logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Meer dan opvoeden: Een overzicht van thema’s en praktijkvoorbeelden

In de moderne opvoedingspraktijk is het begrip “meer dan opvoeden” steeds belangrijker geworden. Dit concept benadrukt dat ouderschap niet alleen bestaat uit het geven van instructies en het bepalen van regels, maar ook uit het ondersteunen, begeleiden en samenwerken met ouders in hun rol als opvoeders. Het boek Meer dan opvoeden, geschreven door Carolien Gravesteijn en Monica Aartsma, biedt inzicht in de grondslagen, perspectieven en werkwijzen waarop sociaal werkers en pedagogen kunnen werken met ouders. In dit artikel worden de kernideeën, praktijkvoorbeelden en aanbevelingen uit dit boek uitgebreid besproken, met aandacht voor de ontwikkeling van kinderen in verschillende levensfases en de rol van ouders in deze ontwikkeling.

Ontwikkelingsfasen en opvoedtaken

In de opvoedingspraktijk is het belangrijk om te beseffen dat elk kind zich in een eigen tempo ontwikkelt. De ontwikkeling van een kind verloopt in verschillende fasen, waarin bepaalde vaardigheden en gedragingen centraal staan. Het is voor ouders van belang om deze fasen te begrijpen en op de juiste manier mee te werken.

0 tot 2 jaar: Een veilige band opbouwen

In de eerste jaren van het leven is de ontwikkeling van een veilige hechting van groot belang. Dit is de basis voor het vertrouwen dat een kind heeft in de wereld en de mensen om hem heen. In deze fase leert het kind omgaan met anderen, verschil te zien tussen ouder en vreemde, en bewust te spelen met voorwerpen. Ook ontwikkelt het kind lichaamsbeheersing, zoals vastpakken, zitten en kruipen.

Een belangrijk onderdeel van opvoeden in deze fase is het passend reageren op de behoeften van het kind. Dit betekent dat ouders hun kind moeten observeren en proberen aan te sluiten bij wat het nodig heeft. Naarmate het kind ouder wordt, worden ook grenzen belangrijk. Structuur en duidelijkheid helpen het kind om zich veilig en opgelost te voelen.

2 tot 4 jaar: Sociaal gedrag en zelfstandigheid stimuleren

Vanaf de leeftijd van 2 tot 4 jaar begint de taalontwikkeling op gang te komen. Het kind leert dat dingen of mensen die het niet ziet, nog wel bestaan. Ook begint het kind met andere kinderen samen te spelen. De zelfredzaamheid neemt toe, wat bijvoorbeeld zichtbaar is aan het feit dat het kind zelf gaat eten of zich wil aankleden.

In deze fase is het belangrijk om met het kind te praten, zodat het begrijpt wat wel en niet mag. Soms gedraagt het kind zich lastig, wat normaal is. Het is belangrijk om regels en grenzen duidelijk te stellen en positieve ondersteuning te geven, zoals het belonen van gedrag.

4 tot 6 jaar: Sociale ontwikkeling en schoolvaardigheden

Tijdens de leeftijd van 4 tot 6 jaar neemt het gevoel van onafhankelijkheid toe. Het kind leert zichzelf te verzorgen, zoals zich wassen of aankleden. Ook ontwikkelt het kind een beter begrip van goed en kwaad, en komt er schaamtegevoelens bij. De schoolse vaardigheden worden steeds belangrijker, zoals het concentreren, opdrachten uitvoeren en in groep werken.

In deze fase is het belangrijk om het kind te laten leren hoe het met anderen omgaat. Dit omvat het respecteren van verschillen tussen mensen, zoals op het gebied van cultuur, normen en sekse. Het is ook belangrijk om met het kind te praten, vragen te stellen en te luisteren.

6 tot 12 jaar: Emotionele en sociale ontwikkeling

Vanaf de leeftijd van 6 tot 12 jaar ontwikkelt het kind zich steeds zelfstandiger. Het kan emoties beter herkennen en aanpassen. Het leert omgaan met vervoer, geld en media. Ook ontwikkelen de schoolse vaardigheden zich verder.

In deze fase is het belangrijk om het kind te stimuleren om eigen keuzes te maken, zodat de zelfstandigheid wordt bevorderd. Bied het kind de kans om met leeftijdsgenoten om te gaan en leer het hoe het met anderen omgaat. Het is ook belangrijk om te luisteren naar het kind en met hem te praten over zorgen of angsten.

12 tot 16 jaar: Identiteit en seksualiteit

In de leeftijd van 12 tot 16 jaar staat het zelf omgaan met gevoelens en het maken van vrienden centraal. Het kind zoekt naar wie het is en wat het belangrijk vindt. Het is normaal dat het kind minder afhankelijk is van de ouder en steeds meer naar leeftijdsgenoten toetrekt.

De ontwikkeling van de eigen identiteit kan ervoor zorgen dat het kind meer risico’s durft te nemen en eigen grenzen trekt. Daarnaast krijgt het kind te maken met lichamelijke veranderingen en seksualiteit. In deze fase is het belangrijk om het kind te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van de eigen identiteit en om ruimte te geven voor het opbouwen van eigen normen en waarden.

16 tot 23 jaar: Overgang naar volwassenheid

De overgang van jeugd naar volwassenheid vindt plaats in deze periode. Het kind komt los van de ouders en wordt steeds onafhankelijker. De relatie tussen ouder en kind wordt steeds meer gelijk. De rol van de opvoeder verandert van sturend naar meer adviserend. Het is belangrijk om keuzes en initiatieven van het kind te respecteren, maar ook beschikbaar te blijven bij vragen en moeilijkheden.

Werken met ouders: Een sociaal perspectief

In Meer dan opvoeden wordt benadrukt dat ouders niet alleen opvoeders zijn, maar ook actief betrokken raken bij hun eigen ontwikkeling. Ouders ontwikkelen zich in hun relatie, werk, vrije tijd en sociale contacten. Soms hebben ouders behoefte aan een klankbord of hulp, of zijn ze tijdelijk de regie over hun leven kwijt. In dit boek staat beschreven hoe sociaal werkers en pedagogen hierbij kunnen ondersteunen.

De nadruk ligt op het aanpakken van de eigen kracht van ouders en het gebruik maken van hun sociale netwerk. Dit helpt bij het voorkomen van problemen en het bevorderen van preventieve maatregelen. Het werken met ouders richt zich ook op de sociale en maatschappelijke doelen van ouderschap en opvoeden. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de sociale context een grote rol speelt in de ontwikkeling van kinderen.

Ondersteuning voor ouders: Praktijkvoorbeelden en aanpak

In het boek Meer dan opvoeden worden verschillende praktijkvoorbeelden besproken, waarmee ouders kunnen worden ondersteund. Dit omvat het aanbieden van kennis en inzicht in de vraag hoe sociaal werkers en pedagogen zich kunnen verbinden en verhouden tot ouders. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de krachten en mogelijkheden van ouders, en wordt er gewerkt vanuit een kritische, reflectieve en onderzoekende houding.

Een van de kernideeën is dat ouders niet alleen opvoeders zijn, maar ook een rol spelen in hun eigen ontwikkeling. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door hen te helpen met het vinden van een klankbord, het aanbieden van ondersteuning in hun relatie, werk of sociale contacten, en het helpen bij het oplossen van problemen.

De rol van ouders in de opvoeding

De opvoeding van een kind is een proces dat voortdurend verandert. Elke fase heeft haar eigen uitdagingen en kansen. De rol van ouders is daarbij cruciaal, omdat zij de belangrijkste opvoeder zijn van hun kind. Het is belangrijk dat ouders zich bewust zijn van hun eigen welzijn en dat zij zich goed kunnen voorzorgen.

In de opvoedingspraktijk is het belangrijk om de zelfstandigheid van het kind te stimuleren. Dit kan door het kind te helpen met leeftijdsgenoten om te gaan en regels en grenzen duidelijk te stellen. Bovendien is het belangrijk om met het kind te praten, vragen te stellen en te luisteren naar wat het kind zegt.

Samenvatting

Meer dan opvoeden benadrukt dat ouderschap niet alleen bestaat uit het geven van instructies en het bepalen van regels, maar ook uit het ondersteunen, begeleiden en samenwerken met ouders in hun rol als opvoeders. In dit boek wordt uitgegelegd hoe sociaal werkers en pedagogen kunnen werken met ouders, waarbij de krachten en mogelijkheden van ouders centraal staan.

In de opvoedingspraktijk is het belangrijk om te beseffen dat elk kind zich in een eigen tempo ontwikkelt. De ontwikkeling van een kind verloopt in verschillende fasen, waarin bepaalde vaardigheden en gedragingen centraal staan. Het is voor ouders van belang om deze fasen te begrijpen en op de juiste manier mee te werken.

Bronnen

  1. Wat is belangrijk bij opvoeden?
  2. Meer dan opvoeden – Studiebijdehand
  3. Meer dan opvoeden – Boom Uitgevers
  4. Vragen en antwoorden over opvoeden
  5. Meer dan opvoeden – Coutinho
  6. Vragen en antwoorden over opvoeden
  7. Opvoeden doe je niet alleen
  8. Vragen en antwoorden over opvoeden
  9. Vragen en antwoorden over opvoeden
  10. Vragen en antwoorden over opvoeden
  11. Vragen en antwoorden over opvoeden

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven