Kinderen opvoeden met vrede in het huis houden: een praktische gids voor ouders
juli 7, 2025
De joodse opvoeding en pedagogiek vormen een rijke en complexe traditie die zowel culturele als morele dimensies omvat. In de bronnen wordt duidelijk dat joodse opvoeding niet alleen gericht is op het leren van religieuze teksten, maar ook op het ontwikkelen van een sterke morele grondslag en het leren omgaan met anderen. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de historische context van joodse onderwijspraktijken, de rol van de joodse traditie in de opvoeding, en de pedagogische benaderingen van figuren zoals Janusz Korczak. De focus ligt op de kernprincipes van respect, participatie en het erkennen van het kind als individu.
In de joodse traditie heeft onderwijs altijd een centrale rol gespeeld. Het betrof van oorsprong vooral godsdienstonderwijs, waarbij het Hebreeuws als heilige taal een belangrijke plaats innam. In de eerste helft van de negentiende eeuw werd dat onderwijs gereorganiseerd en aangepast aan de eisen van de tijd. De joodse gemeenschap had al eigen scholen, lang voordat die toegestaan waren voor andere groepen. Deze laatsten kregen die vrijheid pas in de onderwijswet van 1857, die voor joden juist een opgeven van het eigen onderwijs betekende.
In de tweede helft van de twintigste eeuw ontwikkelde het joodse onderwijs zich verder, met name in de vorm van buitengewoon onderwijs, dat speciaal gericht was op kinderen met beperkingen. In Nederland werd in 1925 een joods tehuis, Beth Azarja, opgericht om zwakzinnige kinderen te ondersteunen. Dit tehuis had een specifieke joodse uitstraling en was gericht op het behouden van de joodse identiteit en het geven van een onderwijs dat overeenkwam met de joodse traditie.
De joodse traditie bevat veel ‘tips’ voor een positieve opvoeding. Deze principes zijn gebaseerd op het leren omgaan met anderen, het respecteren van het individu en het ontwikkelen van een sterke morele grondslag. In de bronnen wordt benadruid dat het leren van religieuze teksten, zoals de Thora en de Talmoed, niet alleen een kwestie is van kennis, maar ook van morele leiding. De joodse opvoeding zorgt er ook voor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot individuen die beschikken over een uitgebreide kennis van de joodse tradities en die oprecht zijn in hun godsdienstbeleving.
De joodse traditie ondersteunt ook de betrokkenheid van ouders en verzorgers bij het opvoedingsproces. In de bronnen wordt benadruid dat ouders hun kinderen moeten leren om te vertrouwen op hun eigen vermogens, zodat ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit is een van de kernprincipes van de joodse opvoeding, waarbij het kind niet alleen wordt geïsoleerd, maar ook wordt gestimuleerd om zich te ontwikkelen in een omgeving waarin het respect en de betrokkenheid van anderen centraal staan.
Een van de belangrijkste figuren in de joodse pedagogiek is Janusz Korczak. Hij was een Pools-Joodse kinderarts, schrijver en pedagoog, die zich bezighield met de opvoeding van kinderen, met name weeskindjes. Korczak werd vooral bekend als de pedagoog die opkwam voor de rechten van kinderen. Hij stichtte een weeshuis in Warschau, dat voor een deel werd bestuurd door de kinderen zelf. Dit weeshuis werd destijds de ‘Republiek der Kinderen’ genoemd.
Korczak’s pedagogiek is gebaseerd op drie kernprincipes: respect, rechtvaardigheid en participatie. Hij geloofde dat elk kind recht heeft op respect, en dat de opvoeder niet alleen moet leren om met kinderen te werken, maar ook om met hen te praten. In zijn boek Hoe houd je van een kind stelt hij dat het belangrijk is om niet over hoe het kind moet zijn, maar over hoe het kind wil zijn. Dit benadruidt het belang van dialoog en het respecteren van het individu.
Korczak’s pedagogische benadering wordt ook wel de ‘pedagogiek van het respect’ genoemd. Hij geloofde dat elk kind een uniek individu is en dat het belangrijk is om dit te erkennen. Hij stelde ook dat kinderen zelf moeten kunnen beslissen over hun eigen leven, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige individuen. Deze benadering wordt ook wel de ‘constitutionele pedagogiek’ genoemd, waarin de wet van het respect centraal staat.
Een ander kernbegrip in de joodse pedagogiek is participatie. In de bronnen wordt benadruid dat kinderen actief moeten worden betrokken bij het opvoedingsproces. Dit geldt zowel voor het onderwijs als voor de opvoeding. In het weeshuis van Korczak werd bijvoorbeeld een parlement en een kinderrechtbank opgezet, zodat de kinderen zelf kunnen beslissen over hun eigen levensomstandigheden.
In de bronnen wordt ook benadruid dat participatie niet alleen betekent dat kinderen hun mening mogen geven, maar ook dat ze betrokken zijn bij beslissingen over hun eigen ontwikkeling. Dit is een van de kernprincipes van de joodse opvoeding, waarin het kind niet alleen wordt geïsoleerd, maar ook wordt gestimuleerd om zich te ontwikkelen in een omgeving waarin het respect en de betrokkenheid van anderen centraal staan.
In de moderne tijd is de joodse opvoeding blijven voortbestaan, maar is er ook een verandering in gang. De joodse traditie wordt steeds meer geïntegreerd in het algemene onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen in een omgeving waarin ze zowel hun joodse identiteit als hun betrokkenheid bij de maatschappij kunnen ontwikkelen.
In de bronnen wordt benadruid dat ouders en verzorgers de joodse traditie moeten doorgeven aan hun kinderen, zowel via het onderwijs als via het dagelijks leven. Dit is een van de kernprincipes van de joodse opvoeding, waarin het kind niet alleen wordt geïsoleerd, maar ook wordt gestimuleerd om zich te ontwikkelen in een omgeving waarin het respect en de betrokkenheid van anderen centraal staan.
De joodse opvoeding en pedagogiek vormen een rijke traditie die zowel culturele als morele dimensies omvat. In de bronnen wordt duidelijk dat joodse opvoeding niet alleen gericht is op het leren van religieuze teksten, maar ook op het ontwikkelen van een sterke morele grondslag en het leren omgaan met anderen. In de moderne tijd is de joodse opvoeding blijven voortbestaan, maar is er ook een verandering in gang. De joodse traditie wordt steeds meer geïntegreerd in het algemene onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen in een omgeving waarin ze zowel hun joodse identiteit als hun betrokkenheid bij de maatschappij kunnen ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet