Docent lichamelijke opvoeding: Taken, vereisten en betekenis in het onderwijs
juli 8, 2025
Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van het onderwijs in Nederland, met name in het voortgezet onderwijs. Het speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren, zowel fysiek als emotioneel. Het is een onderdeel van het curriculum dat gericht is op het bevorderen van lichamelijke activiteit, motorische vaardigheden en sociale ontwikkeling. In dit artikel wordt ingegaan op de betekenis van lichamelijke opvoeding, de rol die het speelt in het voortgezet onderwijs en de invloed op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen.
Lichamelijke opvoeding is een onderdeel van het curriculum dat gericht is op het bevorderen van lichamelijke activiteit, motorische vaardigheden en sociale ontwikkeling. In het voortgezet onderwijs is lichamelijke opvoeding een van de kernvakken en wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van motorische vaardigheden, samenwerking, teamgeest en respect voor anderen. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, omdat het helpt bij het opbouwen van een gezonde levensstijl.
In de eerste fase van de lichamelijke opvoeding krijgen leerlingen de kans om verschillende sporten en fysieke activiteiten te ontdekken en te ervaren. Dit helpt hen om hun eigen interesses en talenten te ontdekken en tegelijkertijd werken ze aan hun motorische vaardigheden. In de tweede fase leren de leerlingen vaardigheden zoals samenwerking, teamgeest en respect voor anderen door deel te nemen aan team- en groepssporten. Dit draagt bij aan hun sociale ontwikkeling en leert hen omgaan met winnen en verliezen. Als de puzzelstukjes op hun plaats beginnen te vallen, krijgen leerlingen ook inzicht in het belang van een gezonde levensstijl en leren ze hoe regelmatige lichaamsbeweging bijdraagt aan hun algehele welzijn.
De invloed van lichamelijke opvoeding op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen is groot. Het bevordert niet alleen de fysieke ontwikkeling, maar ook de emotionele en sociale ontwikkeling. Kinderen die regelmatig bewegen, zijn beter in staat om stress en angst te beheersen en hebben een betere mentale gezondheid. Bovendien helpen lichamelijke activiteiten bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Een van de belangrijkste doelen van lichamelijke opvoeding is om leerlingen te helpen een gezonde relatie met beweging en sport te ontwikkelen, en om hen de tools te geven om een actief en gezond leven te leiden, ook na hun schooltijd. Dit is belangrijk, omdat het helpt om de kans op gezondheidsproblemen op latere leeftijd aanzienlijk te verkleinen. Bovendien is het bewezen dat je succesvoller kunt zijn als je voldoende beweegt, efficiënter bent in de tijd dat je werkt of leert voor school.
Bewegingsarmoede is een groot maatschappelijk probleem in Nederland. Slechts 56% van de kinderen voldoet aan de Nederlandse norm van gezond bewegen. In Noord-Nederland zijn de percentages nog eens schrikbarend lager. In het achterland van FC Groningen voldoet tussen de 36 en 46% van de kinderen aan de norm. Bewegingsarmoede is een groot maatschappelijk probleem. FC Groningen komt daarom in actie, tot vreugde van Remo Mombarg lector Bewegingsonderwijs en Jeugdsport aan het Instituut voor Sportstudies van de Hanzehogeschool.
Mombarg voltooit de Academie voor Lichamelijke Opvoeding en begint zijn maatschappelijke carrière in 1990 als docent in het speciaal onderwijs. Een eyeopener voor de gepassioneerde leraar die kinderen in beweging wil brengen. “Ik heb daar ervaren dat niet iedereen het geluk heeft dat alles voor de wind gaat. Er zijn situaties geweest waarvan ik niet wist hoe te moeten handelen en dus ben ik orthopedagogiek gaan studeren. Daar waar het niet lukt, een bijdrage leveren. Deze groep heeft het wellicht het hardste nodig, maar wordt door de maatschappij aan hun lot overgelaten. Dat kan in mijn ogen niet, zoiets kan ik niet laten gebeuren.”
De noodzaak van bewegen en lichamelijke activiteit is groot. Kinderen die regelmatig bewegen, zijn beter in staat om stress en angst te beheersen en hebben een betere mentale gezondheid. Bovendien helpen lichamelijke activiteiten bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De noodzaak van bewegen om met elkaar in contact te komen wordt steeds kleiner, waardoor het probleem van bewegingsarmoede juist meer toeneemt. Waar kinderen elkaar tot nog niet zo heel lang geleden troffen in de speeltuin of op het sportveld, staat men tegenwoordig online met elkaar in contact. In Groningen komt al acht procent van de kinderen niet meer buiten.
Een belangrijk onderdeel van lichamelijke opvoeding is de ontwikkeling van een brede motorische basis. Alle kinderen moeten een veelzijdige motorische basis hebben in bal-, beweeg- en balanssporten. Uiteindelijk moet een kind zelf kunnen kiezen welke sport hij of zij wil doen en er een generatie ontstaat met een bredere motorische basis, is het gemakkelijker om van sport te kunnen switchen. Door jong aan bijvoorbeeld een balsport te doen, ontwikkelen kinderen vaardigheden die ook tijdens andere balsporten kunnen worden toegepast.
Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het helpt bij het opbouwen van motorische vaardigheden, samenwerking, teamgeest en respect voor anderen. Kinderen die regelmatig bewegen, zijn beter in staat om stress en angst te beheersen en hebben een betere mentale gezondheid. Bovendien helpen lichamelijke activiteiten bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van het onderwijs in Nederland, met name in het voortgezet onderwijs. Het speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren, zowel fysiek als emotioneel. Het is een onderdeel van het curriculum dat gericht is op het bevorderen van lichamelijke activiteit, motorische vaardigheden en sociale ontwikkeling. De invloed van lichamelijke opvoeding op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen is groot. Het bevordert niet alleen de fysieke ontwikkeling, maar ook de emotionele en sociale ontwikkeling. Kinderen die regelmatig bewegen, zijn beter in staat om stress en angst te beheersen en hebben een betere mentale gezondheid. Bovendien helpen lichamelijke activiteiten bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De noodzaak van bewegen en lichamelijke activiteit is groot. Kinderen die regelmatig bewegen, zijn beter in staat om stress en angst te beheersen en hebben een betere mentale gezondheid. Bovendien helpen lichamelijke activiteiten bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De noodzaak van bewegen om met elkaar in contact te komen wordt steeds kleiner, waardoor het probleem van bewegingsarmoede juist meer toeneemt. Waar kinderen elkaar tot nog niet zo heel lang geleden troffen in de speeltuin of op het sportveld, staat men tegenwoordig online met elkaar in contact. In Groningen komt al acht procent van de kinderen niet meer buiten. Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het helpt bij het opbouwen van motorische vaardigheden, samenwerking, teamgeest en respect voor anderen. Kinderen die regelmatig bewegen, zijn beter in staat om stress en angst te beheersen en hebben een betere mentale gezondheid. Bovendien helpen lichamelijke activiteiten bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet