Moelijk opvoedbaar kind: kenmerken, oorzaken en oplossingen
juli 8, 2025
In het primair onderwijs is bewegingsonderwijs een belangrijk onderdeel van de lichaamsopvoeding. De ontwikkeling van motorische vaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en bewegingsmotivatie is essentieel voor het welzijn van leerlingen. Om deze ontwikkeling te volgen en te beoordelen, worden leerlingvolgsystemen (LVS) ingezet. Deze systemen helpen leerkrachten bij het bepalen van het beweegniveau van leerlingen, het differentiëren van de les en het aanbieden van een passend bewegingsprogramma. In dit artikel worden de belangrijkste leerlingvolgsystemen, hun werking en hun voordelen besproken, gebaseerd op de informatie uit de bronnen.
Leerlingvolgsystemen (LVS) zijn tools die worden gebruikt om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, met name op het gebied van bewegingsonderwijs. Deze systemen helpen leerkrachten bij het bepalen van het niveau van leerlingen, het stellen van leerdoelen en het aanbieden van een passend onderwijs. Ze worden vaak ingezet om de motorische ontwikkeling, sociaal gedrag en bewegingsmotivatie van leerlingen te volgen.
In de bronnen wordt gesproken over verschillende leerlingvolgsystemen, waaronder BeweegBaas, Volg Mij, Gymladder en Lerenbewegenmeten. Deze systemen verschillen in hun werking, doelgroep en functionaliteiten. De keuze voor een bepaald systeem hangt af van de behoeften van de school en de leerkracht.
BeweegBaas is een leerlingvolgsysteem dat gericht is op het primair bewegingsonderwijs. Het systeem helpt leerkrachten bij het bepalen van het beweegniveau van leerlingen en stelt hen in staat om hen te begeleiden bij het ontwikkelen van motorische vaardigheden. Het systeem bevat duidelijke, kindgerichte leerdoelen en biedt leerlingen een positief, uitdagend en normloos beweegrapport. Op deze manier krijgen ouders en leerkrachten meer inzicht in de ontwikkeling van leerlingen.
Volg Mij is een gebruiksvriendelijk leerlingvolgsysteem dat is gebaseerd op de motorische leerlijnen en reguleringsdoelen uit het Basisdocument Bewegingsonderwijs. Het systeem helpt leerkrachten bij het volgen van leerlingen op verschillende niveaus gedurende meerdere momenten per schooljaar. Hierdoor krijg je een nauwkeuriger en betrouwbaarder beeld van de beweegvaardigheid van leerlingen. Volg Mij kan worden gebruikt tijdens de reguliere gymles en biedt een overzicht van de motorische ontwikkeling van leerlingen.
Gymladder is een innovatief leerlingvolgsysteem dat zowel voor docenten als leerlingen geschikt is. Het systeem biedt een mix van soepele registratie van het niveau van leerlingen en zelfbeoordeling. Hierdoor ontwikkelen leerlingen zich sneller en ervaren ze plezier bij iedere stap die ze zetten. De app van Gymladder maakt het mogelijk om snel te schakelen bij onvoorziene wijzigingen in het lesprogramma, wat vooral handig is voor docenten die met veel groepen werken.
Lerenbewegenmeten is een online platform dat is ontwikkeld door de KVLO in samenwerking met het Mulier Instituut. Het systeem biedt overzichtelijke leerlingvolgsystemen en motorische testen voor het primair onderwijs. Deze systemen worden gebruikt om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en het onderwijs aan te passen aan de behoeften van leerlingen. De testen en systemen die op deze website staan, zijn gericht op de motorische ontwikkeling, motivatie, sociaal gedrag en fitheid.
Leerlingvolgsystemen werken op basis van het volgen van leerlingen op verschillende niveaus. Dit gebeurt meestal op basis van beoordelingen, waarbij leerkrachten het gedrag van leerlingen observeren en inschatten. De systemen bieden een overzicht van de ontwikkeling van leerlingen en helpen bij het aanpassen van het onderwijs.
In de bronnen wordt gesproken over het volgen van leerlingen op basis van leerlijnen. Deze leerlijnen zijn gericht op de motorische ontwikkeling van leerlingen en helpen bij het bepalen van het niveau van leerlingen. De leerlijnen zijn opgebouwd vanuit de kerndoelen van het primair onderwijs, namelijk kerndoelen 57 en 58. Deze kerndoelen gaan over het leren delen van bewegingsactiviteiten, het opbouwen van een ruim bewegingsrepertoire en het leren omgaan met sociale vaardigheden.
Een van de belangrijkste functies van leerlingvolgsystemen is het differentiëren van het onderwijs op basis van de beweegvaardigheid van leerlingen. Dit gebeurt door leerkrachten om te gaan met de verschillen in motorische vaardigheden binnen een groep. Door de beweegvaardigheid van leerlingen nauwkeurig vast te leggen, kunnen docenten passende lessen aanbieden die op maat gemaakt zijn voor leerlingen.
In sommige systemen, zoals Volg Mij, wordt gescoord op een schaal van 1 tot 5. Dit helpt bij het bepalen van het niveau van leerlingen en het bepalen van de volgende uitdagingen. De scoren kunnen tijdens de reguliere gymles plaatsvinden, wat het systeem eenvoudig en snel maakt.
Leerlingvolgsystemen bieden verschillende voordelen voor leerkrachten, ouders en leerlingen. Deze voordelen zijn onder andere:
Leerlingvolgsystemen helpen bij het volgen van de ontwikkeling van leerlingen op verschillende niveaus. Dit geeft leerkrachten en ouders een beter beeld van het beweegniveau van leerlingen en helpt bij het aanpassen van het onderwijs aan de behoeften van leerlingen.
Door de beweegvaardigheid van leerlingen nauwkeurig vast te leggen, kunnen docenten passende lessen aanbieden die op maat gemaakt zijn voor leerlingen. Dit helpt bij het aanbieden van een passend onderwijs en het stimuleren van de ontwikkeling van leerlingen.
Een van de belangrijkste doelen van bewegingsonderwijs is het stimuleren van plezier bij bewegen. Leerlingvolgsystemen helpen bij het bepalen van het niveau van leerlingen en het aanbieden van passende activiteiten. Hierdoor ervaren leerlingen plezier bij iedere stap die ze zetten.
Leerlingvolgsystemen helpen bij het bepalen van de ontwikkeling van leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan de behoeften van leerlingen. Dit gebeurt op basis van de gegevens die uit de beoordelingen komen.
In het primair onderwijs is bewegingsonderwijs een belangrijk onderdeel van de lichaamsopvoeding. De ontwikkeling van motorische vaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en bewegingsmotivatie is essentieel voor het welzijn van leerlingen. Leerlingvolgsystemen helpen bij het volgen van de ontwikkeling van leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan de behoeften van leerlingen. Ze zijn van groot belang voor het behouden van een actieve leefstijl bij kinderen.
Vanaf 1 augustus 2023 dienen alle basisscholen te voldoen aan het amendement bewegingsonderwijs, dat is gegeven door bevoegde (vak)leerkrachten. Dit houdt in dat scholen 1,5 klokuren per week bewegingsonderwijs moeten verzorgen voor alle leerlingen in het primair onderwijs. Voor speciale scholen in het basisonderwijs geldt minimaal 2 x 45 minuten per week.
Voor bewegingsonderwijs gelden de kerndoelen 57 en 58, die gaan over het leren delen van bewegingsactiviteiten, het opbouwen van een ruim bewegingsrepertoire en het leren omgaan met sociale vaardigheden. Deze kerndoelen zijn van groot belang voor de ontwikkeling van leerlingen en worden ondersteund door leerlingvolgsystemen.
Leerlingvolgsystemen zijn van groot belang in het primair onderwijs, omdat ze helpen bij het volgen van de ontwikkeling van leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan de behoeften van leerlingen. Ze zijn gericht op de motorische ontwikkeling, sociaal gedrag en bewegingsmotivatie van leerlingen. Door gebruik te maken van leerlingvolgsystemen kunnen docenten passende lessen aanbieden en leerlingen stimuleren om actief te blijven bewegen. De keuze voor een bepaald systeem hangt af van de behoeften van de school en de leerkracht. De beschikbare systemen zoals BeweegBaas, Volg Mij, Gymladder en Lerenbewegenmeten bieden een overzichtelijke manier om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en het onderwijs aan te passen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet