Het model van Kok in de orthopedagogiek: een kader voor specifiek opvoeden
juli 8, 2025
Martine Delfos is een erkende deskundige op het gebied van kindontwikkeling, opvoeding en psychotrauma. Ze stelt dat kinderen op een ontwikkelingsgerichte manier moeten worden begeleid, waarbij het belang van het kind centraal staat. Haar visie is gericht op het begrijpen van de natuurlijke ontwikkelingsfasen van kinderen, het aanbieden van een veilige en ondersteunende omgeving, en het stimuleren van de psychosociale en cognitieve groei. In haar boeken en lessen benadrukt ze de kracht van het kind, de rol van ouders en onderwijsers, en het belang van het begrijpen van de hersenontwikkeling van kinderen. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes van Martine Delfos’ ontwikkelingsgerichte benadering, inclusief het begrip van de hersenontwikkeling, het belang van communicatie, het opvoedingsgedrag en de rol van het onderwijs.
Martine Delfos benadrukt dat elk kind zijn eigen denkkader maakt en probeert de pijn onder controle te krijgen. Ze benadrukt dat kinderen op een ontwikkelingsgerichte manier moeten worden begeleid, waarbij het belang van het kind centraal staat. Ze stelt dat kinderen in hun vroege jaren veel meer kunnen dan men denkt en dat het belang is om hen te laten groeien op een manier die past bij hun ontwikkelingsfase. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. In haar boek Trauma vanuit een ontwikkelingsperspectief benadrukt ze het belang van het begrijpen van de psychosociale ontwikkeling van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen.
De hersenontwikkeling speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Martine Delfos benadrukt dat de hersenontwikkeling van kinderen op een natuurlijke manier verloopt, en dat ouders en onderwijzers hier op moeten letten. Ze benadrukt dat kinderen op jonge leeftijd al veel kunnen leren en dat het belang is om hen te laten groeien in een omgeving die aansluit bij hun ontwikkelingsniveau. Ze benadrukt dat kinderen op een jonge leeftijd al veel kunnen leren, en dat het belang is om hen te laten groeien in een omgeving die aansluit bij hun ontwikkelingsniveau. Ze benadrukt ook dat kinderen in hun vroege jaren veel meer kunnen dan men denkt en dat het belang is om hen te laten groeien op een manier die past bij hun ontwikkelingsfase.
Martine Delfos benadrukt de kracht van het kind en het belang van het begrijpen van hun gedrag. Ze benadrukt dat kinderen in hun vroege jaren veel kunnen leren en dat het belang is om hen te laten groeien op een manier die past bij hun ontwikkelingsfase. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen.
Martine Delfos benadrukt het belang van de rol van ouders en onderwijzers bij de ontwikkeling van kinderen. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van communicatie tussen ouders, onderwijzers en kinderen. Ze benadrukt dat het belang is om open vragen te stellen en de ‘gouden regel’ terug te gaan naar de bedoelingen van een gesprek, zodat gesprekken niet dreigen te ontsporen. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van het opvoedingsgedrag van ouders en onderwijzers. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van het onderwijs bij de ontwikkeling van kinderen. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van het onderwijs bij de ontwikkeling van kinderen. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van de invloed van de media op de ontwikkeling van kinderen. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van de invloed van de media op de ontwikkeling van kinderen. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van het opvoedingsgedrag van ouders en onderwijzers. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van het opvoedingsgedrag van ouders en onderwijzers. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Martine Delfos benadrukt het belang van het opvoedingsgedrag van ouders en onderwijzers. Ze benadrukt dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren. Ze benadrukt ook het belang van het begrijpen van het gedrag van kinderen, en hoe ze kunnen worden gesteund bij het omgaan met traumatische ervaringen. Ze benadrukt ook dat ouders en onderwijzers zich moeten afvragen wat het kind nodig heeft, in plaats van te denken dat ze het kind moeten leren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet