Lichamelijke opvoeding en de biologische visie van Midas Dekkers
juli 8, 2025
Mathilde Willink (1938–1977) was een bijzondere vrouw met een unieke positie in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Ze was de tweede echtgenote van de beroemde schilder Carel Willink en werd vaak omschreven als zijn 'muze'. Haar leven, met name haar relatie met Willink, werd vaak besproken in kranten en weekbladen. Hoewel het niet duidelijk is of zij ooit een kind had, was ze wel betrokken bij het openbare leven en had ze een krachtige persoonlijkheid. In dit artikel wordt gekeken naar de invloed van haar persoonlijkheid, haar relatie met Willink, en haar rol in de kunstwereld, met aandacht voor haar unieke levensstijl en invloed op anderen.
Mathilde werd op 7 juli 1938 geboren in het Zeeuwse Terneuzen, als oudste van vijf dochters van zeeman Pierre Jean Baptiste de Doelder en Elisabeth Cové. Haar vader was katholiek, terwijl haar moeder streng gereformeerd was. Als enige van de kinderen kreeg Mathilde de katholieke doop. Dit zou leiden tot een diepe afkeer van haar moeder, die haar als een streng en onversaagd figuur omschreef. Haar vader verbleef vaak buitengaats, bijvoorbeeld op de Antillen, waardoor Mathilde vaak in het gezin van een oom en tante woonde. Ze had een krachtige persoonlijkheid en was zeer intelligent. Ze doorliep het gymnasium A bij de jezuïtische paters van Sint Janssteen. De priesters hadden een grote invloed op haar, en ze leerde hoe ze het verleiden kon perfectioneren, wat ze als een soort overlevingsmechanisme zag.
Mathilde kwam in contact met de beroemde schilder Carel Willink, die haar als zijn 'muze' beschouwde. Hij noemde haar 'mijn inspirerende, mooie, verwende en kostbare muze'. Zijn relatie met haar was complex. Hij zag haar als een 'superpoes', een mooi ding om in huis te hebben, en beschreef hun relatie als 'een incestueuze verhouding. Koel. Berekend. Vader en dochter'. Zijn relatie met haar was dusdanig intensief dat hij zelfs een schilderij van haar maakte, 'Portret van Mathilde', dat hij nooit meer wilde ondertekenen.
In haar jonge jaren had Mathilde een relatie met de schilder en kunstenaar Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde. Ze was een actieve deelnemer aan de kunstwereld en had een krachtige persoonlijkheid. Haar relatie met Willink was volgens hem een 'samenwerking van krachten', waarbij zij zijn creativiteit inspireerde. Toch bleek de relatie ook spanningen te bevatten. Willink had een affaire met topmannequin Andrée Rupp, en Mathilde reageerde daarop met het bekogelen van Rupp’s sportauto met eieren.
De dood van Mathilde Willink blijft nog steeds met raadsels omringd. Ze werd op 25 oktober 1977 dood aangetroffen in haar hemelbed, met een pistoolschot door het linkeroor. De politie concludeerde dat het een zelfmoord was, maar veel mensen in haar vriendenkring geloofden dat het geen zelfmoord was. Ook binnen de politie waren er dissidenten. Er was sprake van tekenen van een worsteling, en het pistool dat werd gebruikt, bleek eerder in andere aanslagen gebruikt te zijn. Bovendien was Mathilde rechtshandig, terwijl de kogel in haar linkerslaap zat, wat fysiek onmogelijk was.
Er waren verschillende verdachten die in beeld kwamen, waaronder Gerard Vittali, een cokedealer die zich via Mathilde toegang had verschaft tot een betere klantenkring. Ook was er sprake van vermoedens dat de betrokkenheid van Henk van der Meyden een rol speelde, omdat men bang was dat er een beerput zou opengaan over coke en de jetset.
Mathilde Willink was een ongebruikelijke vrouw, die zichzelf als een 'levend kunstwerk' beschouwde. Ze was zeer extravert en had een krachtige persoonlijkheid. Ze was betrokken bij het openbare leven, en had een sterke invloed op anderen. Ze had een krachtige persoonlijkheid en was zeer creatief. Ze had een passie voor kunst, en was actief in de kunstwereld. Ze had een sterke relatie met de schilder Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde.
Ze had ook een sterke relatie met modeontwerpster Fong Leng, en droeg excentrieke creaties van haar. Ze had een krachtige stijl en was zeer opvallend in haar uiterlijk. Ze had een krachtige stem en was zeer expressief. Ze had een passie voor kunst, en was actief in de kunstwereld. Ze had een sterke relatie met de schilder Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde.
Mathilde Willink had een sterke invloed op de kunstwereld. Ze was een krachtige persoonlijkheid en had een sterke invloed op anderen. Ze had een krachtige relatie met de schilder Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde. Ze had een krachtige invloed op de kunstwereld, en was een belangrijk figuur in de Nederlandse kunstgeschiedenis.
Ze had ook een sterke relatie met modeontwerpster Fong Leng, en droeg excentrieke creaties van haar. Ze had een krachtige stijl en was zeer opvallend in haar uiterlijk. Ze had een krachtige stem en was zeer expressief. Ze had een passie voor kunst, en was actief in de kunstwereld. Ze had een sterke relatie met de schilder Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde.
Mathilde Willink was een unieke vrouw met een sterke invloed op de kunstwereld. Ze was een krachtige persoonlijkheid en had een sterke relatie met de schilder Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde. Ze had een krachtige invloed op de kunstwereld, en was een belangrijk figuur in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Haar leven, met name haar relatie met Willink, werd vaak besproken in kranten en weekbladen. Hoewel het niet duidelijk is of zij ooit een kind had, was ze wel betrokken bij het openbare leven en had ze een krachtige persoonlijkheid. Ze had een sterke relatie met modeontwerpster Fong Leng, en droeg excentrieke creaties van haar. Ze had een krachtige stijl en was zeer opvallend in haar uiterlijk. Ze had een krachtige stem en was zeer expressief. Ze had een passie voor kunst, en was actief in de kunstwereld. Ze had een sterke relatie met de schilder Carel Willink, die haar als zijn muze beschouwde.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet