logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Maria Montessori: Opvoeding op maat van het kind

De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel fysiek als psychisch verantwoord is. In de jaren van de opvoedingsleer en onderwijs, ontstond er een nieuwe visie op het leren en opvoeden van kinderen. Deze visie werd geïnspireerd door de Italiaanse arts en pedagoog Maria Montessori, die in de 19e eeuw een revolutionaire aanpak van opvoeding en onderwijs ontwikkelde. Haar methode, de Montessori-opvoeding, is gebaseerd op het idee dat elk kind een natuurlijke drang heeft tot zelfontwikkeling, en dat opvoeding en onderwijs op deze drang moeten inspelen. In dit artikel worden de kernprincipes van de Montessori-opvoeding besproken, inclusief de rol van de ouder, het belang van een voorbereide omgeving en het gebruik van speciale materialen.

Kernprincipes van de Montessori-opvoeding

De Montessori-opvoeding is gebaseerd op vier kernprincipes, die elk centraal staan in de opvoeding van het kind. Deze principes zijn: zelfstandigheid stimuleren, vrijheid binnen duidelijke grenzen, een voorbereide omgeving en het geven van ruimte voor natuurlijke ontwikkeling. Deze principes worden vaak toegepast in zowel scholen als op de dagelijkse opvoeding thuis.

Zelfstandigheid stimuleren

Een van de belangrijkste principes van de Montessori-opvoeding is het stimuleren van de zelfstandigheid van het kind. Volgens Maria Montessori is het belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk zelf doen, zodat ze hun zelfvertrouwen kunnen opbouwen en onafhankelijker worden. Door het zelf doen leren kinderen sneller en beter. Dit geldt zowel voor praktische taken als voor het leren van nieuwe vaardigheden.

Vrijheid binnen duidelijke grenzen

De Montessori-opvoeding stelt geen onbeperkte vrijheid voor, maar wel een vrije ruimte binnen duidelijke grenzen. Kinderen krijgen duidelijke afspraken waarbinnen ze hun eigen activiteiten mogen kiezen. Deze afspraken worden vaak samen met de ouders of juf en meester gemaakt. Bijvoorbeeld: "Leg het speelgoed of materiaal dat je gebruikt weer terug op de plek als je met iets anders gaat spelen." Hierdoor leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen en hun eigen keuzes te maken.

Voorbereide omgeving

Een andere kern van de Montessori-opvoeding is de voorbereide omgeving. Deze omgeving is zorgvuldig ingericht, zodat het kind zich veilig en comfortabel kan bewegen. De materialen zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van het kind en zijn meestal gemaakt van natuurlijke materialen. De omgeving is toegankelijk voor het kind, zodat het zelfstandig kan werken en leren. Ook zijn de materialen zodanig opgesteld dat ze directe feedback geven over fouten, zodat het kind zichzelf kan verbeteren.

Natuurlijke ontwikkeling

De Montessori-opvoeding ziet de ontwikkeling van het kind als een natuurlijke processen. Het kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en met zijn eigen interesses. De rol van de volwassene is hierbij begeleidend in plaats van leidend. Het kind krijgt ruimte om in zijn eigen tempo te leren en te ontwikkelen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de gevoelige perioden van het kind, waarin het intensief kan leren en ontwikkelen.

De rol van de ouder in de Montessori-opvoeding

De rol van de ouder in de Montessori-opvoeding is bepalend voor de ontwikkeling van het kind. De ouder dient een luisterend oor te bieden en het kind te respecteren als individu. Het is belangrijk dat de ouder het kind helpt bij het leren en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind. Hierbij moet de ouder ook geduldig zijn en niet te snel in actie komen.

Een luisterend oor bieden

Een Montessori-ouder biedt het kind een luisterend oor, zodat het kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Bijvoorbeeld: wanneer het kind een verhaal vertelt, neemt de ouder de tijd om dit te luisteren zonder afleiding. De ouder onderbreekt het kind niet, om respect te tonen voor de ervaringen van het kind.

Eigen keuzes binnen kaders

De Montessori-ouder geeft het kind eigen keuzes binnen de grenzen van de ouder. Bijvoorbeeld: "Wil je nu je tanden poetsen of na het voorlezen?" Hiermee wordt het kind gestimuleerd om zelf te kiezen en verantwoordelijkheid te nemen.

Geduldige uitleg

De Montessori-ouder legt geduldig uit en geeft het kind ruimte om te leren. Het is belangrijk dat de ouder niet te snel in actie komt, maar het kind de kans geeft om zelf te leren en fouten te maken.

Het gebruik van materialen in de Montessori-opvoeding

Het gebruik van materialen is een belangrijk onderdeel van de Montessori-opvoeding. De materialen zijn speciaal ontworpen om het kind te stimuleren en te helpen bij het leren. Deze materialen zijn gemaakt van natuurlijke materialen en bevatten een 'controle op de fout', zodat het kind zichzelf kan verbeteren.

Soorten materialen

De materialen worden ingedeeld in verschillende categorieën, zoals zintuiglijk materiaal, taal- en rekenmateriaal en materiaal ten dienste van het kosmische onderwijs. De materialen zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van het kind en staan telkens één vaardigheid centraal.

Voordelen van materialen

Het gebruik van materialen heeft veel voordelen. Het stimuleert de zelfstandigheid van het kind en helpt bij het leren van nieuwe vaardigheden. Ook leert het kind zichzelf te verbeteren en ruimte te krijgen voor evaluatie. Daarnaast bevordert het gebruik van materialen het gevoel van verantwoordelijkheid en het leren van samenwerking.

De rol van de onderwijser in de Montessori-opvoeding

De rol van de onderwijser in de Montessori-opvoeding is bepalend voor de ontwikkeling van het kind. De onderwijser dient het kind te begeleiden en te stimuleren in zijn ontwikkeling. Het is belangrijk dat de onderwijser het kind respecteert als individu en de juiste materialen aanbiedt.

Begeleidende rol

De onderwijser speelt een begeleidende rol in de Montessori-opvoeding. Hij of zij helpt het kind bij het leren en stimuleert de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind. De onderwijser observeert het kind en probeert de behoeften van het kind te begrijpen. Hierdoor kan de onderwijser het juiste materiaal aanbieden en het kind begeleiden in zijn ontwikkeling.

Uitgekiende materialen

De materialen die worden gebruikt in de Montessori-opvoeding zijn uitgekiend en afgestemd op de ontwikkelingsfase van het kind. Deze materialen bevorderen de zelfstandigheid van het kind en helpen bij het leren van nieuwe vaardigheden. De materialen zijn meestal gemaakt van natuurlijke materialen en bevatten een 'controle op de fout', zodat het kind zichzelf kan verbeteren.

Conclusie

De Montessori-opvoeding is een unieke aanpak van opvoeding en onderwijs, gebaseerd op de visie van Maria Montessori. De kernprincipes van de Montessori-opvoeding zijn het stimuleren van de zelfstandigheid van het kind, het geven van ruimte binnen duidelijke grenzen, het aanbieden van een voorbereide omgeving en het stimuleren van de natuurlijke ontwikkeling van het kind. De rol van de ouder en de onderwijser is hierbij bepalend voor de ontwikkeling van het kind. Door het gebruik van materialen en het begeleiden van het kind kan de Montessori-opvoeding helpen bij het leren en ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

Bronnen

  1. Wij-leren.nl - Montessori-methode-theorie
  2. EO.nl - De kracht van een Montessori opvoeding en educatie
  3. Mamasaar.nl - Maria Montessori - Haar visie en hoe je deze thuis toepast
  4. Montessori.nl - Professionals - Over Montessori
  5. Terdege.nl - Maria Montessori - Bieden wordt beperkt je in je onafhankelijkheid
  6. Heutink.nl - Inspiratie - Leren - Montessori - De visie
  7. Jindl.nl - Wat is een Montessori opvoeding - Alles wat je moet weten
  8. Jmouders.nl - Montessori - Ouders - Liefdevol reageren
  9. Mixed-babies.com - Baby-weetjes - Opvoeding - Een Montessori opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven