De materiële dimensie van opvoeden: Wat betekent dit voor de ontwikkeling van kinderen?
juli 8, 2025
Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het ontwikkelingsproces van kinderen. Het omvat niet alleen lichaamsbeweging, maar ook het aanleren van bewegingsvaardigheden, het opbouwen van gezondheid en het bevorderen van sociaal gedrag. In het kader van het Europees Jaar van opvoeding door sport in 2004, werd de Commissie geïnteresseerd in het stimuleren van sport en lichaamsbeweging via beleidsinitiatieven op het gebied van onderwijs en opleiding. Daarnaast wordt lichamelijke opvoeding vaak vertaald in het Frans als éducation physique of gymnastique. In dit artikel worden de kernprincipes van lichamelijke opvoeding, de betekenis van de vertaling in het Frans, en de rol in het onderwijs en de gezondheidszorg besproken.
De term lichamelijke opvoeding wordt in het Frans vaak vertaald als éducation physique of gymnastique. Dit is een veelgebruikte vertaling die wordt gebruikt in verschillende contexten, zoals onderwijs, sport en gezondheid. De term éducation physique verwijst naar het lichamelijke onderwijs dat gericht is op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, gezondheid en sportieve vaardigheden. Gymnastique daarentegen verwijst naar de sportieve vorm van lichaamsbeweging, waaronder gymnastiek, atletiek, zwemmen en andere sporten.
In de context van de Europese Unie wordt lichamelijke opvoeding vaak gezien als een essentieel onderdeel van het onderwijs. In meerdere documenten wordt benadrukt dat lichaamsbeweging niet alleen een belangrijke bijdrage levert aan de gezondheid, maar ook helpt bij het ontwikkelen van sociale en burgerschapsvaardigheden. In dit kader wordt lichamelijke opvoeding vaak aangevuld met educatieve en culturele activiteiten, zoals het leren van sporten en het ontwikkelen van teamgeest.
In het kader van het Europees Jaar van opvoeding door sport in 2004, werd de Commissie geïnteresseerd in het stimuleren van sport en lichaamsbeweging via beleidsinitiatieven op het gebied van onderwijs en opleiding. Dit omvat de ontwikkeling van sociale en burgerschapscompetenties, zoals het leren omgaan met regels, het samenwerken met anderen en het ontwikkelen van zelfvertrouwen.
Deze aanpak wordt ook aangevuld met het aanbieden van een breed scala aan sporten, waaronder alpinisme, atletiek, badminton, basketbal, biljarten, boksen, boogschieten, golf, hockey, jiu-jitsu, judo, karate, lopen, netbal, paardrijden, roeien, rugby, schaatsen, scherm, schieten, skiën, snooker, squash, tafeltennis, tennis, vissen, volleyballen, vossenjacht, waterskiën, wielrennen, wintersport, worstelen, zeilen, zwemmen en andere sporten. Dit alles dient als onderdeel van een brede opvoedingsstrategie die gericht is op het ontwikkelen van gezondheid, sociaal gedrag en mentale ontwikkeling.
De rol van lichaamsbeweging in de gezondheid wordt in meerdere documenten benadrukt. In het kader van de EU-strategie voor aan voeding, overgewicht en obesitas gerelateerde gezondheidskwesties wordt aangevuld met het bevorderen van een gezonde levensstijl, waaronder het ontwikkelen van regelmatige lichaamsbeweging. Dit wordt ook benadrukt in documenten waarin wordt gebleven dat regelmatige lichaamsbeweging het geestelijke en lichamelijke welzijn vergroot en een positief effect heeft op het leervermogen.
Bij jongvolwassenen wordt ook aangegeven dat 18% van hen slecht slapen, wat ook negatief kan invloeden op hun gezondheid. Daarnaast wordt aangegeven dat 5% van de jongvolwassenen al langer dan een jaar gezondheidsklachten heeft die mogelijk door het coronavirus komen. Dit benadruidt het belang van lichaamsbeweging en gezonde eetgewoonten in het onderwijs en de gezondheidszorg.
In een multiculturele samenleving kan sport een integraal onderdeel vormen van het formele en informele onderwijs. Dit wordt ook benadrukt in documenten waarin wordt aangegeven dat sport een krachtige rol speelt in het ontwikkelen van sociale en burgerschapsvaardigheden. Daarnaast wordt aangegeven dat moslimmeisjes, ook al zijn er problemen met kledingvoorschriften, gemengde scholen en beperkingen tijdens de ramadan, deel moeten nemen aan de lichamelijke opvoeding op school.
In dit kader wordt ook benadrukt dat de wetenschappelijke cultuur moet worden gestimuleerd in het onderwijs. Dit wordt benadrukt in documenten waarin wordt aangegeven dat wetenschappelijk onderzoek en technologische innovatie belangrijke factoren zijn bij de duurzame ontwikkeling van het Middellandse-Zeegebied.
In de praktijk wordt lichamelijke opvoeding vaak aangevuld met actieve bewegingsvormen, zoals het leren van sporten, het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden en het aanleren van het omgaan met regels. In de lespraktijk wordt ook aangegeven dat de Commissie deelneemt aan verschillende beleidsinitiatieven op het gebied van onderwijs en opleiding, waaronder de ontwikkeling van sociale en burgerschapscompetenties.
Daarnaast wordt ook aangegeven dat de Commissie op zoek is naar manieren om sport en lichaamsbeweging te ondersteunen via beleidsinitiatieven. Dit omvat ook het stimuleren van een gezonde levensstijl, waaronder het ontwikkelen van regelmatige lichaamsbeweging.
Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het ontwikkelingsproces van kinderen. Het omvat niet alleen lichaamsbeweging, maar ook het aanleren van bewegingsvaardigheden, het opbouwen van gezondheid en het bevorderen van sociaal gedrag. In het kader van het Europees Jaar van opvoeding door sport in 2004, werd de Commissie geïnteresseerd in het stimuleren van sport en lichaamsbeweging via beleidsinitiatieven op het gebied van onderwijs en opleiding. Daarnaast wordt lichamelijke opvoeding vaak vertaald in het Frans als éducation physique of gymnastique. In de praktijk wordt lichamelijke opvoeding aangevuld met actieve bewegingsvormen, zoals het leren van sporten, het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden en het aanleren van het omgaan met regels. In het kader van de EU-strategie voor aan voeding, overgewicht en obesitas gerelateerde gezondheidskwesties wordt ook aangegeven dat regelmatige lichaamsbeweging het geestelijke en lichamelijke welzijn vergroot en een positief effect heeft op het leervermogen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet