logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Maatschappelijke opvoeding in het basisonderwijs: Samenwerking tussen school, ouders en maatschappelijk werk

De maatschappelijke opvoeding in het basisonderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. De school is niet alleen verantwoordelijk voor het geven van kennis, maar ook voor de sociale, emotionele en morele groei van leerlingen. In dit artikel wordt ingegaan op de rol van de school, de betrokkenheid van ouders en de bijdrrage van het schoolmaatschappelijk werk bij de maatschappelijke opvoeding. De informatie is gebaseerd op de gegevens uit de bronnen en geeft een overzicht van de belangrijkste thema’s en aanpakken.

De kern van het onderwijs: de pedagogische opdracht

De kern van het onderwijs wordt gevormd door de pedagogische opdracht van de school. Deze vormt de basis voor het opvoeden van kinderen tot actieve, verantwoordelijke burgers. De visie van de school speelt hierbij een belangrijke rol. De visie is gebaseerd op het mensbeeld, dat is de opvatting over wie of wat de mens is. Er zijn verschillende mensbeelden, waaronder het naturalistische, het cultuur-historische, het religieuze en het antropocentrische mensbeeld. Deze visie bepaalt hoe de school met kinderen omgaat en hoe ze opvoedingsdoelen bepaalt.

De school draagt bij aan de sociale cohesie door de kinderen vaardigheden te leren die de integratie in de samenleving bevorderen. Daarnaast is de school een vorm van samenleven, waarin kinderen leren om op een interactieve manier met elkaar om te gaan. De rol van het onderwijs voor de maatschappij kan worden opgesplitst in twee delen: het opvoeden van kinderen tot burgers en het bijdragen aan de ontwikkeling van de samenleving.

Burgerschapsonderwijs: van leerling naar betrokken burger

Burgerschapsonderwijs is een onderdeel van het onderwijs dat gericht is op het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke kwaliteiten van leerlingen. Het doel is dat leerlingen zich betrokken voelen bij de maatschappij en er meer verbinding in ontstaat. Hierbij wordt aandacht besteed aan kennis en respect voor de waarden van de democratische rechtstaat, het leren omgaan met diversiteit en het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke kwaliteiten.

Hoewel burgerschapsonderwijs in ontwikkeling is, is het nog niet in alle scholen volledig ingevoerd. Het is daarom belangrijk dat scholen zich hier intensief mee bezighouden en een duidelijk programma ontwikkelen. De school speelt hierbij een centrale rol in het bevorderen van burgerschap en het ontwikkelen van verantwoordelijkheid bij leerlingen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden

Naast de academische prestaties is ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen van groot belang. Een school moet zich hier aan de slag maken en zorgen dragen voor het welbevinden van leerlingen. Dit gebeurt door hen te laten leren omgaan met gevoelens, conflicten en sociale situaties. De leerkracht of mentor houdt de ontwikkeling van leerlingen in de gaten en bespreekt dit met ouders.

Een goed pedagogisch klimaat is essentieel voor het welbevinden van leerlingen. Dit klimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig en gezien voelen. Het betekent ook dat er duidelijkheid en structuur is, met duidelijke regels en grenzen. Dit helpt bij het voorkomen van pesten en het aanpakken van ongewenst gedrag.

Samenwerking met ouders: een belangrijke factor

De betrokkenheid van ouders is een cruciale factor in de opvoeding van kinderen. De school moet hierbij een actieve rol spelen en samenwerking met ouders aanmoedigen. Dit kan door gesprekken aan te gaan, informatie te geven over de ontwikkeling van kinderen en hulp aan te bieden bij opvoedingsproblemen.

Er zijn verschillende manieren waarop de school samenwerkt met ouders. De leraar is hierbij de belangrijkste partner, maar ook andere professionals in de school kunnen helpen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van ouderbijeenkomsten, gesprekken of activiteiten in de ouderkamer.

Een belangrijk onderdeel is de ondersteuning van ouders bij de opvoeding. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door hen te begeleiden bij het omgaan met problemen, het stimuleren van het zelfstandig leren of het helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Ook is het belangrijk om ouders te informeren over de rol die zij spelen in de opvoeding van hun kind.

Schoolmaatschappelijk werk: een brug tussen school en gezin

Schoolmaatschappelijk werk is een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke opvoeding. De schoolmaatschappelijk werker helpt bij problemen die opkomen in de relatie tussen school, ouders en kind. De werker kan advies geven, ondersteuning bieden of verwijzingen doen naar andere diensten.

De schoolmaatschappelijk werker speelt een centrale rol bij het aanbieden van hulp aan kinderen en ouders. Hij of zij werkt nauw samen met de leraar, de intern begeleider en andere professionals in de school. Dit helpt bij het oplossen van problemen en het bevorderen van een goede samenwerking tussen school en gezin.

De schoolmaatschappelijk werker is ook betrokken bij het omgaan met armoede en andere maatschappelijke problemen. Hij of zij helpt bij het aanbieden van ondersteuning en het oplossen van problemen die hierdoor ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een budgetcoach in te zetten of andere hulpmiddelen aan te bieden.

Ouders betrekken bij de schoolloopbaanontwikkeling

De schoolloopbaanontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. De school moet hierbij aandacht besteden aan de ontwikkeling van leerlingen en hen helpen bij het kiezen van een geschikte toekomst. Dit gebeurt door hen te begeleiden bij het ontwikkelen van beroepsbeelden en het opbouwen van vaardigheden.

Ouders spelen hierbij een belangrijke rol. Ze kunnen helpen bij het kiezen van een geschikte school of het opbouwen van vaardigheden. De school moet hierbij actief zijn en samenwerking met ouders aanmoedigen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door gesprekken aan te gaan, informatie te geven over de ontwikkeling van kinderen en hulp aan te bieden bij opvoedingsproblemen.

Samenwerking tussen school, ouders en maatschappelijk werk

De samenwerking tussen school, ouders en maatschappelijk werk is essentieel voor de maatschappelijke opvoeding. De school moet hierbij actief zijn en een duidelijk beleid opstellen. Dit beleid moet gericht zijn op de betrokkenheid van ouders, het aanbieden van ondersteuning en het oplossen van problemen.

De schoolmaatschappelijk werker speelt hierbij een centrale rol. Hij of zij helpt bij het aanbieden van hulp aan kinderen en ouders, werkt nauw samen met de leraar en andere professionals in de school. Dit helpt bij het oplossen van problemen en het bevorderen van een goede samenwerking tussen school en gezin.

Conclusie

De maatschappelijke opvoeding in het basisonderwijs is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. De school draagt bij aan de sociale, emotionele en morele groei van leerlingen. Hierbij is de betrokkenheid van ouders essentieel, evenals de bijdrage van het schoolmaatschappelijk werk. Door samenwerking tussen school, ouders en maatschappelijk werk kan de ontwikkeling van leerlingen worden gestimuleerd en worden ze voorbereid op een betrokken burger in de maatschappij.

Bronnen

  1. De pedagogische opdracht van de basisschool
  2. Wat doet school nog meer dan lesgeven?
  3. Crampton, A. & Hall, J. (2017). Unpacking socio-economic risks for reading and academic self—concept in primary school: differential effect and the role of the preschool home learning environment. Educational Psychology, 87(3), 365-382.
  4. PCB de Aanwas: Schoolmaatschappelijk werk
  5. SOL Netwerk: Schoolmaatschappelijk Werk
  6. Opvoeding en onderwijs

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven