logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Indoctrinatie in de opvoeding: Wat betekent het en hoe beïnvloedt het kinderen?

Indoctrinatie is een term die in het onderwijs en de opvoeding vaak wordt gebruikt, maar vaak ook verward raakt met andere begrippen zoals socialisatie, opvoeding en onderwijs. In dit artikel wordt het begrip indoctrinatie nader uitgelegd, met aandacht voor de verschillen met andere vormen van vorming, de rol van de leraar, en de invloed op kinderen. De bronnen tonen aan dat indoctrinatie een vorm van manipulatie is, waarbij kinderen systematisch worden opgeleid in bepaalde overtuigingen zonder dat ze kritisch kunnen nadenken over die overtuigingen. In de praktijk is het onderscheid tussen verantwoorde opvoeding en indoctrinatie moeilijk te maken, maar er zijn wel duidelijke kenmerken van indoctrinatie.

Wat is indoctrinatie?

Indoctrinatie is een vorm van manipulatie waarbij aan kinderen of jongeren bepaalde overtuigingen worden opgedragen, vaak in een systematische en eenzijdige manier. Het doel is dat deze overtuigingen kritiekloos worden aangenomen. De term heeft een sterke negatieve connotatie, en wordt vaak gebruikt in contexten waarin een vorming wordt beoordeeld als ondemocratisch of belemmerend voor het kritisch denken. Volgens bron [5] is indoctrinatie een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.

De term is afgeleid van het Latijnse woord doctrina, wat leer of leerstelling betekent. In de praktijk betekent dit dat er vaak een straf wordt gezet op het bespreekbaar willen maken van de over te dragen overtuigingen, of dat er gewaarschuwd wordt tegen afwijkende meningen. Dit maakt het moeilijk voor kinderen om kritisch na te denken over de informatie die ze krijgen.

Verschil tussen indoctrinatie en socialisatie

In bron [1] wordt duidelijk gemaakt dat indoctrinatie niet mag worden verward met socialisatie, opvoeding of onderwijs. Socialisatie is het proces waarin kinderen leren omgaan met de maatschappelijke normen en waarden. Opvoeding is een bredere term die zowel de ethische als morele vorming omvat, terwijl onderwijs zich richt op het overbrengen van kennis. Indoctrinatie daarentegen is een vorm van manipulatie waarbij kinderen worden opgedragen om bepaalde overtuigingen kritiekloos aan te nemen.

In bron [5] wordt opgemerkt dat het onderscheid tussen verantwoorde opvoeding, onderwijs en beïnvloeding enerzijds en indoctrinatie anderzijds moeilijk is. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek? Dit onderscheid is cruciaal, want het bepaalt of het onderwijs op een kritieke manier plaatsvindt of juist wordt belemmerd.

De rol van de leraar

De leraar speelt een centrale rol bij het voorkomen van indoctrinatie. In bron [7] wordt aangegeven dat veel ouders zich zorgen maken over de manier waarop leraren hun kinderen beïnvloeden. Er is sprake van politieke overtuigingen die op een onbedoelde manier worden overgedragen. Dit kan leiden tot het gevoel dat school niet neutraal is, maar juist beïnvloedt door bepaalde meningen.

In bron [6] wordt ook opgemerkt dat het onderscheid tussen het domein van de politiek en dat van de school moeilijk houdbaar is. Dit betekent dat leraren vaak in de fout kunnen lopen als ze hun eigen politieke overtuigingen delen met leerlingen. De vraag is dus of het onderwijs neutraal moet zijn of niet, en of het opvoedingsproces beïnvloedt door bepaalde waarden.

De invloed van indoctrinatie op kinderen

De invloed van indoctrinatie op kinderen kan ernstig zijn. In bron [5] wordt opgemerd dat extreme vormen van indoctrinatie voorkomen onder totalitaire regimes, en dat ook sommige religies en sekten ervan beschuldigd worden indoctrinatie toe te passen. Bijvoorbeeld, in een religieuze omgeving kunnen kinderen worden opgeleid in bepaalde overtuigingen, zonder dat ze de kans krijgen om hier kritisch over na te denken.

In bron [8] wordt aangegeven dat het ook om ethische kwesties gaat. Bijvoorbeeld, het vermoorden van kinderen op grond van religieuze overtuigingen is een vorm van indoctrinatie. Dit kan leiden tot schade, zoals in bron [9] wordt opgemerkt. De meer principiële vraag is of het redelijk is als moslimouders kiezen voor een islamitische school en zij de schade door eventuele indoctrinatie billijken.

Wat is het verschil tussen indoctrinatie en kritisch denken?

In bron [5] wordt duidelijk gemaakt dat het onderscheid tussen verantwoorde opvoeding, onderwijs en beïnvloeding enerzijds en indoctrinatie anderzijds moeilijk is. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek? Dit is cruciaal voor het ontwikkelen van kritisch denken bij kinderen.

In bron [6] wordt opgemerkt dat het onderwijs dat gericht is op kritisch denken, een andere benadering heeft dan indoctrinatie. Kritisch denken betekent dat kinderen leren om te vragen, te analyseren en te beoordelen. Dit is in tegenstelling tot indoctrinatie, waarbij kinderen worden opgedragen om bepaalde overtuigingen kritiekloos aan te nemen.

De rol van de school

De school speelt een cruciale rol in het voorkomen van indoctrinatie. In bron [1] wordt aangegeven dat christelijke scholen in een kwetsbare tijd terechtkomen, omdat ze vaak worden beschuldigd van indoctrinatie. Dit kan leiden tot het gevoel dat de school niet neutraal is, maar juist beïnvloedt door bepaalde waarden.

In bron [6] wordt opgemerkt dat het onderscheid tussen het domein van de politiek en dat van de school moeilijk houdbaar is. Dit betekent dat leraren vaak in de fout kunnen lopen als ze hun eigen politieke overtuigingen delen met leerlingen. De vraag is dus of het onderwijs neutraal moet zijn of niet, en of het opvoedingsproces beïnvloedt door bepaalde waarden.

De invloed van religie op de opvoeding

In bron [3] wordt aangegeven dat christelijke opvoeding vaak wordt beschouwd als een vorm van indoctrinatie. Dit is een controversiële kwestie, omdat er sprake is van bepaalde religieuze overtuigingen die op een bepaalde manier worden overgedragen. In bron [9] wordt opgemerkt dat de kritiek op religieuze scholen is dat zij een inhoud overbrengen die manifest onjuist en onwaar is, althans volgens algemeen erkende criteria.

In bron [8] wordt aangegeven dat het ook om ethische kwesties gaat. Bijvoorbeeld, het vermoorden van kinderen op grond van religieuze overtuigingen is een vorm van indoctrinatie. Dit kan leiden tot schade, zoals in bron [9] wordt opgemerkt. De meer principiële vraag is of het redelijk is als moslimouders kiezen voor een islamitische school en zij de schade door eventuele indoctrinatie billijken.

De rol van ouders

De rol van ouders bij de opvoeding is cruciaal. In bron [2] wordt aangegeven dat religieuze ouders soms al genoeg zijn om het leven van een kind te verwoesten. Dit betekent dat ouders moeten oppassen met de manier waarop ze hun kinderen beïnvloeden. In bron [8] wordt opgemerkt dat het ook om ethische kwesties gaat. Bijvoorbeeld, het vermoorden van kinderen op grond van religieuze overtuigingen is een vorm van indoctrinatie. Dit kan leiden tot schade, zoals in bron [9] wordt opgemerkt. De meer principiële vraag is of het redelijk is als moslimouders kiezen voor een islamitische school en zij de schade door eventuele indoctrinatie billijken.

Conclusie

Indoctrinatie is een vorm van manipulatie waarbij kinderen worden opgeleid in bepaalde overtuigingen zonder dat ze kritisch kunnen nadenken over die overtuigingen. Het verschil met socialisatie en opvoeding is belangrijk, en de rol van de leraar is cruciaal bij het voorkomen van indoctrinatie. De invloed van indoctrinatie op kinderen kan ernstig zijn, en het onderscheid tussen verantwoorde opvoeding en indoctrinatie is moeilijk te maken. De rol van de school, ouders en de maatschappelijke omstandigheden zijn belangrijk bij het voorkomen van indoctrinatie. Het is belangrijk dat kinderen leren om te vragen, te analyseren en te beoordelen, en dat het onderwijs neutraal is.

Bronnen

  1. Indoctrinatie in opvoeding en onderwijs
  2. Schaf vrijheid van onderwijs af
  3. Is christelijke opvoeding indoctrinatie?
  4. Toegespitst: Indoctrinatie; spiegel voor de onderwijspraktijk
  5. Indoctrinatie
  6. Hoewel de term indoctrinatie tegenwoordig een duidelijk negatieve bijklank heeft
  7. Neutrale docenten
  8. Spreken over en luisteren naar onrecht is niet alleen moeilijk, maar ook noodzakelijk en helend.
  9. In het Nederlandse onderwijsstelsel is er (tot op zekere hoogte) ruimte voor scholen die inhoudelijke boodschappen verkondigen
  10. Indoctrinatie is het opdringen van een bepaalde mening, vaak aan grote groepen mensen.
  11. Ik denk dat een beetje democratische indoctrinatie echt wel te rechtvaardigen valt

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven