Leerkracht lichamelijke opvoeding in Beverwijk: Taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden
juli 7, 2025
De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel psychologisch als spiritueel van invloed is. In het licht van de non-dualiteit, een filosofische visie die de illusie van dualiteit (tweeledigheid) doorziet, kan de opvoeding van kinderen worden geïnterpreteerd als een proces waarin de ouder zich bewust is van de grondslag van het leven, en deze grondslag met het kind deelt. In dit artikel worden de kernprincipes van non-dualiteit in de opvoeding van kinderen besproken, gebaseerd op de informatie uit de bronnen.
De non-dualiteit is een filosofische visie die de illusie van dualiteit doorziet. In dit kader wordt de opvoeding van kinderen gezien als een proces waarin de ouder zich bewust is van de grondslag van het leven, en deze grondslag met het kind deelt. Dit artikel bespreekt de kernprincipes van non-dualiteit in de opvoeding van kinderen, gebaseerd op de informatie uit de bronnen.
De non-dualiteit is een filosofische visie die de illusie van dualiteit doorziet. In dit kader wordt de opvoeding van kinderen gezien als een proces waarin de ouder zich bewust is van de grondslag van het leven, en deze grondslad met het kind deelt. De non-dualiteit is geen filosofie die gericht is op het bereiken van een bepaalde toestand, maar meer een visie op het leven. Het is een visie op het onderscheid tussen ‘ik’ en ‘het andere’, en het inzicht dat alles in het leven één is.
De rol van de ouder in de non-dualiteit is niet om het kind te vormen, maar om het kind te laten ontdekken wat het is. De ouder is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De ouder is hierbij geen bepalende factor, maar een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is. De ouder moet zich hierbij bewust zijn van zijn eigen geest, en deze geest niet als een bepalende factor zien.
De opvoeding van kinderen in de non-dualiteit is gericht op het ontwikkelen van bewustzijn. Dit betekent dat de ouder zich bewust moet zijn van zijn eigen gedrag, en deze gedragingen niet als een bepalende factor ziet. De ouder moet zich hierbij bewust zijn van zijn eigen geest, en deze geest niet als een bepalende factor zien.
De betekenis van de non-dualiteit voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De ouder moet zich hierbij bewust zijn van zijn eigen geest, en deze geest niet als een bepalende factor zien. De opvoeding van kinderen in de non-dualiteit is gericht op het ontwikkelen van bewustzijn, en het leren omgaan met de illusie van dualiteit.
De rol van de geest in de opvoeding van kinderen is belangrijk. De geest is de bron van alle gedachten, en de ouder moet zich hierbij bewust zijn van zijn eigen geest. De geest is hierbij geen bepalende factor, maar een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De invloed van de geest op de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken. De geest is hierbij een hulpmiddel om het kind te laten ontdekken wat het is.
De betekenis van de geest voor de opvoeding is dat het de ouder helpt om zijn eigen gedrag te begrijpen, en dit niet als een bepalende factor te zien. De geest is hierbij een spiegel, die het kind helpt zijn eigen waarheid te ontdekken
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet