Mijn visie op opvoeden: een samenvatting van kernprincipes en praktijk
juli 8, 2025
De opvoeding van kinderen is een complexe taak, met name voor ouders die uit een andere cultuur komen en zich moeten aanpassen aan de normen en waarden van een nieuwe samenleving. Voor Marokkaanse moeders in Nederland is dit een bijzonder uitdaging, aangezien zij vaak met een strikte, autoritaire opvoeding zijn opgegroeid, terwijl hun kinderen in een veel losser, flexibeler milieu opgroeien. Het verschil tussen de Marokkaanse en de Nederlandse opvoedingsstijl kan leiden tot conflicten, onenigheden en zelfs tot problemen met de relatie tussen ouder en kind. In dit artikel wordt ingegaan op de uitdagingen van Marokkaanse moeders bij de opvoeding van hun kinderen, de rol van culturele verschillen, en de mogelijke oplossingen die beschikbaar zijn.
In veel Marokkaanse gezinnen wordt het kroost opgevoed zoals dat honderd jaar geleden gebeurde, namelijk met de harde hand. Dit betekent dat er veel agressie en lijfelijk geweld wordt gebruikt in de opvoeding, wat leidt tot een sterke autoritaire opvoedingsstijl. Deze stijl kan ertoe leiden dat kinderen zich, als ze zich in de adolescentiefase losmaken van de ouders, afkeren van hun ouders. Daarnaast voelen veel Marokkaanse ouders zich in de Nederlandse samenleving gecensureerd of geïsoleerd, wat hun opvoedingsstijl beïnvloedt.
De Marokkaanse cultuur legt veel nadruk op familie, moreel conformisme en religiositeit. Ouders hechten veel waarde aan een religieuze opvoeding voor hun kinderen, zowel gericht op de persoonlijke beleving van de islam als op de voorschriften. Daarnaast wordt er in veel gezinnen veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van morele waarden, zoals respect, eerlijkheid en verantwoordelijkheid. Deze waarden worden vaak aangeleerd door middel van straffen, beloningen, verboden en negeren. De opvoeding is daardoor vaak streng en bepalend.
De opvoeding van kinderen in Nederland verschilt op veel punten van die in Marokko. In Nederland wordt er veel aandacht besteed aan individueel gedrag, zelfstandigheid en het opbouwen van een persoonlijke identiteit. Dit is een groot verschil met de opvoeding in Marokkaanse gezinnen, waarin de familie centraal staat en de ouders vaak een autoritaire positie innemen. Dit kan leiden tot spanningen tussen ouder en kind, vooral als de kinderen in Nederland opgroeien en hun eigen waarden en normen ontwikkelen.
Een van de grootste uitdagingen voor Marokkaanse moeders is het aanpassen van hun opvoedingsstijl aan de Nederlandse normen en waarden. Veel ouders voelen zich hierbij onzeker, omdat ze niet weten hoe ze hun kinderen moeten begeleiden in een wereld waarin de normen en waarden anders zijn. Bovendien is het voor ouders moeilijk om hun eigen waarden en normen te combineren met die van de Nederlandse samenleving, wat leidt tot conflicten en onenigheden.
Om deze uitdagingen aan te pakken, zijn er in Nederland verschillende projecten opgezet die gericht zijn op Marokkaanse ouders. Een van de bekendste projecten is het project “Opvoeden in Nederland doe je zo!”, dat is ontwikkeld in Tilburg. Dit project richt zich op het versterken van de zelfredzaamheid van Marokkaanse ouders en de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, zodat eventuele problemen met kinderen voorkomen of opgelost kunnen worden.
Het project biedt een opvoedingscursus aan voor Marokkaanse vaders en moeders, waarin ze begeleid worden in hun opvoedingsopdracht. De cursus behandelt onderwerpen zoals het leren van praktische vaardigheden, zoals straffen, belonen, verbannen en negeren, maar ook hoe speel je met je kind. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de verwachtingen van de maatschappij en in het bijzonder de school. De cursus is gecreëerd om de behoeften van Marokkaanse ouders aan te gaan, en deelneemers krijgen ook huntech helpen bij het oplossen van problemen met de opvoeding van hun kinderen.
Bij het project wordt ook een spreekuur voor opvoedingsvragen aangeboden, waarin ouders kunnen terecht voor advies en gesprekken over opvoeding en het opgroeien van hun kind. Daarnaast worden er cursusleiders getraind, die elders de opvoedcursus gaan geven, om het bereik van de interventie te vergroten.
De cultuur speelt een belangrijke rol in de opvoeding van kinderen, zowel in Marokko als in Nederland. In Marokkaanse gezinnen is familie het belangrijkste aspect, en de ouders hechten veel waarde aan moreel conformisme en religiositeit. Dit wordt vaak aangeleerd door middel van straffen, beloningen, verbannen en negeren. De opvoeding is dus vaak streng en bepalend.
In Nederland is de opvoeding meer gericht op individueel gedrag, zelfstandigheid en het opbouwen van een persoonlijke identiteit. Dit verschil in opvoedingsstijl kan leiden tot spanningen tussen ouder en kind, vooral als de kinderen in Nederland opgroeien en hun eigen waarden en normen ontwikkelen. Daarnaast is het voor ouders moeilijk om hun eigen waarden en normen te combineren met die van de Nederlandse samenleving, wat leidt tot conflicten en onenigheden.
Om de opvoedingsuitdagingen aan te pakken, is samenwerking tussen ouders, school en jeugdhulpverlening van groot belang. Ouders moeten zich bewust zijn van de verschillen tussen de Marokkaanse en de Nederlandse opvoedingsstijl, en zich hierin aanpassen. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en kinderen open communiceren en elkaar begrijpen.
De school speelt ook een belangrijke rol bij de opvoeding van kinderen. Het is belangrijk dat leerkrachten rekening houden met de culturele achtergrond van de leerlingen, en dat ze zich bewust zijn van de verschillen tussen de opvoedingsstijl van ouders en de normen en waarden van de school. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en kinderen regelmatig met elkaar communiceren, zodat ze elkaar kunnen begrijpen en de opvoeding kunnen aanpassen aan de behoeften van het kind.
De opvoeding van kinderen is een complexe taak, met name voor Marokkaanse moeders in Nederland. De combinatie van een strikte, autoritaire opvoedingsstijl en de normen en waarden van de Nederlandse samenleving leidt vaak tot conflicten en onenigheden. Om deze uitdagingen aan te pakken, zijn er verschillende projecten opgezet die gericht zijn op Marokkaanse ouders, zoals het project “Opvoeden in Nederland doe je zo!”, dat een opvoedingscursus aanbiedt en ondersteuning biedt bij de opvoeding van kinderen. Bovendien is samenwerking tussen ouders, school en jeugdhulpverlening van groot belang om de opvoedingsuitdagingen aan te pakken. Door deze maatregelen te nemen, kan de opvoeding van kinderen in Marokkaanse gezinnen in Nederland beter worden aangepast aan de normen en waarden van de Nederlandse samenleving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet