het kind zich vrij mag gedragen, maar ook tot gevolg kan hebben dat het kind niet begrijpt wat er van hem verwacht wordt. In zo’n geval kan het moeilijk zijn om het gedrag van het kind te bepalen, omdat het kind niet weet wat er van hem wordt verwacht. In bron [4] wordt ook gesproken over het feit dat ouders vaak niet weten hoe ze met hun kinderen moeten omgaan, wat leidt tot een situatie waarin het kind zich niet goed voelt.
In bron [2] wordt duidelijk dat ouders soms extreem veeleisend zijn naar de school en hun kind op een voetstuk plaatsen. Dit kan leiden tot een situatie waarin het kind zich niet goed voelt in de schoolomgeving. In zo’n geval is het belangrijk dat ouders en school samenwerken om het gedrag van het kind te bepalen en te beïnvloeden. In bron [2] wordt ook gezegd dat het belangrijk is dat ouders zich niet alleen op hun kind richten, maar ook de rol van de school en de juf in de klas in de gaten houden.
In dit artikel is duidelijk geworden dat het omgaan met een kind dat met stomheid is geslagen, complex kan zijn. Ouders moeten hierbij rustig blijven, consequent zijn en het gedrag van het kind niet belonen. Daarnaast is het belangrijk om grenzen en structuur aan te brengen, zodat het kind zich veilig en overzichtelijk voelt. Bovendien is het belangrijk dat ouders en school samenwerken om het gedrag van het kind te bepalen en te beïnvloeden. Door deze stappen te nemen, kunnen ouders helpen om hun kind te ondersteunen en te laten leren om met emoties om te gaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet