Opvoeding van een Tibetaanse Terriër: Handboek voor ouders en verzorgers
juli 7, 2025
In het kader van het onderwijs en de jeugdopvang speelt gezondheid een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving (GLSO) van De Haagse Hogeschool onderzoekt hoe gezonde voeding, beweging en mentaal welzijn bij drukke jeugd kunnen worden gestimuleerd. Naar aanleiding van diverse onderzoeken en samenwerkingen met praktijkpartners, zoals de samenwerking met het leernetwerk Normaliseren, en de focus op onderzoekend leren met impact, is duidelijk geworden dat een gezonde leefstijl niet alleen een persoonlijke keuze is, maar ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. In dit artikel worden de kernprincipes van gezondheid, onderwijs en jeugdontwikkeling belicht, met aandacht voor de bijdrage van het lectoraat GLSO en andere relevante onderzoeksinitiatieven.
Een gezonde leefstijl is niet alleen van belang voor de lichamelijke gezondheid van kinderen, maar ook voor hun mentale ontwikkeling en leerprestaties. Het lectoraat GLSO onderzoekt hoe een stimulerende omgeving kan bijdragen aan een betere gezondheid van jongeren. In de bronnen is te zien dat het lectoraat samenwerkt met scholen, gemeenten en andere partners om praktische oplossingen te vinden. Zo wordt er onderzocht hoe kinderen met overgewicht kunnen worden ondersteund via digitale tools, zoals de Blended Care-app, die is ontwikkeld op basis van input van kinderen, ouders en zorgprofessionals.
Bij de ontwikkeling van dergelijke tools is duidelijk geworden dat kinderen belangrijke invloed hebben op de inhoud en de functionaliteit van zulke programma’s. De focus ligt op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en gezonde keuzes kunnen maken. Dit wordt ook benadruurd in het symposium over 10 jaar onderzoekend leren met impact, waarin sprake is van een samenleving waarin elk kind de kans krijgt om gezond te leven.
Een van de kernpunten van het lectoraat GLSO is het bevorderen van beweging en gezonde voeding bij jongeren. In de bronnen wordt aangegeven dat er nog veel ongelijkheid is in de toegang tot bewegingsmogelijkheden en gezonde voeding. Deelname aan sportactiviteiten, het spelen in de buitenlucht en het eten van groente en fruit zijn belangrijke factoren die bijdrragen aan een gezonde leefstijl.
Het lectoraat onderzoekt hoe deze aspecten in het onderwijs kunnen worden opgenomen. Zo wordt er onderzocht hoe leerlingen op het voortgezet onderwijs motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld via de Athletic Skills Track-4 (MQ Scan). Deze test maakt het mogelijk om motorische vaardigheden te meten in een gymles, wat helpt bij het bepalen van de behoeften van leerlingen.
Naast fysieke gezondheid is ook mentale gezondheid van groot belang voor de ontwikkeling van jongeren. Het lectoraat Urban Care & Education, dat onderdeel is van de Hogeschool Utrecht, onderzoekt hoe mentale veerkracht en mentaal welzijn kunnen worden gestimuleerd. In de bronnen wordt opgemerkt dat er veel aandacht is voor de mentale ontwikkeling van jongeren, met name in het onderwijs.
Een van de kernpunten van het onderzoek is het versterken van sociale relaties en het bevorderen van een positieve omgeving waarin jongeren zich veilig en welkom voelen. Dit wordt ook benadruurd in het project STRONGER2GETHER, waarin onderzoek wordt gedaan naar het versterken van sociale relaties en het mentale welzijn van jongeren. Dit project heeft een subsidie gekregen van NWO en werkt samen met meerdere partners, waaronder onderwijsinstellingen, sportorganisaties en jeugdzorg.
Een belangrijke rol bij de ontwikkeling van jongeren speelt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Het lectoraat Jeugd, dat onderdeel is van de Hogeschool Utrecht, onderzoekt hoe jeugdigen en jongeren beter kunnen worden ondersteund. In de bronnen wordt aangegeven dat het lectoraat samenwerkt met meerdere praktijkpartners om praktische oplossingen te vinden.
Een van de thema’s is normaliseren, wat betekent dat kinderen en jongeren niet onnodig problematiseren of etiketteren. Dit wordt benadruurd in het leernetwerk Normaliseren, dat onderdeel is van het regionale kennis- en innovatienetwerk SAMEN. Dit leernetwerk werkt met drie agenda’s: goede voorbeelden, training en onderwijs, en projecten in de praktijk. De focus ligt op het delen van kennis, het bevorderen van gelijke kansen en het implementeren van goede praktijken.
De Haagse Hogeschool onderzoekt ook hoe onderwijs en maatschappelijke betrokkenheid kunnen worden gecombineerd. In de bronnen wordt aangegeven dat studenten van de hogeschool samenwerken met bewoners en praktijkpartners om praktische oplossingen te vinden. Zo wordt er onderzocht hoe studenten juridisch advies kunnen geven aan bewoners, en hoe ze kunnen bijdragen aan de verbetering van de fysieke en sociale leefomgeving.
Deze samenwerking tussen studenten, docenten en praktijkpartners is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het lectoraat Grootstedelijke Ontwikkelingen en HBO-recht werkt hierin nauw samen, met als doel om praktische oplossingen te vinden die gericht zijn op de leefbaarheid van wijkjes en de betrokkenheid van burgers.
Het lectoraat Learning Technology & Analytics onderzoekt hoe technologie en data kunnen worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren. In de bronnen wordt aangegeven dat dit lectoraat zich bezighoudt met het analyseren van data die van invloed zijn op de kwaliteit van leren en onderwijs. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om onderwijs, leerprocessen en studieloopbanen te ontwerpen.
Deze focus op data en technologie is van belang voor het verbeteren van de gelijke kansen in het hoger onderwijs. In de bronnen wordt opgemerkt dat het lectoraat zich inzet voor gelijke kansen en dat het zich bezighoudt met het onderzoeken van data op groepsniveau. Dit helpt bij het ontwerpen van opleidingen die beter aansluiten bij de behoeften van studenten.
Inclusie is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het lectoraat Urban Care & Education onderzoekt hoe kinderen met een ondersteuningsbehoefte beter kunnen worden ondersteund. In de bronnen wordt aangegeven dat het lectoraat zich bezighoudt met de studieverloop en studiesucces van studenten met autisme.
Deze focus op inclusie is van belang voor het bevorderen van gelijke kansen en het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het lectoraat werkt hierin nauw samen met praktijkpartners en onderzoekt hoe technologie en data kunnen worden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.
Het onderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van jongeren, zowel op lichamelijke als mentale vlak. Het lectoraat GLSO en andere onderzoeksinitiatieven tonen aan dat gezonde voeding, beweging en mentale gezondheid belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast is de samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en maatschappelijke partners van groot belang om praktische oplossingen te vinden.
De focus op technologie, data en innovatie helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het bevorderen van gelijke kansen. Onderwijs is dus niet alleen een kwestie van kennis overbrengen, maar ook van het creëren van een omgeving waarin jongeren zich veilig en welkom voelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet