Intergenerationele overdracht van opvoeding: invloed op het gedrag van kinderen en het ouderlijk gedrag
juli 7, 2025
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een unieke manier van denken en leren. In de opvoeding van zulke kinderen is het van groot belang dat er een duidelijke structuur is, zowel op school als thuis. Deze structuur helpt bij het beheren van de energie en het vermijden van overprikkeling, wat van belang is voor het ontwikkelen van een gezonde balans tussen denken, voelen en willen. In dit artikel wordt ingegaan op de rol van structuur in de opvoeding van hoogbegaafde kinderen, met name in verband met het naar bed gaan en het aanbieden van een rustige omgeving.
Een van de belangrijkste onderdelen van de opvoeding van hoogbegaafde kinderen is het aanbieden van een duidelijke structuur. Deze structuur helpt bij het beheersen van de energie en het vermijden van overprikkeling. Bijvoorbeeld, bij het naar bed gaan is het belangrijk dat er een vaste regel is, zodat het kind weet wat er van hem verwacht wordt. Dit kan leiden tot rust en een betere slaap, wat weer belangrijk is voor het functioneren van het kind op school.
Een van de aanbevelingen in de bronnen is dat ouders en opvoeders een vaste slaapritueel moeten opzetten. Dit ritueel kan bestaan uit het afsluiten van schermen, het afspelen van muziek of het lezen van een verhaal. Deze rituelen helpen het kind om over te stappen van de dag naar de nacht, waardoor het rustiger wordt en sneller in slaap valt. Het is ook belangrijk om te zorgen dat er minder prikkels zijn in de avond, zodat het kind zich beter kan ontspannen.
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een sterke kritische instelling en stellen veel vragen. Ze willen graag weten waarom bepaalde dingen zo zijn en hoe ze erin kunnen geloven. Dit kan leiden tot veel discussies, waarin ze hun mening kunnen uiten. Ouders en opvoeders moeten hierin actief deel aan nemen en de kans geven dat het kind zijn mening geeft. Hierdoor wordt het zelfvertrouwen van het kind gesteund.
Tegelijkertijd is het belangrijk dat er duidelijke regels zijn. Deze regels moeten consistent worden toegepast en moeten op een manier zijn die het kind begrijpt. Bijvoorbeeld, als er een regel is dat er geen schermtijd is voorafgaand aan de bedtijd, dan moet dit ook worden gevolgd. Dit helpt het kind om te leren dat er grenzen zijn en dat deze op een eerlijke manier worden gehandhaafd.
Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak lastigheden hebben met sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze kunnen zich anders voelen dan leeftijdsgenoten en worstelen met gevoelens van isolatie of onbegrip. Daarom is het belangrijk dat er een ondersteunende omgeving is waarin het kind zich vrij kan uiten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door met een professional te praten of deel te nemen aan groepssessies met andere hoogbegaafde kinderen.
In de bronnen wordt ook benadruid dat het belangrijk is dat ouders en opvoeders actief luisteren naar de angsten en zorgen van het kind. Ze moeten deze angsten erkennen, ook al zijn ze in de ogen van een volwassene soms niet reëel. Door dit te doen, helpen ze het kind om adequaat met negatieve emoties om te gaan en positieve coping-strategieën aan te leren.
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een snelle leerstijl en kunnen sneller door de lesstof gaan dan hun leeftijdsgenoten. Daarom is het belangrijk dat er in het onderwijs aangepaste lessen worden aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanbieden van verdiepende en verrijkende leerstof, met name gericht op de interessegebieden van het hoogbegaafde kind. Ook kunnen er lessen van hogere groepen worden aangeboden of het kind mag meelopen met hogere groepen of klassen.
Daarnaast is het belangrijk dat er sprake is van een rustige leeromgeving, waarin het kind zich kan concentreren op zijn werk. Dit kan helpen bij het vermijden van overprikkeling en het behouden van een gezonde balans tussen denken, voelen en willen.
Het is belangrijk dat ouders en school nauw samenwerken bij de opvoeding van hoogbegaafde kinderen. De school kan bijvoorbeeld een interne begeleider hebben, die helpt bij het herkennen van hoogbegaafdheid en ouders en kind daarin kan begeleiden. Ook kan de interne begeleider verwijzen naar instanties en personen die het kind en ouders verder kunnen helpen.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders actief worden ingezet in het onderwijs van hun kind. Ze kunnen bijvoorbeeld deel nemen aan cursussen en studiedagen, die in het teken staan van hoogbegaafdheid. Ook kunnen ze actief worden ingezet in het stimuleren van de interesses en talenten van hun kind.
De opvoeding van hoogbegaafde kinderen vereist een duidelijke structuur en een ondersteunende omgeving. Door vaste regels en grenzen aan te houden, kan het kind zich beter ontspannen en rustiger worden. Daarnaast is het belangrijk dat er sprake is van een rustige leeromgeving, waarin het kind zich kan concentreren op zijn werk. Ouders en school moeten hierin nauw samenwerken, zodat het kind op een positieve manier kan worden begeleid en gestimuleerd.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet