logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Ringenzwaaien in het bewegingsonderwijs: Veiligheid, techniek en zelfvertrouwen

In het bewegingsonderwijs is ringenzwaaien een veelzijdige activiteit die zowel fysieke als psychosociale ontwikkelingen ondersteunt. Deelname aan ringenzwaaien vraagt om een combinatie van kracht, balans, techniek en zelfvertrouwen. De activiteit is niet alleen leerzaam, maar ook een uitstekende manier om de ontwikkeling van spieren in de schouders en de core stabiele spieren te stimuleren. Daarnaast draagt het bij aan het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en het aanleren van zelfstandig werken. In dit artikel worden de belangrijkste aspecten van ringenzwaaien belicht, met aandacht voor veiligheid, techniek, methodiek en het belang van plezier en motivatie.

Veiligheid en risico’s

Een van de belangrijkste aspecten bij ringenzwaaien is de veiligheid. De activiteit kan spannend zijn, maar het is essentieel dat de kinderen zich veilig voelen. Veiligheid begint met de juiste voorbereiding van de ruimte en het gebruik van de juiste materialen. Bijvoorbeeld, het vasthouden met de duimen om de ringen, het bepalen van de afstand tot de muur, en het opbouwen van een veilige opstelling zijn cruciale stappen. Ook is het belangrijk om de kinderen te laten wachten tegen de muur of op de bank, zodat ze geen ongecontroleerde bewegingen maken. Daarnaast is het aan te raden om de ruimte af te bakenen met banken of andere objecten, zodat de kinderen zich kunnen bewegen binnen een begrensd gebied.

Bij groep 7 en 8 is het aan te raden om aan de achterkant een kleine afsprong te maken, zodat de kinderen zich veiliger kunnen bewegen. Bovendien is het belangrijk dat de kinderen leren om rustig te slepen naar achteren en pas los te laten wanneer ze stilstaan. Dit voorkomt ongevallen en helpt de kinderen om hun bewegingen beter onder controle te houden.

Techniek en ritme

Bij ringenzwaaien is techniek een cruciaal onderdeel. De meeste docenten kennen het stap-stap ritme tijdens de afzet, maar er zijn ook andere aspecten waarop let moet worden. Bijvoorbeeld, het verschil tussen het stap-stap ritme “raken”, “stampen” en “afzetten” is belangrijk om te begrijpen. In het begin zullen kinderen vaak proberen vaart te maken door te rennen, maar het lichaam blijft tijdens de hele beweging in dezelfde positie. Daardoor is het lastig om vaart te maken. Dan wordt er veel aandacht besteed aan het stap-stap ritme. De zwaai komt al een beetje op gang, maar leerlingen zullen vaak alleen maar twee stappen zetten zonder de zwaai te vergroten. Als ze echt wil afzetten met kracht, dan hebben ze een actie nodig die “hol/bol” heet. Dit is een beweging waarbij de voeten omhoog worden geschopt, waardoor de zwaai automatisch groter wordt.

Voor het aanleren van de techniek is het belangrijk om te beginnen met basisbewegingen, zoals het leren van het stap-stap ritme, het leren van het aanhouden van de voeten bij elkaar, en het leren van de kurbet beweging (het omhoogschoot van de voeten). Deze basisbewegingen vormen de basis voor meer gevorderde technieken, zoals het maken van halve draaien, het leren van de vouwhang, en het aanleren van salto’s. De techniek wordt steeds complexer, afhankelijk van het niveau van de kinderen.

Methodiek en niveaus

De methodiek bij ringenzwaaien is van belang om de activiteit zowel leerzaam als plezierig te maken. De activiteit wordt vaak opgebouwd van makkelijk naar moeilijk, van zacht naar hard, en van hulp naar zelfstandig. Bijvoorbeeld, kinderen in niveau 0 kunnen beginnen met de basisvoorwaarden, zoals het hangen van 10 seconden. Dit is belangrijk om te bepalen of ze klaar zijn om met 3x ringenzwaaien te beginnen. In niveau 1 kunnen kinderen leren om de basiszwaai te maken met een juist ritme, terwijl ze ook leren om hun voeten netjes bij elkaar te houden. In niveau 2 kunnen ze leren om halve draaien te maken, en in niveau 3 kunnen ze leren om de vouwhang te maken.

Het is belangrijk dat leerlingen op hun eigen niveau werken. Dit helpt hun zelfvertrouwen te vergroten. Door drie niveaus aan te bieden, kunnen leerlingen kiezen welk niveau ze doen, wat hun autonomie versterkt. Ook is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Bijvoorbeeld, in niveau 1 kunnen de doelen zijn: basiszwaai met een juist ritme, basiszwaai met nette voeten, en basiszwaai met hoge voeten. In niveau 2 kunnen de doelen zijn: zwaai met halve draai, zwaai met halve draai en daarna het ritme oppakken, en 3x halve draai in en uit met ritme en kurbet beweging. In niveau 3 kunnen de doelen zijn: vouwhang vanuit mini zwaai, vouwhang in voorzwaai, en het maken van halve draaien.

Plezier, motivatie en zelfvertrouwen

Plezier, motivatie en zelfvertrouwen zijn essentiële onderdelen van ringenzwaaien. De activiteit moet leuk zijn, zodat kinderen erin blijven zitten en zich erin willen bewegen. Het is belangrijk dat leerkrachten positief communiceren met de kinderen, zodat ze zich veilig en comfortabel voelen. Bijvoorbeeld, door op een positieve manier te coachen op een gemaakte stap, zoals van 2 naar 3 of van 7 naar 8, groeit het zelfvertrouwen van de kinderen. Iedereen op zijn eigen niveau is belangrijk om competentie te bevorderen.

Motivatie kan worden aangewakkerd door de kinderen te laten kiezen welk niveau ze doen, en door hen te laten zien dat ze op hun eigen niveau groeien. Het is ook belangrijk dat de kinderen leren om met elkaar samen te werken en elkaar te helpen. Dit helpt bij het opbouwen van een positieve sfeer in de gymzaal.

Beleid en regels

Bij het aanbieden van ringenzwaaien is het belangrijk om duidelijke regels en afspraken te stellen. In het bewegingsonderwijs wordt vaak onderscheid gemaakt in de vier soorten regels. Dit zijn praktische en nuttige speelregels die te maken hebben met het spelen van verschillende activiteiten. Voorbeeld: functieregels, stopregels, startregels en regels over het opstomen van materialen. Deze regels helpen bij het beheren van de ruimte en het voorkomen van onenigheid.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de regels per activiteit. Bijvoorbeeld, bij een pylonnentrefbalspel is het belangrijk om te weten dat de kinderen de pylonnen moeten ophalen en aan hun kant neerleggen. Ook is het belangrijk dat de kinderen weten dat het spel afgelopen is wanneer alle pylonnen aan een kant staan. Dit helpt bij het opbouwen van een duidelijk spelverloop.

Lesvoorbereiding en arrangement

Bij het voorbereiden van een les met ringenzwaaien is het belangrijk om een gedetailleerde lesvoorbereiding te maken. Dit omvat het opstellen van drie tot vier specifieke speelregels per activiteit, het bepalen van de doelen en het opstellen van het arrangement. Een arrangement bestaat uit materialen, deelnemers en de opstellingen van de deelnemers ten opzichte van die materialen. Dit kan een tekening zijn of een foto van de opstelling. Bijvoorbeeld, bij een pylonnentrefbalspel is het belangrijk om te weten hoeveel pylonnen er in de ruimte passen en waar deze moeten worden geplaatst.

Bij het opstellen van het arrangement is het belangrijk om rekening te houden met de opstelling en de activiteiten in de andere vakken. Het is handig om een plattegrond van de hele gymzaal te maken om te weten hoeveel materialen er in een hoek passen. Door achteraf van iedere ingerichte beweegtuin een foto te maken, verzamelt men gaandeweg het jaar vele arrangementsopstellingen. Foto’s nabouwen is gemakkelijker dan het lezen van een tekening, die wellicht ook nog door een collega is gemaakt.

Conclusie

Ringenzwaaien is een uitstekende activiteit in het bewegingsonderwijs. Het draagt bij aan de ontwikkeling van kracht, balans, techniek en zelfvertrouwen. De activiteit is niet alleen leerzaam, maar ook een manier om plezier te maken en motivatie te bevorderen. Veiligheid is van belang, en het is belangrijk dat leerkrachten duidelijke regels en afspraken stellen. De methode is van belang om de activiteit zowel leerzaam als plezierig te maken. Door drie niveaus aan te bieden, kunnen kinderen op hun eigen niveau werken en groeien. De activiteit is een uitstekende manier om de ontwikkeling van de kinderen te ondersteunen en een positieve sfeer te creëren in de gymzaal.

Bronnen

  1. Ringenzwaaien in het bewegingsonderwijs
  2. Bewegingsonderwijs - zwaaien
  3. Lesvoorbereiding in het bewegingsonderwijs
  4. Een methodische opbouw voor de salto voorover met behulp van de ringen
  5. Identity documents
  6. Over de kop gaan

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven