Omgaan met een moeilijk opvoedbaar kind van 3 jaar
juli 8, 2025
Lichamelijke opvoeding (LO) is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. De kwaliteit van LO hangt onder andere af van het gebruik van geschikte materialen. In dit artikel worden de belangrijkste materialen voor lichamelijke opvoeding besproken, inclusief hun toepassing, voordelen en aanbevelingen voor gebruik. De informatie is gebaseerd op de beschikbare bronnen, waaronder informatie over bewegingsonderwijs, spelmateriaal en het gebruik van materialen in de praktijk.
Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het ontwikkelingsproces van kinderen. De les methode, de kwaliteit van het gebruikte materiaal en de aanpak van de leerkracht bepalen mede of kinderen actief en plezierig kunnen leren bewegen. In het primair onderwijs wordt de nadruk gelegd op het leren bewegen en het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, terwijl het voortgezet onderwijs zich richt op het verdiepen in de theorie en het leren omgaan met sport en beweging in het algemeen. De keuze van materialen is hierbij van groot belang.
Er zijn verschillende soorten materialen die gebruikt kunnen worden bij lichamelijke opvoeding. Deze materialen variëren van eenvoudige speelgoedartikelen tot complexe sportapparatuur. De keuze van het juiste materiaal hangt af van de leeftijd van de leerlingen, de lesinhoud en de doelstellingen van de les.
Spelmateriaal wordt vaak gebruikt om kinderen actief te houden en hen te laten bewegen. Het kan variëren van ballen en springtouwen tot hoepels en klimapparatuur. In bron [3] wordt uitgelegd dat Nijha een uitgebreid assortiment spelmateriaal aanbiedt, waaronder materialen voor groepsdynamica, interactieve activiteiten en fijne motoriek. Dit materiaal is geschikt voor zowel binnen- als buitenspel.
Bijvoorbeeld:
- Ballen worden gebruikt voor spelletjes zoals doelpunt, balwerpen en kruipen.
- Hoepels worden gebruikt voor balanceren, springen en groepsactiviteiten.
- Klimapparatuur wordt gebruikt voor klimmen en andere actieve activiteiten.
- Fijne motoriekmaterialen zoals balles, touwen en speelgoed worden gebruikt voor het trainen van hand-oogcoördinatie.
Bewegingsmaterialen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden zoals balanceren, springen, klimmen en lopen. In bron [1] wordt uitgelegd dat er materialen zijn die gericht zijn op het leren kennen van het lichaam en het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden. Deze materialen zijn ook geschikt voor kinderen met een verstandelijke of lichamelijke beperking.
Bijvoorbeeld:
- Balanceermateriaal zoals balansen, planken en matjes.
- Springmaterialen zoals springtouwen, matjes en hobbelpalen.
- Klimmaterialen zoals klimwand, klimplank en klimzakken.
- Ballen en balspellen zoals volleybal, basketbal en handbal.
Educatief spelmateriaal wordt gebruikt om kinderen te leren rekenen, spellen en taal. In bron [3] wordt uitgelegd dat er materialen zijn zoals dobbelstenen, rekenmatten, spellingmatten en volledige bewegend leren spelpakketten. Deze materialen helpen bij het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden en bewegingsvaardigheden.
Bijvoorbeeld:
- Rekenmatten worden gebruikt voor het leren rekenen.
- Spellingmatten worden gebruikt voor het leren spellen.
- Volledige bewegend leren spelpakketten helpen bij het leren van taal en rekenen.
Duurzaamheid is een belangrijk aspect in het kiezen van materialen voor lichamelijke opvoeding. In bron [3] wordt uitgelegd dat Nijha kiest voor producten gemaakt van duurzame materialen zoals kurk of gerecyclede materialen. Dit zorgt ervoor dat het spelmateriaal langer meegaat en minder schadelijk is voor het milieu.
Hoewel dit artikel gericht is op lichamelijke opvoeding voor kinderen, wordt in bron [3] ook gesproken over spelmateriaal voor ouderen. Dit materiaal is gericht op het stimuleren van de geest en het lichaam. Bijvoorbeeld:
- Tafel curling
- Sjoelbakken
- Blikgooien
- Ringwerpen
- Bowling
Dit materiaal is geschikt voor senioren die actief willen blijven of samen willen genieten van een ontspannen spelmoment.
Sensorisch spelmateriaal wordt gebruikt om de zintuigen te stimuleren. In bron [3] wordt uitgelegd dat er materialen zijn zoals ballen met belletjes, voelzakjes en draaiwormen. Deze materialen zijn geschikt voor mensen met visuele of gehoorbeperking en bieden ook mogelijkheden voor recreatie en zintuigtraining.
De toepassing van materialen in de praktijk hangt af van de lesinhoud, de leeftijd van de leerlingen en de doelstellingen van de les. In bron [6] wordt uitgelegd dat de zes W’s (wie, wat, wanneer, waar, waarom, hoe) een handig hulpmiddel zijn bij het opbouwen en opruimen van bewegingsarrangementen. Deze methode helpt bij het leren van logische volgorde en het uitvoeren van samengestelde opdrachten.
In bron [6] wordt ook uitgelegd dat het belangrijk is om kinderen te leren hoe ze materialen moeten opbouwen en opruimen. Dit helpt bij het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en het leren omgaan met materialen.
In bron [6] wordt ook uitgelegd dat het belangrijk is om kinderen te leren hoe ze materialen moeten opbouwen en opruimen. Dit helpt bij het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en het leren omgaan met materialen.
Het gebruik van materialen voor lichamelijke opvoeding heeft verschillende voordelen.
Materialen zoals balansen, springtouwen en klimapparatuur helpen bij het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden zoals balanceren, springen, klimmen en lopen.
Materialen zoals balles, touwen en speelgoed helpen bij het trainen van hand-oogcoördinatie en fijne motoriek.
Sensorisch spelmateriaal zoals ballen met belletjes, voelzakjes en draaiwormen stimuleren de zintuigen en helpen bij het leren van zintuigtraining.
Educatief spelmateriaal zoals rekenmatten, spellingmatten en bewegend leren spelpakketten helpen bij het leren van taal en rekenen.
Duurzaam spelmateriaal zoals kurk en gerecyclede materialen draagt bij aan een duurzamere toekomst.
Het gebruik van materialen voor lichamelijke opvoeding is essentieel voor het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden en het leren van taal en rekenen. De keuze van het juiste materiaal hangt af van de leeftijd van de leerlingen, de lesinhoud en de doelstellingen van de les. Door het gebruik van materialen zoals spelmateriaal, bewegingsmaterialen, educatief spelmateriaal, duurzaam spelmateriaal, spelmateriaal voor ouderen en sensorisch spelmateriaal, kunnen kinderen actief en plezierig leren bewegen. De toepassing van materialen in de praktijk is belangrijk voor het leren van logische volgorde en het uitvoeren van samengestelde opdrachten. De voordelen van het gebruik van materialen zijn onder andere de versterking van bewegingsvaardigheden, de stimulering van de zintuigen, de versterking van de cognitieve vaardigheden en de bijdrage aan duurzaamheid. Door aanbevelingen zoals het kiezen van materialen op maat van de leeftijd, het gebruik van een verscheidenheid aan materialen, het zorgen voor veiligheid, het kiezen van duurzame materialen, het gebruik van educatief spelmateriaal en het zorgen voor een goede opslag, kunnen kinderen actief en plezierig leren bewegen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet