Onderwijs en verbondenheid met Israël in de jeugd
juli 7, 2025
De opvoeding in India verschilt op meerdere punten van die in Europa. Deze verschillen zijn onder andere te vinden in de manier waarop kinderen worden opgeleid, de rol van de ouder, en de invloed van culturele normen op de psyche van het kind. In dit artikel wordt ingegaan op de opvoeding in India, met een nadruk op de verschillen met Europa en de invloed op de psyche van kinderen.
In Europa wordt ieder kind vanaf de geboorte met bepaalde instinctieve driften geboren. Deze driften moeten worden onderdrukt, en het kind wordt verantwoordelijk gehouden voor hetgeen is toegestaan en hetgeen niet. Dit gebeurt op een manier die gericht is op een interne discipline. In India ligt deze materie echter anders. De Indiase cultuur kent een concept van de 'chitta', een ziel met driften, die vrije loop krijgen. Dit betekent dat kinderen in India niet worden opgeleid om hun driften te onderdrukken, maar ze worden geaccepteerd en kunnen zichzelf uitdrukken. Dit verschijnsel heeft gevolgen voor de psyche van het kind, en kan leiden tot een andere ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Een van de belangrijkste verschillen tussen de opvoeding in India en Europa is de manier waarop kinderen worden opgeleid. In Europa wordt er vaak gewerkt met een strakke structuur en wordt er gekeken naar het gedrag van het kind. In India is de opvoeding meer gericht op het geven van ruimte aan het kind om zichzelf te ontwikkelen. Dit betekent dat kinderen in India vaak meer autonomie krijgen en zelfstandig kunnen denken. Daarnaast is de rol van de ouder in India vaak anders. De ouder is in veel gevallen de baas, en het kind moet instructies opvolgen. In Europa is de rol van de ouder meer gericht op samenwerking en het geven van ruimte aan het kind om zelfstandig te kunnen denken.
De opvoeding in India heeft een significante invloed op de psyche van het kind. Een van de kenmerken van de opvoeding in India is de transitie die plaatsvindt na het vijfde levensjaar. Deze transitie wordt ook wel de ‘tweede geboorte’ genoemd. Hierbij wordt het kind losgerukt uit de cocon van moederlijke bescherming en wordt het opgenomen in een harde vaderwereld. Deze transitie heeft gevolgen voor de identiteitsontwikkeling van het kind. Bij jongens is de transitie belangrijk, omdat ze aan andere verwachtingen moeten voldoen. Bij meisjes is de transitie daarentegen minder streng, en blijven ze langer bij hun moeder. Dit heeft invloed op hun zelfvertrouwen en hun positie in de samenleving.
De cultuur in India heeft een grote invloed op de opvoeding. De Indiase samenleving is sterk hiërarchisch ingericht, en dit is ook zichtbaar in de manier waarop ouders hun kinderen opvoeden. De ouders zijn de baas, en de kinderen volgen instructies op. In Nederland daarentegen geven bedrijven vrijheid en verantwoordelijkheden, en worden mensen beoordeeld op hun prestaties binnen de gestelde grenzen. Ook de manier waarop mensen met elkaar communiceren verschilt tussen India en Nederland. In India wordt er meer gebruikgemaakt van charme en goedlachsheid, en wordt het geven van complimenten als belangrijk beschouwd.
De opvoeding in India heeft ook invloed op de gezondheid van de kinderen. In India wordt er vaak gewerkt met een bepaalde cultuur rondom de voeding en hygiëne. Bijvoorbeeld, in India wordt er vaak met de rechterhand gegeten, en wordt de linkerhand gebruikt voor het wassen van het achterwerk. Dit is een belangrijk aspect van de hygiëne in India. Ook de manier waarop kinderen worden opgevoed in relatie tot de gezondheid is belangrijk. In India wordt er vaak gewerkt met een bepaalde manier van opvoeding die gericht is op de ontwikkeling van de kinderen.
De opvoeding in India verschilt op meerdere punten van die in Europa. Deze verschillen zijn onder andere te vinden in de manier waarop kinderen worden opgeleid, de rol van de ouder, en de invloed van culturele normen op de psyche van het kind. De opvoeding in India heeft een significante invloed op de psyche van het kind, en de verschillen met Europa zijn duidelijk zichtbaar. De cultuur in India heeft ook een grote invloed op de opvoeding, en de manier waarop kinderen worden opgevoed in relatie tot de gezondheid is belangrijk.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet