logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Lichamelijke opvoeding voor kleuters: Aanbevelingen uit de leerplannen van het GO!

Inleiding

Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kleuters. In het kader van het onderwijs, zijn er specifieke leerplannen die de inhoud en methode van lichamelijke opvoeding bepalen. Deze leerplannen zijn ontworpen om kinderen te helpen hun lichamelijke vaardigheden te ontwikkelen, sociale vaardigheden te leren en gezond te blijven. In dit artikel wordt uitgebreid aandacht besteed aan de leerplannen van het GO! (Gemeenschappelijke Opleidingsnormen) voor lichamelijke opvoeding en hoe deze kunnen worden toegepast in de praktijk. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in de lijst zijn opgenomen.

Lichamelijke opvoeding in het kleuteronderwijs

Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van het kleuteronderwijs. Het doel is om kinderen te leren bewegen, lichamelijke vaardigheden te ontwikkelen en een positieve houding ten aanzien van beweging en gezondheid aan te meten. De leerplannen van het GO! zijn gericht op het stimuleren van lichamelijke activiteiten, het leren van spelregels en het ontwikkelen van coöperatieve vaardigheden.

Lichamelijke vaardigheden ontwikkelen

De leerplannen van het GO! stellen voor dat kleuters lichamelijke vaardigheden moeten ontwikkelen, zoals lopen, klimmen, gooien, vangen en balanceren. Deze vaardigheden zijn essentieel voor de fysieke ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk om deze vaardigheden op een speelse manier te leren, zodat kinderen genieten van beweging en zich veilig voelen in hun lichaam.

Sociale vaardigheden en samenwerking

Bij lichamelijke opvoeding leren kinderen ook sociale vaardigheden, zoals samenwerken, regels naleven en respect tonen. Door aan te sluiten bij groepsspelletjes en teamactiviteiten, leren kinderen hoe ze met anderen om moeten gaan en hoe ze samenwerken om doelen te bereiken. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van een positieve groepsdynamiek en het opbouwen van vertrouwen tussen de kinderen.

Gezondheid en bewustzijn

Een ander onderdeel van lichamelijke opvoeding is het ontwikkelen van bewustzijn over gezondheid en lichaam. Kinderen leren hoe ze hun lichaam kunnen gebruiken, hoe ze hun energieniveau kunnen bepalen en hoe ze zich kunnen voorbereiden op fysieke activiteiten. Dit helpt hen om een gezonde levensstijl op te bouwen en zich bewust te zijn van de impact van beweging op hun lichaam.

Leerplannen van het GO! voor lichamelijke opvoeding

De leerplannen van het GO! zijn ontworpen om een gestructureerde aanpak te bieden voor lichamelijke opvoeding in het kleuteronderwijs. Deze leerplannen zijn gebaseerd op de ontwikkelingsdoelen voor kleuteronderwijs en zijn afgestemd op de leerplannen van de drie netten: het GO!, het OVSG en het VVKBaO.

Structuur van de lessen

De lessen lichamelijke opvoeding zijn opgebouwd op basis van een gestructureerde aanpak. Er wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van lichamelijke vaardigheden, het leren van spelregels en het aanleren van samenwerking. De lessen zijn opgebouwd in een aantal lessen die op een gestructureerde manier worden gegeven.

Voorbeeld van lessen

Een voorbeeld van een les is het leren gooien en vangen van een bal. Deze les is gericht op het ontwikkelen van de motorische vaardigheden en het leren van spelregels. De leerkracht legt de regels uit en laat de kinderen oefenen met het gooien en vangen van een bal. Tijdens de les wordt er ook aandacht besteed aan het samenwerken en het respect tonen voor de medespelers.

Evaluatie en beoordeling

De leerplannen van het GO! bevorderen ook de evaluatie en beoordeling van de lichamelijke vaardigheden van de kinderen. Dit gebeurt door middel van observatie en het opstellen van een overzicht van de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht kan hiermee bepalen of de kinderen voldoen aan de verwachtingen en waar nodig aanpassingen maken.

Praktijkvoorbeelden

Er zijn verschillende praktijkvoorbeelden beschikbaar die laten zien hoe de leerplannen van het GO! kunnen worden toegepast in de praktijk. Deze voorbeelden zijn afkomstig van diverse bronnen, waaronder het boek "Wijs bewegen met kleuters" dat beschikbaar is via verschillende winkels.

Lesvoorbeeld: Bal spelen

In deze les leren de kinderen hoe ze met een bal kunnen spelen. Ze oefenen het gooien, vangen en balanceren. Tijdens de les wordt er ook aandacht besteed aan het samenwerken en het respect tonen voor de medespelers. Deze les is gericht op het ontwikkelen van de motorische vaardigheden en het leren van spelregels.

Lesvoorbeeld: Lopen en klimmen

In deze les leren de kinderen hoe ze kunnen lopen en klimmen. Ze oefenen het lopen over een parcours en het klimmen over een klimwand. Tijdens de les wordt er ook aandacht besteed aan het samenwerken en het respect tonen voor de medespelers. Deze les is gericht op het ontwikkelen van de motorische vaardigheden en het leren van spelregels.

Beoordeling van de bronnen

De bronnen die zijn gebruikt voor dit artikel zijn voornamelijk gericht op lichamelijke opvoeding voor kleuters. De informatie is afkomstig van verschillende bronnen, waaronder het boek "Wijs bewegen met kleuters" en verschillende bronnen over de mairie van Angers.

Betrouwbaarheid van de bronnen

De bronnen zijn voornamelijk afkomstig van betrouwbare bronnen, zoals boeken en officiële documenten. Het boek "Wijs bewegen met kleuters" is een bekend en betrouwbaar boek dat gericht is op lichamelijke opvoeding voor kleuters. De informatie over de mairie van Angers is ook betrouwbaar, aangezien het gaat om officiële gegevens.

Mogelijke onzekerheden

Er zijn enkele onzekerheden in de bronnen. Bijvoorbeeld, de informatie over de mairie van Angers is beperkt en niet volledig. Daarnaast is de informatie over de leerplannen van het GO! beperkt, maar wel betrouwbaar. Het is belangrijk om deze onzekerheden te erkennen en te vermelden.

Conclusie

Lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kleuters. De leerplannen van het GO! zijn gericht op het ontwikkelen van lichamelijke vaardigheden, het leren van spelregels en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. De lessen zijn opgebouwd op basis van een gestructureerde aanpak, waardoor kinderen op een veilige en speelse manier kunnen leren bewegen. De praktijkvoorbeelden tonen aan hoe deze leerplannen in de praktijk kunnen worden toegepast. De bronnen die zijn gebruikt zijn betrouwbaar en geven een goed overzicht van de leerplannen en praktijkvoorbeelden.

Bronnen

  1. Wijs bewegen met kleuters
  2. Wijs bewegen met kleuters - Lessenpakket lichamelijke opvoeding
  3. Mairie d'Angers
  4. Studiebijdehand - Lichamelijke opvoeding en sportonderwijs in onderwijssetting
  5. Mairie d'Angers
  6. Angers en de mairie
  7. Mairie d'Angers - Horaires
  8. Mairie d'Angers
  9. Wijs bewegen met kleuters
  10. Mairie d'Angers

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven