Motorische ontwikkeling en het effect van lichamelijke opvoeding op het neurologische netwerk van kinderen
juli 7, 2025
Lesdagen lichamelijke opvoeding aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) vormen een essentieel onderdeel van de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) deeltijd. Deze lesdagen zijn gericht op het ontwikkelen van de kernvaardigheden van een leraar LO, zoals het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van beweeglessen, het motiveren van leerlingen voor een sportief en gezond leven, en het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving. De lesdagen worden vaak gecombineerd met praktijkervaring, zodat studenten kunnen leren omgaan met de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de praktijk. In dit artikel worden de kernaspecten van de lesdagen lichamelijke opvoeding aan de HAN uitgebreid besproken, gebaseerd op de beschikbare informatie.
De opleiding ALO deeltijd aan de HAN is opgebouwd als een duale opleiding, waarbij studenten zowel theorie leren als praktijkervaring opdoen. Tijdens de lesdagen wordt er aandacht besteed aan de kernvaardigheden van een leraar LO, waaronder het ontwerpen van beweeglessen, het uitvoeren van deze lessen, en het evalueren van de effectiviteit. De lesdagen zijn gericht op het leren omgaan met verschillende doelgroepen, van basisscholieren tot leerlingen in het voortgezet onderwijs, mbo of speciaal onderwijs.
Volgens de beschikbare informatie wordt de lesdagen ingezet in combinatie met praktijkervaring. Tijdens de opleiding is de student (drie tot) vier dagen per week op de werkplek te vinden, waarbij minimaal 12 en maximaal 16 lesuren bewegingsonderwijs worden gegeven. Eén dag per week krijgt de student onderwijs op de opleiding, op woensdagmiddag biedt de opleiding een opleidingsmiddag in de regio aan. Op de werkplek wordt de student begeleid door een deskundige collega, wat een essentieel onderdeel is van de opleiding.
De lesdagen zijn dus niet alleen gericht op theorie, maar ook op het toepassen van deze kennis in de praktijk. Hierbij staat het ontwikkelen van de professionele vaardigheden van de student centraal, zoals het werken met leerlingen, het opstellen van een leerplan, en het evalueren van leeruitkomsten. De combinatie van theorie en praktijk zorgt ervoor dat de student zich goed kan voorbereiden op het werken als leraar LO in verschillende leeromgevingen.
Tijdens de lesdagen worden verschillende onderwerpen behandeld die relevant zijn voor het geven van lichamelijke opvoeding. Deze omvatten onder meer inspanningsfysiologie, trainingsleer, voedingsleer en voedingsfysiologie, en gezondheidsvoorlichting. Deze onderwerpen vormen de basis voor het ontwerpen van beweeglessen en het begeleiden van leerlingen bij een sportieve en gezonde leefstijl.
De lessen worden gegeven in verschillende vormen, waaronder werkgroepen, tutorgroepen, practica en hoorcolleges. Deze vormen van onderwijs zorgen ervoor dat de studenten zowel theorie als praktijk kunnen oefenen. De lessen worden vaak gegeven in het Engels, hoewel de producten en opdrachten in het Nederlands kunnen worden gemaakt. Dit is belangrijk, omdat de studenten zich moeten kunnen bewegen in een internationale context, maar ook moeten kunnen communiceren in het Nederlands.
Bijvoorbeeld, tijdens de lesdagen wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van de leerling, de rol van de leraar, en de invloed van de omgeving op het sportgedrag van kinderen. Deze onderwerpen worden behandeld in de context van zowel de sportpraktijk als het onderwijs. De studenten leren hierin omgaan met de verschillende uitdagingen die zij als leraar LO kunnen tegenkomen, zoals het aanpakken van verschillende leeruitkomsten, het motiveren van leerlingen, en het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving.
Een belangrijk onderdeel van de lesdagen is de praktijkgerichte les. Hierbij leren de studenten om te werken met leerlingen, het opstellen van lesplannen, en het evalueren van de effectiviteit van de lessen. De praktijkgerichte les wordt vaak gecombineerd met begeleiding en evaluatie door een collega. Dit helpt de studenten om hun vaardigheden te verbeteren en te laten zien wat ze kunnen.
De evaluatie speelt hierbij een cruciale rol. Tijdens de lesdagen wordt er aandacht besteed aan de evaluatie van de lessen en het werken met leerlingen. De studenten leren hierin omgaan met feedback en om te leren van fouten. De evaluatie helpt hen om hun professionele ontwikkeling te verderen en om te leren om te werken met verschillende leerlingen en situaties.
Daarnaast worden er ook praktijkadviezen gegeven, die gericht zijn op het verbeteren van de sportpsychologische en sportpedagogische kwaliteiten van de studenten. Deze adviezen helpen hen om praktische tools en methoden te ontwikkelen, die ze kunnen toepassen in hun toekomige werk als leraar LO.
Voor deelname aan de lesdagen is een aantal eisen van toepassing. De student moet bijvoorbeeld de propedeuse van hoger onderwijs hebben behaald, beschikbaar zijn op vrijdag voor lessen op locatie, en een werkkring hebben waar de lessen en opdrachten kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast moet de student goed in staat zijn om met onderzoek en evidence-based werken.
Deelname aan de lesdagen is vooral interessant voor studenten die een opleiding volgen in de sport, beweging, of een gerelateerd vakgebied. Voor studenten die geen sport- of bewegingsopleiding volgen, is het belangrijk om eerst contact op te nemen met de minorcoordinator, voordat ze zich inschrijven.
De lesdagen zijn dus niet alleen gericht op het leren van theorie, maar ook op het toepassen van deze kennis in de praktijk. De combinatie van theorie en praktijk zorgt ervoor dat de studenten zich goed kunnen voorbereiden op het werken als leraar LO in verschillende leeromgevingen.
Lesdagen lichamelijke opvoeding aan de HAN zijn een essentieel onderdeel van de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding deeltijd. Deze lesdagen zijn gericht op het ontwikkelen van de kernvaardigheden van een leraar LO, zoals het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van beweeglessen, het motiveren van leerlingen voor een sportief en gezond leven, en het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving. De lesdagen worden vaak gecombineerd met praktijkervaring, zodat studenten kunnen leren omgaan met de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de praktijk. De combinatie van theorie en praktijk zorgt ervoor dat de studenten zich goed kunnen voorbereiden op het werken als leraar LO in verschillende leeromgevingen. De lesdagen zijn dus niet alleen gericht op het leren van theorie, maar ook op het toepassen van deze kennis in de praktijk.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet