Onderwijs en verbondenheid met Israël in de jeugd
juli 7, 2025
Het Daltononderwijs is een unieke vorm van onderwijs die gericht is op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en hun vermogen om in een complexe samenleving te functioneren. Het is gebaseerd op de ideeën van de Amerikaanse onderwijzeres Helen Parkhurst, die in de vroege twintigste eeuw het concept van het Dalton Plan ontwikkelde. Het onderwijs richt zich op zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid, en biedt kinderen de kans om hun eigen leerproces te bepalen. In dit artikel worden de kernprincipes van het Daltononderwijs, de opvoedingsfilosofie en de praktijk van het onderwijs nader toegelicht.
Het Daltononderwijs is gebaseerd op vijf kernwaarden, namelijk: samenwerking, vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, effectiviteit en reflectie. Deze waarden vormen de basis van de opvoeding en het onderwijs op een daltonschool.
Samenwerking is een van de belangrijkste aspecten van het Daltononderwijs. Kinderen leren samenwerken in groepjes, waarbij ze elkaar helpen, feedback geven en samenwerking en respect leren. Dit leidt ertoe dat kinderen zich beter kunnen omgaan met anderen en hun sociale vaardigheden ontwikkelen. Op de Skâns wordt bijvoorbeeld gewerkt met wisselende maatjes, zodat kinderen leren met iedereen samen te werken.
Vrijheid in gebondenheid is een ander kernprincipe. Kinderen krijgen veel vrijheid, maar binnen duidelijke grenzen. Dit noemt men ‘vrijheid in gebondenheid’. De leerkrachten geven aan welke ruimte de kinderen hebben, waardoor ze zelfstandig kunnen werken. Zo leren kinderen verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen.
Zelfstandigheid is een van de kernwaarden die het Daltononderwijs kenmerken. Kinderen leren hun eigen werk te plannen en te beheren, wat hen helpt om zelfvertrouwen op te bouwen en verantwoordelijkheid te nemen. Op een daltonschool werken kinderen vaak met dag- en weekplanningen, waarin ze hun taken plannen en uitvoeren. Hierdoor leren ze hun werk zelfstandig op te vangen en te beheren.
Effectiviteit is een ander belangrijk onderdeel van het Daltononderwijs. Het doel is om het leren zo efficiënt mogelijk te maken. Dit gebeurt door leerlingen verantwoordelijkheid te geven en hen te laten werken aan taken die passen bij hun niveau. Hierdoor leren kinderen sneller en beter, omdat ze zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen.
Reflectie is het vijfde kernprincipe. Kinderen leren hun eigen werk en het werk van anderen te beoordelen. Ze leren hun eigen leerproces te analyseren en te verbeteren. Op de Skâns wordt bijvoorbeeld gewerkt aan reflectie op de samenwerking en het gemaakte werk, waardoor kinderen leren om te denken over wat ze hebben gedaan en wat ze kunnen verbeteren.
Het Daltononderwijs is geen vaste methode, maar een praktisch onderwijsplan dat op maat gemaakt kan worden. Het is gebaseerd op de filosofie van Helen Parkhurst, die geloofde dat kinderen zich het best kunnen ontwikkelen als ze zelfstandig kunnen werken en verantwoordelijkheid kunnen nemen. Ze stelde dat leerlingen, als ze een taak krijgen waar ze verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid kunnen uitvoeren, het onderwijs veel effectiever is dan het stilzitten- en luisteronderwijs dat zij zelf doorlopen heeft.
In het Daltononderwijs leren kinderen ook om te leven, te werken en samen te leven. Het is geen strenge methode, maar meer een pedagogische filosofie. Daarom kunnen daltonscholen onderling wat verschillen. De kernwaarden van het Daltononderwijs zijn echter overal hetzelfde. Deze waarden zijn gebaseerd op de ideeën van Parkhurst over goed onderwijs.
Op een daltonschool werken kinderen meestal met een dag- en weekplanning. De dagplanning bestaat uit kernvakken (rekenen en taal), overige vakken (zoals natuur en geschiedenis) en creatieve vakken (beeldende vorming en gymnastiek). Deze vakken worden ook wel taken genoemd. Daarnaast krijgen leerlingen op een daltonschool vaak een weektaak. Op maandag horen ze wat die taak inhoudt en vervolgens plannen ze zelf wanneer ze daarmee aan de slag gaan.
Op daltonscholen werken leerlingen vaak met een dag- en weekplanning. De dagplanning bestaat uit kernvakken (rekenen en taal), overige vakken (zoals natuur en geschiedenis) en creatieve vakken (beeldende vorming en gymnastiek). Deze vakken worden ook wel taken genoemd. Daarnaast krijgen leerlingen op een daltonschool vaak een weektaak. Op maandag horen ze wat die taak inhoudt en vervolgens plannen ze zelf wanneer ze daarmee aan de slag gaan.
Op de Skâns wordt gewerkt aan een brede vorming van leerlingen, die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Het Daltononderwijs is adaptief onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen. Het kritisch onderzoekend benaderen van moderne ontwikkelingen en inzichten is op een daltonschool vanzelfsprekend. Daarmee gaat het daltononderwijs voortdurend met zijn tijd mee, zonder de doelmatigheid van onderwijs en de inbreng van een ondernemende leerling uit het oog te verliezen.
De visie van het Daltononderwijs is gericht op een brede vorming van leerlingen, waarbij intellectuele ontwikkeling en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale ontwikkeling en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding.
Op daltonscholen leren leerlingen samenwerken. Zo werken zij samen in tweetallen en kleine groepjes aan bepaalde taken. Op die manier leren zij elkaar respecteren, feedback ontvangen en geven en reflecteren op de samenwerking en het gemaakte werk. Het uiteindelijke doel van deze samenwerking is democratisch burgerschap.
De kernwaarden van het Daltononderwijs zijn: vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen, zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie. Deze waarden vormen de basis van de opvoeding en het onderwijs op een daltonschool.
Het Daltononderwijs is een van de meest innovatieve en dynamische onderwijsvormen in Nederland. Het is een praktisch onderwijsplan dat op maat gemaakt kan worden. Daardoor zijn er verschillende benaderingen en bestaat ‘de daltonschool’ niet. Het is geen vaste methode, maar een filosofie.
De toekomst van het Daltononderwijs is rooskleurig. Het onderwijs is gericht op een brede vorming van leerlingen, die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Het is adaptief onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen. Het kritisch onderzoekend benaderen van moderne ontwikkelingen en inzichten is op een daltonschool vanzelfsprekend. Daarmee gaat het daltononderwijs voortdurend met zijn tijd mee, zonder de doelmatigheid van onderwijs en de inbreng van een ondernemende leerling uit het oog te verliezen.
Het Daltononderwijs is een unieke vorm van onderwijs die gericht is op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en hun vermogen om in een complexe samenleving te functioneren. Het is gebaseerd op de ideeën van de Amerikaanse onderwijzeres Helen Parkhurst, die in de vroege twintigste eeuw het concept van het Dalton Plan ontwikkelde. Het onderwijs richt zich op zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid, en biedt kinderen de kans om hun eigen leerproces te bepalen. De kernwaarden van het Daltononderwijs zijn samenwerking, vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, effectiviteit en reflectie. Deze waarden vormen de basis van de opvoeding en het onderwijs op een daltonschool. Het Daltononderwijs is een innovatief en dynamisch onderwijs dat zich voortdurend ontwikkelt en zich aanpast aan de behoeften van de moderne samenleving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet