logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Taalontwikkeling bij Kinderen: Oorzaken, Herkenning en Ondersteuning

De ontwikkeling van taal is cruciaal voor de cognitieve, sociale en emotionele groei van een kind. Een vertraging in deze ontwikkeling, vaak aangeduid als een taalachterstand, kan diverse oorzaken hebben en vereist een zorgvuldige aanpak. Dit artikel biedt een overzicht van mogelijke oorzaken van taalachterstanden, hoe deze te herkennen, en welke ondersteuning er beschikbaar is, gebaseerd op inzichten uit de kinderopvang en expertise op het gebied van taalontwikkeling.

Wat is een Taalachterstand?

Een taalachterstand houdt in dat een kind minder ver gevorderd is in zijn taalontwikkeling dan verwacht wordt op basis van zijn leeftijd. Het is belangrijk om te onderscheiden tussen een taalachterstand en een Taal Ontwikkelingsstoornis (TOS). Een taalachterstand is vaak het gevolg van externe factoren en is doorgaans te corrigeren, terwijl TOS een neurobiologische ontwikkelingsstoornis is die aangeboren is en het vermogen om taal te leren en te gebruiken specifiek beïnvloedt. Kinderen met TOS hebben geen lagere intelligentie of gehoorproblemen, maar ervaren een fundamentele moeilijkheid in de verwerking van taal. Een snelle diagnose is essentieel bij TOS, omdat vroege interventie de taalontwikkeling significant kan verbeteren.

Mogelijke Oorzaken van Taalachterstanden

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan een taalachterstand. Een belangrijke factor is de thuistaal. Wanneer kinderen thuis een andere taal spreken dan de taal die op de groep wordt gesproken, kan dit leiden tot verwarring en de indruk van een taalachterstand, terwijl het kind in de moedertaal wel goed verstaanbaar kan zijn. Het is belangrijk om te beoordelen of het kind het gedrag ook thuis vertoont, of dat de moeilijkheden zich specifiek voordoen in de Nederlandse taal.

Daarnaast kunnen andere factoren een rol spelen. Moeilijkheden thuis kunnen de aandacht van een kind verminderen, waardoor de taalontwikkeling stagneert. Ook een gebrek aan taalstimulering kan leiden tot een vertraging. Een ouder die de taal niet volledig beheerst en fouten aanleert aan het kind, kan dit proces belemmeren.

Recent onderzoek wijst op een mogelijke toename van taalachterstanden bij jonge kinderen door overmatig schermgebruik. Minder directe interactie met ouders en verzorgers, en minder taal ‘prikkels’, kunnen een negatieve invloed hebben op de taalontwikkeling.

Herkenning van een Taalachterstand

Het is belangrijk om als pedagogisch professional alert te zijn op signalen die kunnen wijzen op een taalachterstand. Dit kan zich uiten in onduidelijk of weinig praten, moeite met het begrijpen van instructies, of een beperkte woordenschat. Het is essentieel om nauw contact te houden met de ouders om de thuissituatie in kaart te brengen. Vraag na welke taal er thuis wordt gesproken en welk gedrag het kind vertoont op de groep en thuis. Kunnen ouders zich herkennen in de observaties van de pedagogisch professional? Het kan ook voorkomen dat het kind thuis wel goed Nederlands spreekt, maar dit op de groep niet laat zien.

Ouders kunnen ook signalen opmerken, zoals moeite met het meedoen in gesprekken of een vertraging in het bereiken van taalmijlpalen. In dergelijke gevallen is het belangrijk om niet af te wachten, maar contact te zoeken met een logopedist of huisarts.

De Rol van Taalstimulering

Taalstimulering is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Het is niet slechts een techniek, maar een dagelijkse praktijk die kan worden geïntegreerd in alle aspecten van het onderwijs. Leerkrachten die hier bewust aandacht aan besteden, helpen kinderen met een taalachterstand om hun potentieel te benutten. Dit omvat het creëren van een taalrijke omgeving, samen kletsen, verhalen lezen, en spelletjes doen waarbij veel gepraat wordt.

Floorplay, een speciale manier van spelen waarbij het kind de leiding neemt, kan effectief zijn. Door mee te gaan in het spel en taal toe te voegen op het niveau van het kind, kan taal op een leuke en motiverende manier worden herhaald.

Tweetalige Opvoeding

Ongeveer 20% van de kinderen in Nederland wordt tweetalig opgevoed. Tweetalige opvoeding kan positieve effecten hebben, zoals een hogere cognitieve flexibiliteit en betere prestaties in bepaalde taken. Kinderen pakken een extra taal sneller op dan volwassenen en eindigen vaak met een hoger niveau in hun dominante taal dan hun ééntalige leeftijdsgenoten. Het brein van tweetaligen lijkt ‘slimmer’ te zijn, alhoewel onderzoek aantoont dat ze in IQ-testen niet significant verschillen van ééntalige kinderen.

Echter, een tweetalige opvoeding kan ook nadelen met zich meebrengen, met name voor kinderen met een taalstoornis. In dat geval kan het praktischer zijn om te kiezen voor een ééntalige opvoeding, zodat het kind zich kan richten op het aanleren van één taal. Daarnaast is het belangrijk dat de ouder(s) de taal volledig beheersen en correct aanleert.

Het Belang van Geloofwaardigheid in Opvoeding

Geloofwaardigheid is een essentieel aspect van opvoeden. Het betekent dat woorden en daden van ouders congruent zijn. Kinderen zijn gevoelig voor inconsistenties en hypocrisie, daarom is het belangrijk om geloofwaardig te zijn en vertrouwen op te bouwen. Door geloofwaardig op te voeden, creëer je een veilige omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en respect leren voor anderen.

Betrokkenheid van Ouders en Vooroordelen

Het is cruciaal om ouders actief te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kind, ongeacht hun taalbeheersing of opleidingsniveau. Onderzoek toont aan dat docenten soms vooroordelen hebben over ouders met een niet-Westerse migratieachtergrond of praktisch opgeleide ouders, waardoor ze minder snel worden betrokken bij het stimuleren van de taalontwikkeling van hun kinderen. Dit is zonde, omdat ouderbetrokkenheid een belangrijke schakel is in het creëren van gelijke kansen.

Het is belangrijk om ouders te motiveren om voor te lezen, ook in hun moedertaal. Voorlezen in de taal die de ouder het best beheerst, is het meest effectief.

Uitdagingen en Oplossingen voor EU-Arbeidsmigranten

Een specifieke uitdaging vormt de situatie van kinderen van EU-arbeidsmigranten. Deze ouders zijn vaak laagopgeleid, werken lange dagen en hebben weinig motivatie om de Nederlandse taal te leren, omdat ze van plan zijn terug te keren naar hun land van herkomst. Toch is het belangrijk om te benadrukken dat de taalontwikkeling van het kind voorop staat, ongeacht de plannen van de ouders.

Het verbeteren van de informatievoorziening bij vestiging in een gemeente en het stimuleren van taalcursussen voor ouders zijn mogelijke oplossingen. Hulpverleners kunnen ouders bewust maken van het belang van taalstimulering voor hun kinderen.

Conclusie

De taalontwikkeling van een kind is een complex proces dat beïnvloed wordt door diverse factoren. Een taalachterstand kan verschillende oorzaken hebben, variërend van thuistaal tot gebrek aan taalstimulering en overmatig schermgebruik. Het is belangrijk om alert te zijn op signalen van een taalachterstand en om nauw contact te houden met de ouders. Taalstimulering, geloofwaardigheid in opvoeding en betrokkenheid van ouders zijn essentieel voor een optimale taalontwikkeling. Vroege interventie is cruciaal, met name bij kinderen met een Taal Ontwikkelingsstoornis. Het is van belang om vooroordelen te vermijden en ouders te motiveren om actief te participeren in de taalontwikkeling van hun kind, ongeacht hun achtergrond of taalbeheersing.

Bronnen

  1. Kinderopvangtotaal.nl
  2. Phongnhaexplorer.com
  3. Omroepzeeland.nl
  4. Urgentvertalen.nl
  5. Movisie.nl
  6. Goab.eu
  7. Cjgnoordenveld.nl
  8. Praatjuf.nl
  9. Gelijkekansenindeklas.nl
  10. Geldzaken.nl
  11. Sensazorg.nl
  12. Wouterduyck.be
  13. NOS.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven