logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Logo's en lichamelijke opvoeding: een visuele ondersteuning voor leerlingen

In de onderwijspraktijk, vooral in het vak lichamelijke opvoeding (LO), spelen visuele ondersteuningsmiddelen zoals kijkwijzers een belangrijke rol. Deze kijkwijzers helpen leerlingen bij het begrijpen van leerdoelen, het opbouwen van vaardigheden en het ontwikkelen van een bewustzijn voor beweging. De invloed van visuele elementen, waaronder logo’s, op het leren en de motivatie van leerlingen is in de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden. In dit artikel wordt ingegaan op de rol van logo’s in de lichamelijke opvoeding, hoe deze kunnen worden ingezet als onderdeel van het onderwijs en waarom het belangrijk is om hier zorgvuldig mee om te gaan.

Visuele ondersteuning in de lichamelijke opvoeding

De lichamelijke opvoeding is een vak waarin leerlingen actief leren bewegen, leren over bewegen en samen leren bewegen. De inhoud van dit vak omvat onder andere atletiek, spelletjes, turnen en andere sporten. In de praktijk worden leerlingen vaak geacht zich te richten op specifieke doelen, zoals het verbeteren van hun fysieke conditie, het ontwikkelen van coördinatievaardigheden of het leren werken in groepen. Om dit te ondersteunen, worden er veelal visuele materialen gebruikt, waaronder kijkwijzers, die helpen bij het structureren van leerprocessen.

Kijkwijzers zijn visuele hulpmiddelen die worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het leren en het beoordelen van hun eigen prestaties. Ze kunnen bestaan uit afbeeldingen, diagrammen, lijsten met leerdoelen en andere visuele ondersteuningsmiddelen. In de lichamelijke opvoeding worden deze kijkwijzers vaak aangepast aan de behoeften van de leerlingen, zodat ze op een manier worden gebruikt die past bij hun niveau en leerstijl. Dit wordt ondersteund door onderzoek dat aantoont dat visuele materialen het begrijpen en onthouden van informatie kunnen versterken.

De rol van logo’s in de lichamelijke opvoeding

Hoewel de bronnen die beschikbaar zijn geen specifieke aandacht besteden aan logo’s in de lichamelijke opvoeding, kan worden gekeken naar hoe visuele elementen, waaronder logo’s, kunnen worden ingezet in het onderwijs. In het vak lichamelijke opvoeding is het belangrijk dat leerlingen zich bewust zijn van de doelen die ze moeten behalen. Logo’s kunnen hierbij helpen door een visuele herkenbaarheid te bieden aan bepaalde sporten, activiteiten of leerdoelen. Bijvoorbeeld, een logo dat staat voor een bepaalde sport, zoals voetbal of atletiek, kan helpen bij het herkennen van het doel van een les.

Logo’s kunnen ook worden gebruikt om leerlingen aan te zetten om actief deel te nemen aan beweging. Ze kunnen bijdrragen aan het creëren van een positieve sfeer in de les en helpen bij het opbouwen van een gevoel van behoortigheid aan een sportgroep of team. Daarnaast kunnen logo’s worden gebruikt in combinatie met andere visuele middelen, zoals kijkwijzers, om leerlingen te helpen bij het begrijpen van leerdoelen en het volgen van hun voortgang.

Aanbevelingen voor het gebruik van logo’s in de lichamelijke opvoeding

Hoewel de bronnen geen specifieke aanbevelingen geven voor het gebruik van logo’s in de lichamelijke opvoeding, zijn er enkele richtlijnen die kunnen worden overgenomen uit het onderzoek naar visuele ondersteuning in het onderwijs. Deze richtlijnen kunnen helpen bij het creëren van effectieve en betrouwbare visuele materialen, waaronder logo’s.

1. Duidelijkheid en herkenbaarheid

Logo’s moeten duidelijk en herkenbaar zijn. Ze moeten zodanig zijn opgebouwd dat leerlingen ze snel kunnen herkennen en begrijpen. Dit is belangrijk om te zorgen voor een betere toegankelijkheid van het onderwijs en om leerlingen te helpen bij het leren.

2. Aansluiting bij leerdoelen

Logo’s die worden gebruikt in de lichamelijke opvoeding moeten aansluiten bij de leerdoelen van de les. Bijvoorbeeld, een logo dat staat voor het leren van een bepaalde sport, moet worden geïntegreerd in de les en op een manier worden gebruikt die past bij het doel van de les.

3. Veiligheid en positieve sfeer

Logo’s moeten worden gebruikt in een veilige leeromgeving, zowel fysiek als mentaal. Ze mogen niet leiden tot stress of onzekerheid bij leerlingen. Daarnaast moeten ze bijdrragen aan een positieve sfeer in de les, waarin leerlingen zich veilig en betrokken voelen.

4. Aanpassen aan leerstijlen

Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Daarom is het belangrijk om logo’s en andere visuele materialen aan te passen aan de verschillende leerstijlen. Sommige leerlingen kunnen beter leren met beeldende materialen, terwijl anderen meer profiteren van tekstuele uitleg.

Praktijkvoorbeelden en toepassingen

In de bronnen is niet specifiek aandacht besteed aan logo’s in de lichamelijke opvoeding, maar er zijn wel praktijkvoorbeelden te vinden van hoe visuele middelen worden gebruikt. Bijvoorbeeld, in de bron van het Floracollege wordt aangegeven dat leerlingen in de onderbouw worden beoordeeld op basis van MAST: Meedoen – Atletiek – Spel – Turnen. Deze thema’s kunnen worden ondersteund door visuele materialen, waaronder logo’s die de verschillende sporten vertegenwoordigen.

In de bron van de KVLO wordt benadrukt dat de belangenvereniging zich inzet voor voldoende en goed bewegingsonderwijs. Dit kan worden ondersteund door visuele middelen, waaronder logo’s, die helpen bij het versterken van de betekenis van beweging en het aanbieden van een duidelijk overzicht van leerdoelen.

Belang van visuele ondersteuning in het leren

De rol van visuele ondersteuning in het leren is in de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden. Onderzoek toont aan dat visuele middelen, waaronder kijkwijzers en logo’s, kunnen bijdragen aan het versterken van het begrijpen en onthouden van informatie. Ze helpen leerlingen bij het structureren van leerprocessen en het bepalen van leerdoelen. Bovendien kunnen ze helpen bij het opbouwen van een positieve sfeer in de les, waarin leerlingen zich veilig en betrokken voelen.

Conclusie

Logo’s en andere visuele elementen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het leren in de lichamelijke opvoeding. Ze helpen leerlingen bij het begrijpen van leerdoelen, het opbouwen van vaardigheden en het ontwikkelen van een bewustzijn voor beweging. Hoewel de bronnen geen specifieke aandacht besteden aan logo’s, zijn er wel richtlijnen en praktijkvoorbeelden die kunnen worden overgenomen om effectieve en betrouwbare visuele materialen te creëren. Het is belangrijk om rekening te houden met dingen als duidelijkheid, herkenbaarheid, aanpassing aan leerstijlen en de invloed op de positieve sfeer in de les. Door deze principes toe te passen, kunnen logo’s en andere visuele middelen helpen bij het versterken van het leren in de lichamelijke opvoeding.

Bronnen

  1. Handreiking SE Lichamelijke opvoeding
  2. 3Dfit
  3. Kijkwijzers: design in functie van het leren
  4. Lichamelijke opvoeding (gym)
  5. OnderwijsMedia – Lichamelijke opvoeding
  6. KVLO – Belangenvereniging lichamelijke opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven