Michel de Montaigne: De kracht van zelfstandig denken en oordelen in de opvoeding van kinderen
juli 8, 2025
In de huidige maatschappelijke discussie over opvoeding en kinderopvoeding speelt het begrip “genderneutraal opvoeden” een belangrijke rol. Het idee dat kinderen op een manier opgevoed moeten worden die geen vooroordelen bevat over hun geslacht, is in veel opzichten een uitdaging. In het kader van de opvoeding in de kindertehuis- en kleuterleeftijd is het belangrijk om te begrijpen wat deze term precies inhoudt en hoe het in de praktijk kan worden toegepast. De bronnen die in het gegeven kader beschikbaar zijn, geven inzicht in de discussie en de praktijk van genderneutraal opvoeden, met name in het licht van de naam “Martine Delfos”, die in een aantal van de bronnen genoemd wordt.
Genderneutraal opvoeden verwijst naar een opvoedingsstijl waarin kinderen niet worden beïnvloed door stereotyperende gedragsrichtlijnen op basis van hun geslacht. Dit houdt in dat kinderen niet worden aangemoedigd om bepaalde gedragingen of interesses te ontwikkelen die traditioneel worden toegeschreven aan jongens of meisjes. Bijvoorbeeld, jongens mogen niet worden aangemoedigd om alleen agressief of technisch te zijn, en meisjes mogen niet worden opgeleid om alleen zacht of sociaal te zijn. In plaats daarvan wordt er voor gekozen om kinderen te laten kiezen wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht.
De bron [1] legt uit dat kinderen vanaf hun geboorte worden blootgesteld aan bepaalde boodschappen, zoals dat meisjes mooi zijn en jongens stoer moeten zijn. Deze boodschappen worden vaak gegeven door ouders, opa’s en oma’s, maar ook door de maatschappelijke omgeving. De opvoeder moet hierbij betrokken raken en zorgen dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht. Zo kunnen jongens bijvoorbeeld een roze jurk dragen en dat is geen indicatie van hun persoonlijkheid, maar een keuze die ze zelf maken.
Martine Delfos wordt in de bron [10] genoemd in het boek “Ik ga naar papa! over ouders in de gevangenis”. Hoewel het hier niet direct om genderneutraal opvoeden gaat, is het belangrijk om te beseffen dat het opvoedingsproces van kinderen van ouders in de gevangenis ook een specifieke uitdaging vormt. De discussie over genderneutraal opvoeden kan hierin ook een rol spelen, omdat kinderen in dergelijke situaties vaak met andere verwachtingen worden geconfronteerd. Het is daarom belangrijk dat kinderen op een manier worden opgevoed waarin ze geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, ook al is hun ouder in de gevangenis.
In de bron [1] wordt ook verwezen naar het boek “Het idee M/V” van Asha ten Broeke, waarin wordt uitgelegd hoe opvoeding een grote invloed heeft op de beeldvorming rondom genderverschillen. Dit onderzoek benadruit dat kinderen vanuit hun omgeving veel rolbevestigende boodschappen krijgen, waardoor ze zichzelf bepalen op basis van hun geslacht. Hierdoor ontstaat er een kloof tussen wat jongens en meisjes mogen zijn, en wat ze in feite kunnen worden.
De bron [3] legt uit dat de afgelopen jaren de scheiding tussen jongens en meisjes steeds sterker is geworden, vooral door de marketing die rond kinderen wordt gedaan. Speelgoed voor jongens is gericht op techniek en agressie, terwijl speelgoed voor meisjes meer gericht is op schoonheid en romantiek. Dit heeft gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen, omdat ze zich beperkt voelen in hun keuzes en interesses. Bijvoorbeeld, jongens kunnen minder kans krijgen om zachte en zorgende eigenschappen te ontwikkelen, terwijl meisjes minder kans krijgen om durf, techniek en agressie te ontwikkelen.
De bron [3] benadruidt ook dat de opvoeding van kinderen niet alleen beïnvloed wordt door hun ouders, maar ook door de maatschappelijke omgeving. Dit houdt in dat kinderen worden blootgesteld aan bepaalde normen en waarden, waardoor ze zichzelf bepalen op basis van hun geslacht. Hierdoor ontstaat er een kloof tussen wat jongens en meisjes mogen zijn, en wat ze in feite kunnen worden. Dit kan leiden tot problemen bij jongens, zoals het feit dat ze minder goed kunnen omgaan met hun emoties en minder goed kunnen communiceren.
De bron [3] benadruidt dat het probleem van jongens niet is dat ze minder goed worden opgevoed, maar dat de maatschappelijke omgeving hen beïnvloed door bepaalde normen en waarden. Om dit probleem op te lossen, is het belangrijk dat ouders en opvoeders zich realiseren dat het opvoeden van kinderen niet alleen beïnvloed wordt door hun eigen gedrag, maar ook door de maatschappelijke omgeving. Dit houdt in dat ouders en opvoeders moeten zorgen dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht.
De bron [1] benadruidt dat het belangrijk is dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden. Dit houdt in dat ouders en opvoeders moeten zorgen dat kinderen geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, en dat ze de ruimte krijgen om te kiezen wat ze leuk vinden. Bijvoorbeeld, jongens mogen een roze jurk dragen en dat is geen indicatie van hun persoonlijkheid, maar een keuze die ze zelf maken.
De bron [3] benadruidt dat het opvoeden van kinderen op een manier die geen vooroordelen bevat over hun geslacht, belangrijk is, maar ook risico’s kan met zich meebrengen. Bijvoorbeeld, als kinderen niet worden aangemoedigd om bepaalde gedragingen of interesses te ontwikkelen die traditioneel worden toegeschreven aan jongens of meisjes, kunnen ze minder kans krijgen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld, jongens kunnen minder kans krijgen om zachte en zorgende eigenschappen te ontwikkelen, terwijl meisjes minder kans krijgen om durf, techniek en agressie te ontwikkelen.
De bron [3] benadruidt ook dat het belangrijk is dat ouders en opvoeders realiseren dat het opvoeden van kinderen niet alleen beïnvloed wordt door hun eigen gedrag, maar ook door de maatschappelijke omgeving. Dit houdt in dat ouders en opvoeders moeten zorgen dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht.
De opvoeder speelt een belangrijke rol bij het opvoeden van kinderen op een manier die geen vooroordelen bevat over hun geslacht. De opvoeder moet zorgen dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht. Dit houdt in dat de opvoeder moet zorgen dat kinderen geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, en dat ze de ruimte krijgen om te kiezen wat ze leuk vinden.
De bron [1] benadruidt dat het belangrijk is dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden. Dit houdt in dat de opvoeder moet zorgen dat kinderen geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, en dat ze de ruimte krijgen om te kiezen wat ze leuk vinden. Bijvoorbeeld, jongens mogen een roze jurk dragen en dat is geen indicatie van hun persoonlijkheid, maar een keuze die ze zelf maken.
De ouders spelen een belangrijke rol bij het opvoeden van kinderen op een manier die geen vooroordelen bevat over hun geslacht. De ouders moeten zorgen dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht. Dit houdt in dat de ouders moeten zorgen dat kinderen geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, en dat ze de ruimte krijgen om te kiezen wat ze leuk vinden.
De bron [1] benadruidt dat het belangrijk is dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden. Dit houdt in dat de ouders moeten zorgen dat kinderen geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, en dat ze de ruimte krijgen om te kiezen wat ze leuk vinden. Bijvoorbeeld, jongens mogen een roze jurk dragen en dat is geen indicatie van hun persoonlijkheid, maar een keuze die ze zelf maken.
Genderneutraal opvoeden is een belangrijk concept in de huidige maatschappelijke discussie over opvoeding en kinderopvoeding. Het betekent dat kinderen op een manier worden opgevoed waarin ze geen vooroordelen krijgen over hun geslacht, en dat ze de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht. Dit is belangrijk, omdat het helpt bij het ontwikkelen van een diversiteit aan vaardigheden en interesses bij kinderen. De opvoeder en ouders spelen hierbij een belangrijke rol, en moeten zorgen dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden, zonder dat er sprake is van een beperking op basis van hun geslacht.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet