Koppig kind opvoeden: hoe om te gaan met de fase van de zelfstandigheid
juli 7, 2025
De Haagse Hogeschool (HH) speelt een belangrijke rol in het ontwikkelen van innovatieve benaderingen voor jeugd, opvoeding en gezondheid. Een van de centrale initiatieven is de kenniskring Jeugd en Opvoeding, die zich richt op het versterken van samenwerking tussen opleidingen, praktijk, en wetenschappelijk onderzoek. Deze kring stelt zich ten doel om kennis en inzichten te delen, zodat deze direct kunnen worden toegepast in de praktijk van jeugd, opvoeding en gezinszorg. De kennis die ontstaat, wordt op een gestructureerde manier gedeeld met professionals, beleidsmakers en ouders, zodat de kwaliteit van de jeugdwerking kan worden verbeterd.
De kennisontwikkeling rondom jeugd en opvoeding verloopt via een geïntegreerde aanpak, waarbij deelname vanuit zowel de praktijk als de wetenschap wordt gestimuleerd. De Haagse Hogeschool werkt hierbij nauw samen met verschillende partners, waaronder gemeenten, scholen, jeugdinstellingen en andere kennisinstellingen. Deze samenwerking leidt tot een gestroomlijnde overdracht van kennis en praktijkgerichte oplossingen. De kennis is gericht op het versterken van de positie van kinderen, jongeren en hun gezinnen in de maatschappij.
Een van de kernpunten van de kennisontwikkeling is normaliseren, een strategie die gericht is op het verminderen van onnodig problematiseren en etiketteren van kinderen en gezinnen. Het doel is om hen de kans te geven om op een natuurlijke manier hun leven te vormen. Dit wordt ondersteund door een visie op normaliseren, die wordt uitgewerkt in samenwerking met ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, professionals en beleidsmakers. Deze visie wordt door de kring verder ontwikkeld en toegepast in praktijkgerichte projecten.
Een van de belangrijkste initiatieven binnen de kennisontwikkeling is het Leernetwerk Normaliseren, dat een centrale rol speelt in het onderzoek naar de toepassing van normaliseren in de jeugdwerking. Dit leernetwerk is een initiatief van de Regio Kenniswerkplaats Jeugd SAMEN, dat wordt gefinancierd door ZonMw en dat zich richt op de regio’s Holland-Rijnland, Haaglanden en Midden Holland. De Haagse Hogeschool, het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie, is hier lid van en faciliteert het leernetwerk Normaliseren.
In dit leernetwerk worden kennis, goede voorbeelden en opleidingsmodules gecreëerd en gedeeld. De samenwerking is gebaseerd op een gelijkwaardige rol van deelnemers, waaronder ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, jeugd- en gezinsprofessionals, hbo-docenten, beleidsmakers en onderzoekers. De kern van het leernetwerk is het delen van kennis en het ontwikkelen van praktijkgerichte oplossingen.
Een van de belangrijkste onderzoekslijnen binnen de kennisontwikkeling is Learning Analytics, waarbij data uit het onderwijs en de praktijk worden geanalyseerd om kwaliteit van leren en onderwijs te verbeteren. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om onderwijs, leerprocessen en studeerbaarheid te ontwerpen. Daarnaast wordt er onderzocht hoe verschillende groepen studenten met een ondersteuningsbehoefte kunnen worden ondersteund, met als doel gelijke kansen te creëren.
Deze methoden worden toegepast in verschillende projecten, waaronder het ontwikkelen van apps voor kinderen met overgewicht, het meten van motorische vaardigheden in de klas, en het onderzoeken van de invloed van digitale omgevingen op de gezondheid van kinderen. Deze projecten tonen aan dat praktijkgericht onderzoek een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de kwaliteit van de jeugdwerking.
De kennisontwikkeling rondom jeugd en opvoeding vindt plaats via een brede samenwerking tussen onderwijs, jeugd en gezondheid. Deze samenwerking is van belang om de juiste oplossingen te kunnen bieden aan kinderen en jongeren. De Haagse Hogeschool werkt hierbij nauw samen met verschillende partners, waaronder scholen, gemeenten, jeugdinstellingen en andere kennisinstellingen. Deze samenwerking leidt tot een gestroomlijnde overdracht van kennis en praktijkgerichte oplossingen.
Een van de kernpunten van de kennisontwikkeling is normaliseren, een strategie die gericht is op het verminderen van onnodig problematiseren en etiketteren van kinderen en gezinnen. Het doel is om hen de kans te geven om op een natuurlijke manier hun leven te vormen. Dit wordt ondersteund door een visie op normaliseren, die wordt uitgewerkt in samenwerking met ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, jeugd- en gezinsprofessionals, hbo-docenten, beleidsmakers en onderzoekers. Deze visie wordt door de kring verder ontwikkeld en toegepast in praktijkgerichte projecten.
De kennisontwikkeling rondom jeugd en opvoeding richt zich ook op de ondersteuning van ouders en onderwijs. De Haagse Hogeschool werkt hierbij nauw samen met verschillende partners, waaronder scholen, gemeenten, jeugdinstellingen en andere kennisinstellingen. Deze samenwerking leidt tot een gestroomlijnde overdracht van kennis en praktijkgerichte oplossingen.
Een van de kernpunten van de kennisontwikkeling is normaliseren, een strategie die gericht is op het verminderen van onnodig problematiseren en etiketteren van kinderen en gezinnen. Het doel is om hen de kans te geven om op een natuurlijke manier hun leven te vormen. Dit wordt ondersteund door een visie op normaliseren, die wordt uitgewerkt in samenwerking met ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, jeugd- en gezinsprofessionals, hbo-docenten, beleidsmakers en onderzoekers. Deze visie wordt door de kring verder ontwikkeld en toegepast in praktijkgerichte projecten.
De kennisontwikkeling rondom jeugd en opvoeding is gericht op praktijkgerichte oplossingen. De Haagse Hogeschool werkt hierbij nauw samen met verschillende partners, waaronder scholen, gemeenten, jeugdinstellingen en andere kennisinstellingen. Deze samenwerking leidt tot een gestroomlijnde overdracht van kennis en praktijkgerichte oplossingen.
Een van de kernpunten van de kennisontwikkeling is normaliseren, een strategie die gericht is op het verminderen van onnodig problematiseren en etiketteren van kinderen en gezinnen. Het doel is om hen de kans te geven om op een natuurlijke manier hun leven te vormen. Dit wordt ondersteund door een visie op normaliseren, die wordt uitgewerkt in samenwerking met ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, jeugd- en gezinsprofessionals, hbo-docenten, beleidsmakers en onderzoekers. Deze visie wordt door de kring verder ontwikkeld en toegepast in praktijkgerichte projecten.
De kennisontwikkeling rondom jeugd en opvoeding is gericht op het versterken van de samenwerking tussen onderwijs, jeugd en gezondheid. De Haagse Hogeschool werkt hierbij nauw samen met verschillende partners, waaronder scholen, gemeenten, jeugdinstellingen en andere kennisinstellingen. Deze samenwerking leidt tot een gestroomlijnde overdracht van kennis en praktijkgerichte oplossingen.
Een van de kernpunten van de kennisontwikkeling is normaliseren, een strategie die gericht is op het verminderen van onnodig problematiseren en etiketteren van kinderen en gezinnen. Het doel is om hen de kans te geven om op een natuurlijke manier hun leven te vormen. Dit wordt ondersteund door een visie op normaliseren, die wordt uitgewerkt in samenwerking met ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, jeugd- en gezinsprofessionals, hbo-docenten, beleidsmakers en onderzoekers. Deze visie wordt door de kring verder ontwikkeld en toegepast in praktijkgerichte projecten.
De kennisontwikkeling rondom jeugd en opvoeding is gericht op het versterken van de samenwerking tussen onderwijs, jeugd en gezondheid. De Haagse Hogeschool werkt hierbij nauw samen met verschillende partners, waaronder scholen, gemeenten, jeugdinstellingen en andere kennisinstellingen. Deze samenwerking leidt tot een gestroomlijnde overdracht van kennis en praktijkgerichte oplossingen.
Een van de kernpunten van de kennisontwikkeling is normaliseren, een strategie die gericht is op het verminderen van onnodig problematiseren en etiketteren van kinderen en gezinnen. Het doel is om hen de kans te geven om op een natuurlijke manier hun leven te vormen. Dit wordt ondersteund door een visie op normaliseren, die wordt uitgewerkt in samenwerking met ervaringsdeskundigen, jeugdigen, ouders, jeugd- en gezinsprofessionals, hbo-docenten, beleidsmakers en onderzoekers. Deze visie wordt door de kring verder ontwikkeld en toegepast in praktijkgerichte projecten.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet