Internaat voor moeilijk opvoedbare kinderen: voordelen, nadelen en keuzemogelijkheden
juli 8, 2025
De opvoeding van jongeren uit Marokkaanse gezinnen in Nederland is een complex onderwerp dat veel aandacht heeft gekregen in de afgelopen jaren. Uit onderzoek blijkt dat de opvoeding van deze kinderen beïnvloed wordt door een combinatie van culturele, sociale en economische factoren. De opvoeding van Marokkaanse kinderen wordt vaak gezien als autoritair of streng, maar de realiteit is dat er ook veranderingen in zitten. De opvoeding verandert, net als in veel andere culturen, door de geschiedenis heen, en het verschil tussen Marokkaanse en Nederlandse opvoeding is niet zo groot als vaak wordt aangenomen.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is onderwerp geweest van verschillende onderzoeken. Volgens onderzoek van Pels blijken Marokkaanse ouders soms zelf te denken dat ontsporing aan de opvoeding ligt. In het verleden werd er vaak gesproken over een autoritaire opvoeding, waarbij ouders hun kinderen streng aanpakten. Echter, in de afgelopen jaren is dit beeld veranderd. De tweede en derde generatie Marokkaanse ouders in Nederland hebben een andere opvoedstijl, die dichter bij de Nederlandse opvoeding ligt.
De realiteit is dat ook in Marokkaanse gezinnen niet altijd wordt geslagen, en dat de manier van opvoeden varieert. Uit onderzoek blijkt dat er niet alleen in Marokkaanse gezinnen wordt geslagen, maar ook nog steeds in Nederlandse. Het verschil is of er wel of niet openhartig over gepraat mag worden. Ook voor Marokkaanse moeders is slaan niet vanzelfsprekend en geeft hun schuldgevoelens, aldus Jonkers. Tevens passen ze een brede variëteit toe aan manieren van opvoeden, die volgens bovenstaand schema vallen onder onderhandelingshuishouding. Dit zou betekenen dat Marokkaanse en Nederlandse opvoeding niet zoveel van elkaar verschillen als wordt gedacht.
De opvoeding van Marokkaanse kinderen is veranderd door de geschiedenis heen. Volgens gezinshistorici is er sprake van een overgang van hiërarchisch naar meer egalitair gedrag. De welvaartstijging maakt mensen minder afhankelijk van elkaar. Kinderen zijn dan niet meer uit economische overwegingen gewenst, maar voor het plezier. Marokko loopt wat dit betreft door grotere armoede enkele generaties 'achter' op Nederland. Migranten maken daarom deze veranderingen versneld mee. Hierbij is het de vraag of het idee wel klopt dat dit proces van maatschappijverandering vooral toenemende civalisering inhoudt.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door migratie. Kinderen hebben een achterstand, als gevolg van de gezinshereniging. Vaak hebben ze ook in Marokko nog niet leren lezen en schrijven. Dat ze op school niet mee kunnen komen, kan leiden tot schoolverzuim en kattenkwaad uithalen op straat. Volgens onderzoek van Lindo is de oorzaak van deze achterstand ondermeer het gevolg van de verplichtingen aan verwanten in het land van herkomst. Dit geeft druk op de kinderen, hierdoor schiet het (succesvol) volgen van onderwijs er bij in.
Er zijn verschillende problemen met de opvoeding van Marokkaanse jongeren. Volgens de Gezinsraad kan het leiden tot opvoedingsonzekerheid bij ouders. Problemen ten onrechte aan cultuur en opvoeding wijten, kan ook tot stigmatisering en tot verkeerd beleid leiden. Er gaan steeds meer stemmen op om allochtone gezinnen te straffen door kinderbijslag in te houden. De ouders ten onrechte beschuldigen leidt bovendien tot gebrek aan aandacht voor factoren waar de oplossing wél te vinden is, bijvoorbeeld binnen het onderwijs of op de arbeidsmarkt.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door de sociale positie van de ouders. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren wordt ook beïnvloed door sociale omstandigheden. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door de sociale positie van de ouders. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De maatschappij kijkt kritisch naar Marokkaanse ouders of ze wel goed opvoeden zodat een jongere niet ontspoort. Volgens de Gezinsraad kan dit leiden tot opvoedingsonzekerheid bij ouders. Problemen ten onrechte aan cultuur en opvoeding wijten, kan ook tot stigmatisering en tot verkeerd beleid leiden. Er gaan steeds meer stemmen op om allochtone gezinnen te straffen door kinderbijslag in te houden. De ouders ten onrechte beschuldigen leidt bovendien tot gebrek aan aandacht voor factoren waar de oplossing wél te vinden is, bijvoorbeeld binnen het onderwijs of op de arbeidsmarkt. Daarom is het belangrijk te achterhalen of die opvoeding inderdaad wel zo anders is.
Deze vraag komt voort uit nog een andere veronderstelling, namelijk dat Marokkaanse jongeren vaker zouden ontsporen dan Nederlandse, vaker het criminele pad opgaan, slechte schoolresultaten hebben, school verzuimen, verslaafd raken en dergelijke (overigens betreft dit hoofdzakelijk jongens.) Wat betreft criminaliteit komt dit inderdaad overeen met de statistieken. In de jaren negentig zijn Marokkaanse jongeren 5,6 keer relatief meer veroordeeld voor delicten dan Nederlandse jongeren. Maar deze cijfers zijn vertekend. Ze gaan uit van wie betrapt is. Marokkanen krijgen meer aandacht van de politie, omdat zij eerder worden verdacht, dankzij het negatieve beeld dat over hen bestaat. De werkelijke mate van ontsporing waar zoveel ophef over is, is dus onbekend.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door de verantwoordelijkheid van ouders. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door de sociale positie van de ouders. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door de ondersteuning van ouders. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren is ook beïnvloed door de sociale positie van de ouders. Volgens onderzoek van Pels is het belangrijk om te beseffen dat de opvoeding van kinderen niet alleen bepaald wordt door culturele factoren, maar ook door economische en sociale omstandigheden. De slechte sociaal-economische positie van ouders heeft beslissende gevolgen voor de opvoeding van hun kinderen. De meeste ouders zeggen het moeilijk te vinden om te gaan met de in hun ogen grote (seksuele) vrijheid in Nederland. De bewegingsbeperking is uit vrees voor ontsporing en voor het negatieve beeld in de media hierover, aldus de Gezinsraad.
De opvoeding van Marokkaanse jongeren in Nederland is een complex onderwerp dat veel aandacht heeft gekregen in de afgelopen jaren. Uit onderzoek blijkt dat de opvoeding van deze kinderen beïnvloed wordt door een combinatie van culturele, sociale en economische factoren. De opvoeding van Marokkaanse jongeren is onderwerp geweest van verschillende onderzoeken. Volgens onderzoek van Pels blijken Marokkaanse ouders soms zelf te denken dat ontsporing aan de opvoeding ligt. In het verleden werd er vaak gesproken over een autoritaire opvoeding, waarbij ouders hun kinderen streng aanpakten. Echter, in de afgelopen jaren is dit beeld veranderd. De tweede en derde generatie Marokkaanse ouders in Nederland hebben een andere opvoedstijl, die dichter bij de Nederlandse opvoeding ligt.
De realiteit is dat ook in Marokkaanse gezinnen niet altijd wordt geslagen, en dat de manier van opvoeden varieert. Uit onderzoek blijkt dat er niet alleen in Marokkaanse gezinnen wordt geslagen, maar ook nog steeds in Nederlandse. Het verschil is of er wel of niet openhartig over gepraat mag worden. Ook voor Marokkaanse moeders is slaan niet vanzelfsprekend en geeft hun schuldgevoelens, aldus Jonkers. Tevens passen ze een brede variëteit toe aan manieren van opvoeden, die volgens bovenstaand schema vallen onder onderhandelingshuishouding. Dit zou betekenen dat Marokkaanse en Nederlandse opvoeding niet zoveel van elkaar verschillen als wordt gedacht.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet