logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Onderwijs en opvoeding van kinderen met MCDD: Aanpak en begeleiding

Inleiding

Meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD) is een ontwikkelingsstoornis die vooral betrekking heeft op het reguleren van emoties, het onderscheiden van fantasie en werkelijkheid, en het aanleren van sociale interacties. In het onderwijs en de opvoeding van kinderen met deze stoornis is het van belang om een structuurrijke, veilige en duidelijke omgeving te bieden. De bronnen tonen aan dat kinderen met MCDD in de praktijk vaak last hebben van extreme angst, denkstoornissen en een onduidelijk onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid. Dit vereist een aangepaste aanpak op school en thuis, waarbij zowel ouders als leerkrachten actief betrokken raken bij het begeleiden van het kind. In dit artikel worden de belangrijkste principes van opvoeding en onderwijs voor kinderen met MCDD besproken, gebaseerd op de beschikbare informatie uit de bronnen.

Kenmerken van MCDD in het onderwijs

Kinderen met MCDD vertonen veelal ongewenst gedrag dat vaak wordt geïnterpreteerd als onbegrijpbaar of ongepast. Volgens bron [2] en [10] ligt het probleem van MCDD minder op het gebied van sociale contacten, maar vooral op het reguleren van emoties en gedachten. De kinderen kunnen moeilijk onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid, wat leidt tot verwarring, angst en zelfs woede. In de klas kunnen deze kinderen snel overbelast raken, vooral in lawaaiige of onvoorspelbare situaties.

In de praktijk blijkt dat kinderen met MCDD baat hebben bij een voorspelbare, veilige leeromgeving. Structuur, rust en duidelijke grenzen helpen om angst en verwarring te beperken. De bron [2] benadruit dat kinderen met MCDD vaak moeite hebben met het begrijpen van sociale contexten, waardoor het moeilijk is om vriendschappen op te bouwen of te onderhouden. Daarnaast is hun vermogen om zich te concentreren en te leren beperkt, vooral wanneer de situatie complex is.

Belang van structuur en consistentie

Een van de belangrijkste aanbevelingen voor ouders en leerkrachten is het aanbieden van een structuurrijke omgeving. Bron [5] benadrukt dat kinderen met MCDD extra behoefte hebben aan structuur. Ze gedijen bij routine en voorspelbaarheid. Door een dagelijkse routine aan te houden, geven ouders hun kind een gevoel van duidelijkheid en veiligheid. Dit is belangrijk om de angst en verwarring van het kind te beheersen.

Bij de opvoeding van kinderen met MCDD is het ook van belang om consequent te handelen. Bron [5] stelt dat consequentie het kind helpt om zich veilig te voelen. Een kind dat weet dat er regels zijn en dat deze consistent worden toegepast, voelt zich veiliger en kan zich beter aanpassen aan de omgeving. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en leerkrachten het gedrag van het kind begrijpen en niet als ongepast of onbegrijpbaar beschouwen.

Omgang met angst en emotionele problemen

Kinderen met MCDD hebben vaak te maken met extreme angst, paniek en achterdocht. Bron [5] en [7] geven aan dat deze angsten vaak onbegrijpelijk zijn voor anderen, maar voor het kind zelf heel realistisch zijn. Het is daarom belangrijk om het kind serieus te nemen en te proberen hun angst te begrijpen. Het is niet aan te raden om het kind te beledigen of te beoordelen, maar juist om te luisteren en te helpen bij het omgaan met hun emoties.

Bij het onderwijs is het belangrijk dat leerkrachten en ouders de emoties van het kind herkennen en begrijpen. Een kind dat zich angstig voelt, kan snel overbelast raken en zich dan gedragsproblemen manifesteren. In zo’n geval is het belangrijk om het kind rustig te houden en het te helpen om zijn gedachten op een andere manier te structureren. Bron [1] benadrukt dat het kind op een rustige en vriendelijke manier uit de situatie geholpen moet worden, en dat de controle moet worden overgenomen als het kind de situatie niet meer onder controle heeft.

Samenwerking tussen ouders, school en hulpmiddelen

Een effectieve opvoeding en onderwijs van kinderen met MCDD vereist samenwerking tussen ouders, school en andere hulpmiddelen. Bron [2] en [9] geven aan dat ouders en leerkrachten regelmatig moeten communiceren over het gedrag en de ontwikkeling van het kind. Daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten de omgeving van het kind begrijpen en inzicht hebben in de stoornis. Dit helpt bij het aanpassen van het onderwijs en het aanbieden van een passende begeleiding.

In sommige gevallen is gespecialiseerde begeleiding of zelfs plaatsing in het (voortgezet) speciaal onderwijs nodig. Bron [2] benadrukt dat MCDD vaak samenkomt met andere stoornissen zoals ADHD, verstandelijke beperking of TOS. De combinatie van problemen maakt de signalering en aanpak vaak complex. Daarom is diagnostiek door gespecialiseerde professionals noodzakelijk.

Ondersteuning en professionele hulp

Bij de opvoeding van kinderen met MCDD is het belangrijk om professionele hulp in te schakelen. Bron [9] en [7] geven aan dat therapiën zoals cognitieve gedragstherapie nuttig kunnen zijn om het kind te begeleiden bij het omgaan met emoties en gedrag. Daarnaast is het belangrijk om het kind te begeleiden bij het opbouwen van zelfvertrouwen en zelfstandigheid.

Ouders en verzorgers van kinderen met MCDD moeten zelf ook ondersteuning krijgen. Bron [6] benadrukt dat ouders vaak veel angst en verdriet ervaren, en dat het belangrijk is dat ze ondersteuning krijgen. In sommige gevallen is het nuttig om het kind tijdelijk te laten logeren bij een vertrouwd persoon, zodat ouders en andere kinderen in het gezin ruimte krijgen om zich te ontspannen.

Conclusie

Kinderen met MCDD hebben in het onderwijs en de opvoeding een aangepaste aanpak nodig. Een structuurrijke, veilige en duidelijke omgeving helpt om hun angst en verwarring te beheersen. Ouders en leerkrachten moeten samenwerken om het gedrag van het kind te begrijpen en te begeleiden. Daarnaast is professionele hulp en ondersteuning van belang om het kind te helpen bij het omgaan met emoties en gedrag. Door de juiste aanpak en begeleiding kan een kind met MCDD zich ontwikkelen in een veilige en ondersteunende omgeving.

Bronnen

  1. Onderwijs
  2. MCDD (Multiple Complex Developmental Disorder)
  3. Meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis
  4. Meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis
  5. Zobegaafd.nl - MCDD
  6. Dagelijks leven met MCDD
  7. Gedragsproblemen bij MCDD
  8. MCDD en autisme
  9. Omgaan met MCDD
  10. Multiple Complex Developmental Disorder

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven