Inschrijving voor de HBO-opleiding Lichamelijke Opvoeding: Wat moet je weten?
juli 7, 2025
In de moderne opvoeding speelt ADHD een belangrijke rol, zowel in de praktijk als in de discussies tussen ouders, onderwijskrachten en deskundigen. Laura Batstra, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen en moeder van vier kinderen, heeft zich gespecialiseerd in het onderzoeken van ADHD en de invloed van opvoeding op het gedrag van kinderen. Zij stelt dat ADHD geen ziekte is, maar een term die wordt gebruikt voor problematisch gedrag in een bepaalde context. Haar visie is daarbij gericht op het voorkomen van overdiagnostiek en het aanpakken van het gedrag van kinderen op een manier die niet afhankelijk is van medicatie, maar eerder op het opbouwen van een betere relatie tussen ouders en kind.
In dit artikel worden de centrale inzichten van Laura Batstra behandeld, met name het idee dat ouders zelf niet altijd opvoeden kunnen op de manier waarop ze dat graag zouden willen. Dit artikel baseert zich op de bronnen die beschikbaar zijn in de opgegeven context en geeft een overzicht van de mening van Batstra over ADHD, opvoeding en de rol van ouders.
In haar blog en boeken benadrukt Laura Batstra dat het opvoeden van drukke, dwarse en drammerige kinderen niet altijd gemakkelijk is. Ze benadrukt dat ouders soms hun eigen tekortkomingen zien in het gedrag van hun kind. In een situatie waarin een kind zich misdraagt, kan dit leiden tot frustratie bij de ouders, die dan hun eigen gedrag kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld: als een kind op school zich niet goed gedraagt, dan kan dat leiden tot een gevoel van schuld bij de ouder. Dit gevoel kan ook weer leiden tot een negatieve spiraal, waarin de ouder steeds minder geduld heeft met het kind en het kind zich daardoor juist meer op een vervelende manier gaat gedragen.
In haar blog spreekt Batstra over het feit dat ouders soms hun eigen tekortkomingen meedogenloos zien in het gedrag van hun kind. Dit gevoel van schuld kan leiden tot een toestand waarin ouders zichzelf niet meer als goede ouder zien. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat het gedrag van het kind vaak het gevolg is van de omstandigheden en de context waarin het kind zich bevindt. Dit betekent dat het opvoeden van zo’n kind niet altijd lukt zoals verwacht, en dat ouders daarbij hun eigen grenzen en gedrag moeten aanpassen.
In haar boek “Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen” benadrukt Batstra dat ADHD geen ziekte is, maar een term die wordt gebruikt om problematisch gedrag in een bepaalde context te omschrijven. Ze benadrukt dat er geen enkele genvariant, hersenkenmerk of hersenfunctie is die alle personen met ADHD heeft en die anderen niet. Dit betekent dat het stellen van een diagnose ADHD niet altijd noodzakelijk is en dat het gedrag van het kind vaak complexer is dan alleen maar een diagnose kan verklaren.
Batstra benadrukt dat het stellen van een diagnose ADHD kan leiden tot het gevoel dat er een verklaring is voor het gedrag, terwijl de werkelijke oorzaak vaak complexer is. Dit kan leiden tot het gevaar dat ouders en leerkrachten de oorzaak van het gedrag niet meer verder onderzoeken, en alleen maar de diagnose als verklaring nemen. Daardoor wordt het gedrag van het kind vaak niet op de juiste manier aangepakt.
Een van de centrale inzichten van Batstra is dat opvoeding vaak effectiever is dan medicatie bij het omgaan met kinderen met ADHD. In haar blog en boeken benadrukt ze dat het opvoeden van kinderen met ADHD vaak veel effectiever kan zijn dan het geven van medicijnen. Ze benadrukt dat het belangrijk is om te leren omgaan met het gedrag van het kind, in plaats van direct medicatie te geven.
In haar blog spreekt Batstra over het feit dat ouders vaak geneigd zijn om medicatie te geven als het kind lastig gedrag vertoont. Ze benadrukt echter dat het geven van medicatie vaak te snel en te makkelijk kan zijn, en dat het mogelijk niet de beste oplossing is. In plaats daarvan is het belangrijk om te leren omgaan met het gedrag van het kind, en om te kijken naar de omstandigheden die bijdrragen aan het gedrag.
In haar blog en boeken geeft Batstra verschillende tips voor ouders die met kinderen met ADHD omgaan. Deze tips zijn gebaseerd op haar ervaring als onderzoeker en moeder van vier kinderen. De belangrijkste tips zijn:
Geen medicatie geven zonder te kijken naar de oorzaak van het gedrag. Het geven van medicatie kan soms een snelle oplossing zijn, maar het is belangrijk om eerst te kijken naar de oorzaak van het gedrag van het kind.
Leren omgaan met het gedrag van het kind. Het is belangrijk om te leren omgaan met het gedrag van het kind, in plaats van te kijken naar de diagnose.
Een betere relatie opbouwen met het kind. Het opbouwen van een betere relatie met het kind kan helpen om het gedrag van het kind te beïnvloeden.
De rol van de ouder heroverwegen. Het is belangrijk om te beseffen dat ouders soms hun eigen tekortkomingen kunnen zien in het gedrag van hun kind, en dat dit kan leiden tot een negatieve spiraal.
Blijven zoeken naar oplossingen. Het is belangrijk om te blijven zoeken naar oplossingen voor het gedrag van het kind, in plaats van alleen maar te kijken naar de diagnose.
Laura Batstra benadrukt dat ADHD geen ziekte is, maar een term die wordt gebruikt voor problematisch gedrag in een bepaalde context. Ze benadrukt dat het opvoeden van kinderen met ADHD vaak effectiever kan zijn dan het geven van medicatie. Ze benadrukt ook dat ouders soms hun eigen tekortkomingen kunnen zien in het gedrag van hun kind, en dat dit kan leiden tot een negatieve spiraal. Het is belangrijk om te leren omgaan met het gedrag van het kind, en om te kijken naar de omstandigheden die bijdrragen aan het gedrag.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet