Inconsequent opvoeden: gevolgen en mogelijke oplossingen
juli 6, 2025
Hockey is een populaire sport in Nederland en heeft zich in het onderwijs geïntegreerd, vooral binnen het vak lichamelijke opvoeding (LO). Het is een sport die zowel fysieke als mentale vaardigheden combineert en een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van leerlingen. In dit artikel wordt uitgebreid aandacht besteed aan de rol van hockey in het lichaamsbewustzijn, de methodiek voor het onderwijzen van hockey, en de beschikbare leerstof en activiteiten voor verschillende leeftijdscategorieën. Daarnaast worden de voordelen van het spelen van hockey in het onderwijs besproken en de betrokkenheid van sportverenigingen bij het aanbieden van schoolhockey.
Het vak lichamelijke opvoeding (LO) wordt op vrijwel elk niveau van het onderwijs gegeven. Het is een verplicht onderdeel dat leerlingen helpt om bewustzijnsbewustzijn, fysieke conditie, en samenwerking in teamverband te ontwikkelen. Tijdens LO-les wordt gesport, waardoor leerlingen kennis maken met verschillende sporten, waaronder hockey. Dit helpt hen om sportieve vaardigheden te ontwikkelen, regels van sporten te leren en te leren werken in groepen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de gezondheidsvoordelen van beweging, zoals het verbeteren van de conditie en het verminderen van stress.
Hockey is een van de sporten die vaak worden gespeld tijdens LO-les. Het is een teamspel waarbij leerlingen leren om te werken in een ploeg, strategieën op te stellen en fysieke vaardigheden zoals lopen, dribbelen, en schieten te ontwikkelen. Daarnaast is het een sport die veel plezier brengt en leerlingen helpt om elkaar beter te leren begrijpen en te leren samenwerken.
In het voortgezet onderwijs wordt hockey vaak onderwezen volgens een specifieke methodiek. In het leerjaar 1 van het voortgezet onderwijs (VO) wordt aandacht besteed aan de voorfase oefeningen, vereenvoudigde spelen en daarna partijvormen. Dit is beschreven in het document Methodiek hockey, leerjaar 1 VO (3), dat is opgesteld door Danny Wals van het Pascal College. Hierin wordt uitgelegd dat leerlingen eerst leren werken met de bal, daarna vereenvoudigde spelen spelen en uiteindelijk partijvormen aanleren. Deze aanpak helpt leerlingen om stap voor stap inzicht te krijgen in de regels van hockey en om te leren werken in een team.
De methodiek wordt vaak gecombineerd met een keurmerk, wat aangeeft dat het leermedium is gecontroleerd op kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat leerlingen betrouwbare informatie krijgen en dat het onderwijs in hockey op een professionele manier wordt gegeven.
Schoolhockey is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Hockey en Bandy Bond (KNHB) en is bedoeld voor leerlingen van basisscholen, voortgezet onderwijs en mbo. De KNHB stelt via de hockeyverenigingen zowel les- als materialenpakketten beschikbaar. Voor het voortgezet onderwijs is er een Nationale Schoolhockeycompetitie, wat betekent dat leerlingen in het VO de kans krijgen om aan te sluiten bij een competitie en te leren omgaan met wedstrijdsituaties.
De KNHB heeft lespakketten ontwikkeld voor vier verschillende leeftijdscategorieën: Funkey (4 tot 8 jaar), Kennismaken met hockey (8 tot 12 jaar), Kennismaken met hockey in het voortgezet onderwijs (12 tot 16 jaar) en Kennismaken met hockey in het mbo (16 tot 22 jaar). Deze pakketten zijn bedoeld voor groepsleerkrachten, LO-leerkrachten, studenten van sportopleidingen en trainers van verenigingen die lessen op scholen geven.
Schoolhockey wordt altijd in samenwerking met een hockeyclub aangeboden. Dit betekent dat leerlingen de kans krijgen om te leren spelen in een echte competitie en te leren werken met trainers en spelers van een club. Dit helpt hen om een beter inzicht te krijgen in de sport en om te leren omgaan met sportieve uitdagingen.
Hockey biedt veel voordelen voor leerlingen in het onderwijs. Ten eerste is het een sport die veel beweging en coördinatie vereist, wat helpt bij het verbeteren van de lichaamsbewustzijn en conditie. Ten tweede is het een teamspel, wat leerlingen helpt om samenwerking en communicatie te ontwikkelen. Ten derde is het een sport die plezier brengt en leerlingen helpt om hun zelfvertrouwen te vergroten. Ten vierde is het een sport die vaak wordt gespeld tijdens LO-les, wat betekent dat leerlingen kansen krijgen om het spel te leren en te oefenen in een veilige omgeving.
Daarnaast helpt hockey leerlingen om een beter inzicht te krijgen in sportieve strategieën en regels. Het leren spelen van hockey helpt leerlingen om te leren denken in termen van spelstrategieën, positie aanpassen en samenwerking in het team. Dit is belangrijk voor hun mentale ontwikkeling en helpt hen om beter te leren werken in groepen.
Om schoolhockey aan te bieden, is samenwerking met een hockeyclub van groot belang. Elke school heeft de kans om met een lokale club samen te werken en zo hockeyles te geven. Dit kan worden gedaan via de clubvinder van de KNHB, waarin je kunt filteren op schoolhockey om clubs in de buurt te vinden. De KNHB biedt daarnaast lespakketten aan, die speciaal zijn ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs en het mbo.
Deelname aan schoolhockey is niet alleen gunstig voor leerlingen, maar ook voor de sportverenigingen. Door met scholen samen te werken, kunnen verenigingen nieuwe leden werven en hun invloed op de jeugd vergroten. Dit helpt ook bij het opbouwen van een sterke sportcultuur in het land.
Hockey is een belangrijk onderdeel van het vak lichamelijke opvoeding en draagt bij aan de fysieke en mentale ontwikkeling van leerlingen. Het is een sport die zowel plezier brengt als leerlingen helpt om samenwerking, strategieën en coördinatie te ontwikkelen. Door schoolhockey aan te bieden, kunnen scholen samenwerken met lokale hockeyverenigingen en zo een betere toegang tot de sport bieden.
De methodiek van hockey in het voortgezet onderwijs is goed ontwikkeld en biedt leerlingen de kans om stap voor stap inzicht te krijgen in de sport. De KNHB biedt daarnaast lespakketten en competities aan, wat leerlingen helpt om te leren omgaan met wedstrijdsituaties. Door schoolhockey aan te bieden, kunnen leerlingen niet alleen leren spelen, maar ook leren omgaan met sportieve uitdagingen en samenwerking in het team.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet