Fit je werk doen in de kinderopvang: praktische handvatten voor ergonomisch werken
mei 24, 2025
In gezinnen met kinderen is het bijkomstige werk dat door kinderen wordt gemaakt vaak het gespreksonderwerp. Echter, is het mogelijk kinderen te betrekken bij het opruimen en huishoudelijke taken, zodat het niet alleen een taak wordt, maar ook een leerproces? Kinderen leren er veel van als ze regelmatig meehelpen in het huishouden. Zo groeit hun gevoel voor verantwoordelijkheid en hun zelfdiscipline. Allemaal dingen waar ze later in het leven plezier van hebben, en die ze nu al beetje bij beetje kunnen leren. [1] Dit artikel behandelt verschillende strategieën en technieken om kinderen te motiveren en aan te leren opruimen en deel uit het huishouden te helpen, geïnspireerd op de context documenten. Het zal de voordelen van dit gedrag voor kinderen bespreken, verschillende leeftijdsgebonden taken en methoden om een positieve houding te creëren voor kinderen bij opruimen en huishoudelijke taken.
Het is natuurlijk onwijs fijn voor ouders wanneer kinderen hun spullen netjes opruimen. Het scheelt ouders tijd, maar het kostbare speelgoed zal ook minder snel kapot gaan of beschadigd raken als het in de kast ligt. [2] Er zijn verschillende voordelen aan kinderen die meehelpen bij het opruimen en huishoudelijke taken. Ten eerste leren kinderen hierdoor een flink portie zelfdiscipline en het helpt ze om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving. [2] Een andere belangrijke factor is dat kinderen leren om respect te hebben voor hun bezittingen en omgaan met het feit dat niet alles per se voor hen is. Het is ook een manier om te leren dat als je iets niet opruimt, het niet weggaat, maar er gewoon bijligt en dat er voor de toekomst bij komt. Het helpt hen om beter te begrijpen dat ze goed voor hun bezittingen moeten zorgen en respect voor die dingen te hebben. [2] Verder zijn er de voordelen voor de ouders. Wanneer iedereen in het gezin bepaalde klusjes doet, blijft er bovendien meer tijd over om leuke dingen met elkaar te doen! [1] Het is belangrijk om te beseffen dat kinderen door het opruimen de basis voor een zelfredzaam en onafhankelijk leven leren. [6]
Een veel gestelde vraag is wanneer kinderen eigenlijk begonnen kunnen worden met opruimtaakjes. Het antwoord is dat het op elke leeftijd kan, maar dat er wel bepaalde taken voor bepaalde leeftijden worden aangeraden. [3] Vanaf 2 tot 3 jaar zal je merken dat je kindje ‘imitatiegedrag’ vertoont. Je kleine spruit doet dan alsof hij of zij iemand anders is en gaat verschillende handelingen nadoen. Zo bootsen ze situaties in de echte wereld na. Dit is heel goed voor hun sociale en emotionele ontwikkeling en het stimuleert hun onafhankelijkheid en fijne motoriek. Dit is dan ook de perfecte leeftijd om je kindje eenvoudige taken aan te leren zoals speelgoed opbergen, kleden in de wasmand zetten, kleine handdoekjes opvouwen of iets helpen schoonmaken. [3]
Er zijn verschillende manieren waarop je je kind wat hoognodige opruimskills bij kunt brengen. [2] Het kan even duren voordat je je kind een nieuwe gewoonte kunt aanleren, hou vol! [2] Hier zijn enkele tips die je kunt gebruiken:
De bedoeling van het rollenspel is niet zozeer dat je kleintje al werkelijk opruimt of schoonmaakt, kookt of kleding vouwt, maar dat hij of zij de handelingen gewoon wordt. Je kindje kan bijvoorbeeld met huishoudelijk speelgoed ‘net zoals mama of papa’ mee poetsen. Zo kan je kleine spruit leren dweilen met deze kleine vileda speelgoedset. Of misschien vindt je kindje het fantastisch om naast jou met dit leuke speelgoed strijkijzer te oefenen voor later. [3]
Een manier om je peuter geleidelijk zelf te leren opruimen is door van de taak een spannend spelletje te maken. Daag je kindje uit door bijvoorbeeld te kijken wie er het meeste blokken kan opruimen in een bepaalde tijdsperiode. Gebruik bijvoorbeeld deze leuke timer om de tijd visueel te maken. Of laat je kindje sokken vouwen en vervolgens vanaf verschillende afstanden in de ladekast mikken. [3]
Zet jij muziek op als je het huis schoonmaakt? Ook als jullie samen opruimen kan je de lievelingsliedjes van je kindje in de mix gooien. Zijn jullie muzikaal aangelegd? Nog beter! Dan kunnen jullie samen een leuk liedje maken! Door een opruimliedje te zingen wordt je kindje nog extra gemotiveerd om het speelgoed zelf op te ruimen. [3]
Maak de speelgoed opbergers visueel. Gebruik gekleurde manden om verschillende soorten speelgoed in te sorteren. Blokken mogen bijvoorbeeld in de blauwe mand en speelgoedwagentjes mogen in de gele mand. Of plak stickers op de speelgoed opbergers om de verschillende opbergers uit elkaar te houden. Zorg er wel voor dat je kleintje overal goed aan kan, dat werkt (letterlijk) drempelverlagend. [3]
Kinderen observeren en imiteren. Geef daarom altijd het goede voorbeeld en laat je kinderen zien hoe jij opruimt. Ben jij zelf ook een sloddervos? Dan kan je niet van je kind verwachten dat zij netjes met hun spullen omgaan. [5]
Als je kind eenmaal aangeeft dat hij klaar is, kom je kijken. Geef vooral positief commentaar, kijk naar wat wel gelukt is. Alleen zeggen wat de volgende keer anders moet, werkt niet stimulerend voor je kind. [1]
Kinderen kopiëren vaak het gedrag dat ze zien, denk maar aan hun rollenspelletje als winkelier, politieman of doktertje. Bij opruimen is het net zo: zien opruimen, doet opruimen! Jij bent een rolmodel voor je kind, dus geef het goede voorbeeld. Klop jij de kussens voor het slapengaan nog even op? Dan is de kans groot dat je kind dat na verloop van tijd ook doet. [5]
Jonge kinderen zijn erg visueel ingesteld en houden van duidelijke instructies. Het is verstandig om hier rekening mee te houden bij het uitzoeken van opbergdozen en kasten in huis. Met duidelijke foto's en labels help je je kleintje begrijpen waar alles na het spelen weer opgeborgen moet worden. Op deze manier verloopt het opruimen waarschijnlijk een stuk soepeler! Oudere kinderen kun je effectief betrekken bij het uitzoeken en aanschaffen van nieuwe opbergers. Denk samen na over welke soorten dozen, manden of kastinrichtingen het beste werken voor hun spullen. Door je kinderen hier actief in te betrekken, leren ze belangrijke vaardigheden zoals organisatie, verantwoordelijkheid én besluitvorming. En hopelijk houden ze de boel dan ook netjes! [5]
We geven je nog de allerbelangrijkste tip mee! Leer je kleine kapoen dat opruimen deel uitmaakt van de speeltijd. Als je je kleintje van in het begin aanmoedigt en dus positieve gevoelens koppelt aan deze activiteit, dan wordt zelf opruimen onderdeel van de dagelijkse routine. Zo hoef je na verloop van tijd geen aanwijzingen meer te geven en begint je kindje na het spelen automatisch de speeltjes op te bergen. [3]
Veel kinderen waarderen vaste routines: zo weten ze precies wat ze te wachten staat. Wil je je kleintje wat opruimskills bijbrengen? Maak hier dan handig gebruik van. Kies voor vaste tijden of momenten waarop je kind zijn spullen moet opruimen, bijvoorbeeld direct na het spelen of elke dag voor het slapengaan. Je leert je kind op deze manier dat opruimen nou eenmaal hoort bij het dagelijkse leven. [2]
Als het samen opruimen goed gaat of je kind al wat ouder is, kan je kind deze taak alleen uitvoeren. Zelf doe je dan intussen iets anders. Als je kind aangeeft dat hij klaar is, kom je kijken. Geef vooral positief commentaar, kijk naar wat wel gelukt is. Alleen zeggen wat de volgende keer anders moet, werkt niet stimulerend voor je kind. [1]
Kies taken die passen bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van je kind. [6] Voorbeelden hiervan zijn:
Peuters (1-3 jaar): Speel spelletjes die motorische vaardigheden stimuleren, zoals blokken stapelen. Leer ze basisvaardigheden zoals schoenen uitdoen. [6]
Kleuters (4-6 jaar): Laat ze kleine taken in huis doen, zoals de tafel dekken of planten water geven. Moedig ze aan om zelf vriendjes uit te nodigen voor speelafspraakjes. [6]
Schoolgaande Kinderen (7-12 jaar): Leer ze omgaan met geld door zakgeld te geven en hen te laten sparen. Stimuleer het plannen van huiswerk of activiteiten in een agenda. [6]
Tieners (13+ jaar): Laat ze zelf beslissingen nemen over kleding en hobby's. Moedig hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor schoolwerk en parttime baantjes. [6]
Geef kinderen de kans om keuzes te maken, zodat ze leren beslissingen te nemen. [6] Een voorbeeld is: "Wil je een appel of een banaan als snack?" [6]
Zelfstandigheid vereist dat kinderen fouten mogen maken. Laat ze experimenteren en leer ze dat fouten maken oké is. [6]
Positieve bekrachtiging moedigt kinderen aan om nieuwe dingen te proberen. Focus op hun inspanning in plaats van het resultaat. [6] Een voorbeeld is: "Wat goed dat je je eigen jas hebt aangetrokken!" [6]
Als je alles voor je kind doet, leren ze niet om op eigen benen te staan. Geef ze ruimte om dingen zelf te proberen, ook al gaat het niet meteen perfect. [6]
Kinderen leren veel door observatie. Als ouder ben je het belangrijkste rolmodel voor je kind. Laat zien hoe je zelf problemen oplost, verantwoordelijkheid neemt en keuzes maakt. Door jouw gedrag na te bootsen, leren kinderen deze vaardigheden toe te passen in hun eigen leven. [7]
Heeft jouw kind netjes opgeruimd? Laat dan duidelijk weten dat je dit waardeert. Geef voldoende complimentjes of beloon het gedrag met een klein cadeautje. Dit moedigt aan om dit goede gedrag te blijven herhalen. [2]
Zorg ervoor dat er een wekenlijk taakrooster is, waarop alle gezinsleden precies kunnen aflezen wat ze moeten doen en wanneer. [1] Maak duidelijke afspraken en maak van opruimen een (dagelijkse) vaste routine. [5] Herhaling geeft kinderen namelijk zekerheid. Als je die routines vaak herhaalt, gaan je kinderen na een tijdje uit zichzelf opruimen. [5]
Als je kind geen zin heeft in een afgesproken klusje, geef dan toe dat je zelf ook niet altijd zin hebt, maar wel blij bent als iets gedaan is. Praat daarover en vraag je kind wat het zou willen doen als het klusje af is. Niet elke klus hoeft een beloning te krijgen, maar soms kan iets leuks in het vooruitzicht wel stimuleren. [1]
Een andere manier om zelfstandigheid te bevorderen, is door kinderen zelf keuzes te laten maken. Dit kan variëren van het kiezen van hun kleding tot het beslissen welk spelletje ze willen spelen. Door hen de vrijheid te geven om keuzes te maken, leren ze nadenken over hun opties en de mogelijke gevolgen daarvan. [7]
Als ouder moet je niet altijd ingrijpen om hen te behoeden voor fouten. Soms is het juist goed om hen te laten merken wat er gebeurt als ze een verkeerde keuze maken. Dit leert hen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen beslissingen. [7]
Het is belangrijk om geduldig te zijn en te begrijpen dat kinderen tijd nodig hebben om nieuwe vaardigheden te leren. Geef ze de ruimte om fouten te maken en hiervan te leren. Dit proces helpt hen om veerkrachtiger en zelfstandiger te worden. [7]
Als je bijvoorbeeld wilt dat je kind georganiseerd is, laat dan zien hoe jij je eigen taken plant en uitvoert. Praat met hen over waarom bepaalde beslissingen worden genomen en welke overwegingen daarbij een rol spelen. Dit geeft hen inzicht in het denkproces achter jouw acties. [7]
Maak van opruimen een (dagelijkse) vaste routine. Herhaling geeft kinderen namelijk zekerheid. Als je die routines vaak herhaalt, gaan je kinderen na een tijdje uit zichzelf opruimen. [5] Enkele voorbeelden: - ‘Berg het ene speelgoedje op vooraleer je een ander bovenhaalt’ - ‘Leg je pyjama op bed nadat je je kleren hebt aangedaan’ - ‘Neem elke avond voor bedtijd je eigen spullen mee naar je kamer’ - ‘Lunchtrommels leg je na school op het aanrecht’ [5]
Minder spullen is minder rotzooi. Heeft jouw kind speelgoed waar niet meer mee gespeeld wordt? Door het weg te doen, creëer je rust en ruimte in huis. Bij jonge kinderen kun je vaak nog prima speelgoed wegdoen zonder dat zij dit doorhebben. Als je kind al wat ouder is, is dit echt een no go. Overleg dit dan altijd eerst. Kinderen hebben minder speelgoed nodig dan je denkt. Juist door minder bezittingen te hebben, leren ze creatiever en innovatiever denken. [2]
Het stimuleren van zelfstandigheid bij kinderen is een proces dat geduld, vertrouwen en begeleiding vereist. Door kinderen taken te geven die passen bij hun leeftijd en hen ruimte te bieden om te leren, help je hen groeien in hun vaardigheden en zelfvertrouwen. Uiteindelijk leg je hiermee de basis voor een zelfredzaam en onafhankelijk leven. [6]
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet