Onderwijs en verbondenheid met Israël in de jeugd
juli 7, 2025
De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel psychologisch als sociaal van invloed is. In een tijd waarin ouders steeds vaker hun rol als opvoeders onderwerp zijn van kritiek, is het belangrijk om te beseffen dat opvoeding niet alleen een kwestie is van regels en discipline, maar ook van communicatie, empathie en ervaringsdeskundigheid. In dit artikel bespreiden we de rol van interviews in de opvoeding, het belang van gesprekken tussen ouders en professionals, en de betekenis van ervaringsdeskundigheid in de opvoedingspraktijk.
Interviews kunnen een krachtige tool zijn om inzicht te krijgen in de visie van ouders, opvoeders en professionals op het gebied van opvoeding. In een interview kunnen ouders hun ervaringen delen, hun opvattingen over grenzen, maar ook hun zorgen delen over de ontwikkeling van hun kind. Zo’n interview kan helpen bij het begrijpen van de uitdagingen die ouders tegenkomen en de manier waarop zij met hun kind omgaan.
In een interview dat in het archief staat, wordt gezegd: “De opvoeding zien we te vaak als een recept, zeg je weleens. Als je de aanwijzingen maar volgt, kan het niet mislukken?” Dit laat zien dat er veel verwachtingen zijn bij de opvoeding, maar dat de praktijk vaak complexer is. Ouders moeten niet alleen de juiste stappen volgen, maar ook hun eigen ervaringen en inzichten in de opvoeding meenemen. Dit benadruidt het belang van interviews, waarin ouders hun persoonlijke visie kunnen delen.
In de opvoedingspraktijk is het belangrijk dat ouders en professionals goed met elkaar communiceren. In een interview met Carolien Gravesteijn, lector Ouderschap en ouderbegeleiding aan de Hogeschool Leiden, wordt gezegd: “Aandacht voor de ouders is dus uiteindelijk in het belang van het kind.” Dit benadruidt dat het niet alleen om het kind gaat, maar ook om de welzijn van de ouders. Als professionals de ouders als ervaringsdeskundigen behandelen, kan dit leiden tot betere communicatie en betere resultaten bij de opvoeding.
In een interview met Joop Berding, pedagoog en auteur, wordt gezegd: “Maatschappelijk ongeduld past niet in onderwijs en opvoeding.” Dit benadruidt dat het belangrijk is om stil te staan bij de opvoeding van kinderen, in plaats van snel te willen handelen. Dit vereist dus ook gesprekken tussen ouders en professionals, waarin de juiste aanpak kan worden besproken.
In veel gevallen wordt de rol van ouders in de opvoeding onderschat. In een interview met Carolien Gravesteijn wordt gezegd: “De ouder kent het kind het beste en daarin is hij of zij ervaringsdeskundig.” Dit benadruidt dat ouders hun eigen ervaringen kunnen inzetten bij de opvoeding van hun kind. Het is daarom belangrijk dat professionals deze ervaringsdeskundigheid waarderen en niet alleen maar naar regels kijken.
In een interview met Micha de Winter, hoogleraar Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken, wordt gezegd: “Ik heb de laatste jaren gemerkt dat veel ouders het ontzettend ingewikkeld vinden om grenzen te stellen.” Dit toont aan dat het stellen van grenzen een uitdaging is voor ouders. Het vereist dus ook een gesprek tussen ouders en professionals, waarin de juiste manier van omgaan met grenzen kan worden besproken.
In de praktijk is het belangrijk om te beseffen dat opvoeding niet alleen een kwestie is van regels, maar ook van communicatie en empathie. In een interview met Joop Berding wordt gezegd: “We zijn gewend aan een snelheid van levering en van communicatie, die maakt dat je meteen ongeduldig wordt als iets er niet meteen is.” Dit benadruidt dat het belangrijk is om stil te staan bij de opvoeding van kinderen, in plaats van snel te willen handelen.
In een interview met Mischa Wink, oprichter van de orthopedagogische praktijk ‘Mischa Wink’, wordt gezegd: “Het spel Pubermind kan voor verschillende doeleinden worden ingezet, namelijk als communicatiemiddel, voorlichtingsmiddel of verkenningsmiddel voor kennis én vaardigheden.” Dit benadruidt dat opvoeding niet alleen gericht is op het leren van regels, maar ook op het ontwikkelen van vaardigheden en kennis.
In de opvoeding is het stellen van grenzen een veelbesproken onderwerp. In een interview met Micha de Winter wordt gezegd: “Ik heb de laatste jaren gemerkt dat veel ouders het ontzettend ingewikkeld vinden om grenzen te stellen.” Dit benadruidt dat het stellen van grenzen een uitdaging is voor ouders. Het vereist dus ook gesprekken tussen ouders en professionals, waarin de juiste manier van omgaan met grenzen kan worden besproken.
In een interview met Carolien Gravesteijn wordt gezegd: “De opvoeding zien we te vaak als een recept, zeg je weleens. Als je de aanwijzingen maar volgt, kan het niet mislukken?” Dit benadruidt dat het belangrijk is om te beseffen dat opvoeding niet alleen een kwestie is van regels, maar ook van communicatie en empathie.
In dit artikel hebben we de rol van interviews en gesprekken in de opvoeding besproken. Het is duidelijk geworden dat ouders en professionals samenwerking nodig hebben om de opvoeding van kinderen goed te kunnen begeleiden. Het is belangrijk dat ouders hun ervaringsdeskundigheid in de opvoeding meenemen en dat professionals deze waarderen. Daarnaast is het belangrijk dat het stellen van grenzen en het omgaan met emoties in de praktijk worden besproken. Door gesprekken te voeren tussen ouders en professionals kan de opvoeding van kinderen beter worden begeleid.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet