Leraar lichamelijke opvoeding in deeltijd: een beroep met veel uitstraling
juli 7, 2025
In de opvoeding van kinderen speelt bewegen een cruciale rol. Volgens de bronnen is het van belang dat kinderen voldoende bewegen, zowel op school als thuis. Bewegen draagt bij aan de lichamelijke en mentale gezondheid van kinderen, maar ook aan hun cognitieve ontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden. In dit artikel worden de belangrijkste aspecten van bewegen in de opvoeding van kinderen besproken, met aandacht voor de voordelen, de rol van ouders en onderwijsinstellingen, en de uitdagingen die hierbij kunnen optreden.
Bewegen is essentieel voor de gezondheid van kinderen. Volgens de Gezondheidsraad (2017) is het aanbevolen dat kinderen tussen de 4 en 18 jaar per dag minstens één uur matig intensief bewegen en drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen. In de praktijk blijkt dat slechts 61% van de kinderen in de basisschoolleeftijd voldoende beweegt, wat wijst op een tekort aan beweging in de dagelijkse routine. Dit tekort kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals overgewicht en slechte lichamelijke conditie.
Bewegen heeft ook positieve effecten op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Onderzoek wijst uit dat kinderen die voldoende bewegen, beter presteren op school, met name op rekenen en taal. Dit komt doordat bewegen de concentratie, het geheugen en het vermogen om te leren versterkt. Bovendien dragen sport en bewegen bij aan de mentale gezondheid van kinderen. Actieve kinderen hebben een verhoogd gevoel van geluk en zelfvertrouwen, en kunnen beter omgaan met stress.
De rol van school en kinderopvang is cruciaal bij het stimuleren van beweging bij kinderen. Vanaf 2023 moeten alle basisscholen iedere week 2 uur gymles door een bevoegde leerkracht geven. Daarnaast kunnen scholen en kinderopvanglocaties een beweegvignet krijgen door kinderen meer te laten bewegen, zoals het aanbieden van beweegtussendoortjes of het organiseren van sportieve activiteiten. Beweging tijdens de les draagt bij aan betere concentratie en leerprestaties. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die voldoende bewegen, beter kunnen leren en beter in hun vel zitten.
Buitenles is een andere manier om kinderen te stimuleren. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen tijdens buitenlessen meer in beweging zijn dan wanneer ze in de klas zitten. Daarnaast hebben kinderen die vaker buiten leren, betere concentratie en betere retentie van lesstof. Een groot deel van de kinderen (ruim 80%) vindt het leuk om vaker buiten les te krijgen, wat wijst op een positieve reactie op deze vorm van leren.
Ouders spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van beweging bij hun kinderen. Volgens een peiling van Opvoedinformatie Nederland en Kenniscentrum Sport & Bewegen is bijna elk ouder positief gestemd over het stimuleren van bewegen bij hun kind. Praktische zaken, zoals de ruimte in en om het huis, het sport- en beweegaanbod in de buurt, en kennis en vaardigheden om bewegen te stimuleren, zijn hierbij van belang. Daarnaast speelt sociale context een rol: de helft van de ouders geeft aan dat andere ouders in hun omgeving het belangrijk vinden om bewegen bij hun kinderen te stimuleren.
Ouders vinden het belangrijk om hun kinderen te laten bewegen, met name gezondheid, plezier, zelfvertrouwen en goede slaap. Bovendien is het belangrijk dat ouders zelf actief zijn en een voorbeeld geven. Door samen te bewegen, ontstaat er een positieve sfeer en wordt het bewegen aantrekkelijker voor kinderen.
Hoewel bewegen essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen, zijn er wel uitdagingen. Een van de problemen is het gebrek aan bewegingsruimte in stedelijke gebieden. Daarnaast is er een tekort aan beweegvriendelijke omgevingen, zoals speelplaatsen en sportvelden. Daarnaast is er een verschil in beweeggedrag tussen kinderen met en zonder migratieachtergrond. In het voortgezet onderwijs is het verschil in beweging significant, wat wijst op een ongelijkheid in toegang tot sport en beweging.
Bovendien is er een onvoldoende aandacht voor bewegen in het onderwijs. Volgens een onderzoek is het aantal scholen dat minstens wekelijks bewegend leren aanbiedt, slechts 48%, terwijl 18% van de scholen vrijwel dagelijks bewegend leren aanbiedt. Dit wijst op een gebrek aan implementatie van beweging in het curriculum.
Bewegen is essentieel voor de gezondheid, ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Het draagt bij aan lichamelijke en mentale gezondheid, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders, onderwijsinstellingen en gemeenten moeten samenwerken om kinderen te stimuleren om voldoende te bewegen. Dit kan door beweegvriendelijke omgevingen aan te leggen, beweging in het onderwijs op te nemen en ouders te ondersteunen bij het stimuleren van bewegen.
Conclusie: Bewegen is een cruciale basisvaardigheid voor kinderen. Het is belangrijk dat ouders, onderwijsinstellingen en gemeenten hier aandacht aan besteden. Door beweging te stimuleren, draagt men bij aan een gezonde en gelukkige opvoeding van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet