logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kennismakingsspel in de lichamelijke opvoeding: Samenwerking en beweging in de klas

In de lichamelijke opvoeding speelt het ontwikkelen van samenwerking, communicatie en vertrouwen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Kennismakingsspelletjes vormen een waardevol hulpmiddel om deze vaardigheden te stimuleren, terwijl ze ook directe bewegingsactiviteiten bieden. In dit artikel worden enkele veelgebruikte kennismakingsspelletjes uit de bronnen besproken, met aandacht voor hun doelstellingen, spelregels, materialen en observaties. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de positieve effecten van dergelijke spelletjes op de groepsdynamiek, cognitieve ontwikkeling en mentale gezondheid.

Kennismakingsspelletjes en hun doelstellingen

Bij de lichamelijke opvoeding is het belangrijk dat kinderen leren om met elkaar te werken, te communiceren en vertrouwen op elkaar. Dit gebeurt vaak via spelletjes die een uitdaging vormen en tegelijkertijd de groepsdynamiek versterken. Uit de bronnen blijkt dat spelletjes zoals Schootbal, Over een touw, Spinnenweb, Overlevingsketting en Oversteek in de mist specifiek zijn ontworpen om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Schootbal: Samenwerking en coördinatie

Schootbal is een spel dat gericht is op het bevorderen van samenwerking en coördinatie binnen een groep. De spelers zitten in een cirkel op de grond, met hun benen naar voren gestrekt en hun voeten in het midden van de cirkel. De handen ondersteunen het lichaam achter de rug, en de hielen mogen niet van de grond komen. De bedoeling is om de bal (of ballen) van schoot tot schoot door te geven zonder dat de bal de grond raakt. Wanneer de bal vast komt te zitten rond de enkels, moet de groep samenwerken om de bal weer in beweging te krijgen. Dit spel leert leerlingen om goed op elkaar te letten, te communiceren en creatieve oplossingen te bedenken. Het versterkt tevens het vertrouwen binnen de groep, omdat leerlingen op elkaar moeten vertrouwen om de bal in beweging te houden.

Over een touw: Vertrouwen en fysieke samenwerking

Bij Over een touw wordt een touw op een bepaalde hoogte gespannen. Alle sporters moeten over het touw komen zonder het aan te raken. De sporters moeten samenwerken om iedereen veilig aan de andere kant van het touw te krijgen, zonder het touw aan te raken. Dit spel helpt leerlingen om de sterke punten van hun klasgenoten te erkennen en waarderen. Het bouwt vertrouwen op binnen de groep, omdat leerlingen moeten vertrouwen op de hulp van hun teamgenoten. Daarnaast leren leerlingen om hun eigen kracht en lenigheid te benutten om anderen te helpen.

Spinnenweb: Probleemoplossend denken en strategisch denken

Bij Spinnenweb wordt een "spinnenweb" van touw tussen twee bomen of palen gespannen, met verschillende openingen waar een persoon doorheen kan passen. De opdracht voor de groep is om elke deelnemer door een van de openingen in het web te krijgen zonder het touw aan te raken. Elke opening mag slechts eenmaal gebruikt worden, wat betekent dat de groep strategisch moet nadenken over wie door welke opening gaat. Dit spel moedigt leerlingen aan om samen te werken en creatieve oplossingen te bedenken om door het web te komen. Het versterkt tevens de onderlinge band en het vertrouwen tussen leerlingen.

Overlevingsketting: Groepsband en samenwerking

Overlevingsketting is gericht op het versterken van de groepsband door middel van fysiek en mentaal uitdagende samenwerking. De groep staat in een rij en houdt elkaars handen vast, waarbij een lange "ketting" wordt gevormd. De opdracht is om als ketting een serie obstakels te overwinnen, zoals door smalle doorgangen kruipen, over lage obstakels klimmen of door een bepaald pad te navigeren. De groep moet ervoor zorgen dat de ketting niet breekt; als iemand loslaat, moet de groep opnieuw beginnen. Dit spel leert leerlingen dat ze alleen door samen te werken en vertrouwen in elkaar te hebben, een complexe taak kunnen volbrengen. Het versterkt ook het gevoel van verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.

Oversteek in de mist: Communicatie en vertrouwen

Oversteek in de mist is gericht op het versterken van vertrouwen, communicatie en samenwerking binnen de groep. Deelnemers krijgen een blinddoek om en moeten door een obstakelparcours worden begeleid door een partner. De begeleider mag alleen mondelinge aanwijzingen geven en mag de geblinddoekte niet aanraken. Wissel de rollen om na het voltooien van het parcours. Dit spel helpt leerlingen om effectieve communicatie te leren en volledig vertrouwen op hun partner op te bouwen. Het is ook een manier om het vermogen tot concentratie en reactievermogen te verbeteren.

Effecten van kennismakingsspelletjes

Uit de bronnen blijkt dat kennismakingsspelletjes een positieve invloed hebben op verschillende aspecten van de ontwikkeling van kinderen. Hieronder staan enkele belangrijke effecten centraal.

Versterking van de groepsdynamiek

Bij veel spelletjes wordt de groepsdynamiek opgepept door de noodzaak tot samenwerking, communicatie en strategisch denken. Dit leidt tot een betere verbintenis tussen de leerlingen en versterkt het gevoel van collectieve verantwoordelijkheid.

Ontwikkeling van probleemoplossend vermogen

Spelletjes zoals Spinnenweb en Schootbal leren leerlingen om creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken om uitdagingen op te lossen. Dit versterkt hun vermogen tot probleemoplossend denken.

Vertrouwen en ondersteuning

Spelletjes zoals Over een touw en Oversteek in de mist leren leerlingen om elkaar te ondersteunen en vertrouwen op elkaar. Dit helpt bij het opbouwen van een sterke onderlinge band.

Fysieke en mentale ontwikkeling

Bewegingsactiviteiten zoals Schootbal en Overlevingsketting dragen bij aan de fysieke ontwikkeling van kinderen. Tevens helpen ze bij het ontwikkelen van mentale vaardigheden, zoals concentratie, geduld en doorzettingsvermogen.

Aanbevelingen voor leraars en ouders

Uit de analyse van de bronnen blijkt dat het inzetten van kennismakingsspelletjes een waardevolle aanvulling is op de lichamelijke opvoeding. Hier zijn enkele aanbevelingen voor leraars en ouders:

Kies spelletjes die passen bij het niveau van de leerlingen

De keuze van het spel moet aansluiten bij de leeftijd en het niveau van de leerlingen. Zo is Schootbal geschikt voor jonge kinderen, terwijl Spinnenweb meer uitdaging biedt voor oudere leerlingen.

Gebruik duidelijke instructies en regels

Bij het geven van het spel is het belangrijk om duidelijke instructies te geven en de spelregels duidelijk te maken. Dit helpt leerlingen om het spel sneller te begrijpen en te leren.

Stimuleer samenwerking en communicatie

Bij veel spelletjes is samenwerking en communicatie cruciaal. Leraars kunnen dit actief stimuleren door leerlingen te laten samenwerken en te leren om te communiceren.

Zorg voor een veilige omgeving

Bij het spelen van spelletjes is het belangrijk om een veilige omgeving te creëren. Dit omvat het controleren van het speelveld, het gebruik van geschikte materialen en het opvolgen van veiligheidsmaatregelen.

Conclusie

Kennismakingsspelletjes vormen een waardevol onderdeel van de lichamelijke opvoeding. Ze helpen bij het ontwikkelen van samenwerking, communicatie, vertrouwen en probleemoplossend vermogen. Bovendien dragen ze bij aan de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen. Door deze spelletjes in de les op te nemen, kunnen leraars en ouders een bijdrage leveren aan de gezonde ontwikkeling van de kinderen. Het is belangrijk om de keuze van het spel te laten afhangen van het niveau van de leerlingen en de doelstellingen van de les.

Bronnen

  1. Leraar24.nl - Bewegend leren
  2. Stoppestennu.nl - Samenwerkingsspelen tijdens de sport met gymlessen
  3. HBO-kennisbank.nl - Motiverend beoordelen binnen de lessen spel
  4. Onderwijs-in-bewegen.nl - Blok 1, hoofdstuk 1
  5. Internetwijzer BAO - Lichamelijke opvoeding
  6. Pinterest.com - Lessen LO
  7. Gymspiratie.nl - Leerlijn voortgezet onderwijs

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven