logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Huishoudschool en lichamelijke opvoeding in de geschiedenis van het onderwijs

In de loop der jaren is het onderwijs voor kinderen steeds verder ontwikkeld, zowel op het gebied van lichamelijke opvoeding als op het gebied van nijverheid. In het bijzonder wordt in de bronnen aandacht besteed aan het gebruik van huishoudschool en het belang van fysieke activiteiten in de opvoeding van kinderen. Deze thema’s zijn van groot belang voor ouders, onderwijzers en zorgverleners, aangezien ze bijdrragen aan de gezondheid, het zelfstandig zijn en de sociale vaardigheden van jonge kinderen.

Historische context van huishoudschool

De term “huishoudschool” verwijst in de bronnen naar een vorm van onderwijs waarin kinderen leren omgaan met huishouden, koken, en andere praktische vaardigheden. Dit was in de 19e eeuw een veelgebruikte methode in het onderwijs, vooral in het platteland. Volgens de bronnen werd er in die jaren al snel aandacht besteed aan het leren van praktische vaardigheden, met name voor meisjes. Het was een manier om hen voor te bereiden op hun toekomstige rol als moeder en echtgenote.

In de bronnen wordt ook verwezen naar het werk van filantropen, die een rol speelden in het ontwikkelen van een nieuw soort onderwijs, waarin kinderen leren omgaan met praktische taken. Zo wordt in de bronnen aangegeven dat de filantropen de nadruk legden op het leren van lezen, schrijven en rekenen, maar ook op het leren omgaan met huishouden. De term “huishoudschool” verwijst dus naar een vorm van onderwijs dat zowel academisch als praktisch was.

Lichamelijke opvoeding en de rol van fysieke activiteiten

Lichamelijke opvoeding was in de 19e en 20e eeuw een belangrijk onderdeel van het onderwijs. In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen veelvuldig in de tuin werkzaamheden uitvoerden, zoals het oogsten van groenten, het verzorgen van bloemen en het leren omgaan met de natuur. Dit was niet alleen bedoeld om de kinderen fysiek actief te houden, maar ook om hen kritisch te laten denken over de natuur en hun omgeving.

Daarnaast werd er in de bronnen ook aandacht besteed aan het zwemmen en paardrijden als sportieve activiteiten. Deze vormen van lichamelijke activiteit werden gezien als een manier om de gezondheid van kinderen te bevorderen. Ook wordt in de bronnen genoemd dat kinderen in een “klassegesprek” zaten, wat suggereert dat er ook aandacht was voor sociale vaardigheden en het leren omgaan met anderen.

De rol van het logopedisch en fysiotherapeutisch onderwijs

In de bronnen wordt ook aandacht besteed aan de rol van logopedie en fysiotherapie in het onderwijs van kinderen met lichamelijke beperkingen. Zo wordt in de bronnen genoemd dat er in het Arnica-huis kinderen zijn die met een logopediste werken aan spraaklessen, en dat er ook kinderen zijn die met een fysiotherapeut aan oefeningen werken. Dit suggereert dat het onderwijs voor kinderen met een lichamelijke beperking in de jaren ’70 en ’80 steeds meer werd aangepast aan hun behoeften.

De bronnen geven ook aan dat het Arnica-huis zich richtte op het bevorderen van zelfstandigheid en socialiteit bij kinderen. Dit gebeurde via een leerprogramma van levenskennis en levensvaardigheden, en via het aanbieden van een fysiotherapeutisch en logopedisch oefenprogramma. Dit programma was bedoeld om kinderen te helpen om in een gemeenschap mee te te doen, en om hen te leren om te werken aan hun eigen levensvaardigheden.

De betekenis van de tuin in de opvoeding

In de bronnen wordt ook aandacht besteed aan de rol van de tuin in de opvoeding van kinderen. Zo wordt genoemd dat kinderen bezig zijn in de tuin, en dat dit een belangrijk onderdeel is van hun dagelijks onderwijs. De tuin wordt gezien als een ideaal plekje voor de ontwikkeling van jonge kinderen, en wordt vaak aangeduid als “kindertuin”.

De term “kindertuin” verwijst in de bronnen naar een vorm van onderwijs waarin kinderen leren omgaan met de natuur en met elkaar. Het is een vorm van vroeg kinderonderwijs, waarin de nadruk ligt op het leren door te spelen en te experimenteren. Dit is in overeenstemming met de visie van Fröbel, die geloofde dat kinderen zichzelf moesten ontwikkelen in een omgeving waarin ze vrijheid en ruimte hadden om te experimenteren.

De rol van het onderwijs in de opvoeding van kinderen met een meervoudige handicap

In de bronnen wordt ook aandacht besteed aan het onderwijs van kinderen met een meervoudige handicap. In de jaren ’70 werd er in Nederland een systeem opgezet voor kinderen met een lichamelijke handicap, en later ook voor kinderen met een meervoudige handicap. Dit systeem was bedoeld om de leerplicht, die voor alle kinderen gold, ook voor deze groep te vullen.

In de bronnen wordt genoemd dat het Arnica-huis zich richtte op het geven van ondersteuning aan kinderen met een meervoudige lichamelijke handicap. Deze kinderen konden vanuit hun eigen omgeving naar school, en hoefden niet langer uit huis geplaatst te worden. Dit was een belangrijke stap in de geschiedenis van het onderwijs voor kinderen met een meervoudige handicap.

De betekenis van de leerplicht

In de bronnen wordt ook aandacht besteed aan de leerplicht, die in Nederland in 1901 werd ingevoerd. De leerplicht was bedoeld om ervoor te zorgen dat alle kinderen op een bepaalde leeftijd naar school gingen. In de bronnen wordt aangegeven dat de leerplicht in de jaren ’70 en ’80 steeds meer werd aangepast aan de behoeften van kinderen met een lichamelijke of meervoudige handicap.

De leerplicht was ook van belang voor de economie, aangezien kinderen die op school gingen, beter opgeleid konden worden en daardoor beter konden werken. In de bronnen wordt genoemd dat er in de jaren ’70 en ’80 ook sprake was van een groeiende behoefte aan onderwijs voor kinderen met een lichamelijke of meervoudige handicap, en dat dit leidde tot het ontstaan van nieuwe scholen en onderwijsonstellingen.

Conclusie

In de bronnen is duidelijk te zien dat het onderwijs voor kinderen steeds meer aandacht kreeg voor lichamelijke opvoeding, huishoudelijke vaardigheden en praktische activiteiten. De rol van de tuin, de huishoudschool, en de fysieke activiteiten zijn hierin belangrijk geweest. Bovendien is er in de jaren ’70 en ’80 sprake geweest van een groeiende behoefte aan onderwijs voor kinderen met een lichamelijke of meervoudige handicap, wat leidde tot het ontstaan van nieuwe scholen en onderwijsonstellingen. De leerplicht en de betrokkenheid van ouders zijn hierbij van belang geweest.

Bronnen

  1. Huis van de Historie van de Dolfijn
  2. Onderwijs en opvoeding in de 1e helft van de 19e eeuw
  3. Geschiedenis van opvoeding en onderwijs

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven