logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Hersenonderzoek en opvoeding: Inzichten en toepassingen in de praktijk

Het onderzoek naar hersenontwikkeling en leerprocessen heeft in de afgelopen jaren aanzienlijk aan invloed gewonnen in het onderwijs en de opvoeding. Hersenonderzoek biedt waardevolle inzichten in hoe kinderen leren, hoe hun gedrag ontstaat, en welke factoren bijdragen aan een gezonde ontwikkeling. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten uit de bronnen besproken, inclusief de rol van de hersenontwikkeling, de betekenis van neuropsychologisch onderzoek, en de toepassing van deze kennis in de praktijk van opvoeding en onderwijs.

Hersenontwikkeling en leren

De hersenontwikkeling van kinderen is een complex proces dat zich vooral in de vroege jaren snel ontwikkelt. Volgens bron [8] zijn de hersenen van baby’s al bij de geboorte grotendeels volledig, maar de verbindingen tussen zenuwcellen ontwikkelen zich snel in de eerste jaren van het leven. Tijdens de kindertijd groeien de hersenen explosief, met name tussen de leeftijd van 2 en 4 jaar. In deze periode leren kinderen van nature en snel, omdat hun hersenen veelvuldig nieuwe verbindingen aanmaken.

De hersenen van jonge kinderen zijn zeer gevoelig voor prikkels en nieuwe ervaringen. Dit betekent dat opvoeding en onderwijs in de vroege jaren een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van cognitieve, emotionele en sociale vaardigheden. Volgens bron [1] is het belangrijk om te weten hoe de hersenen functioneren bij leren en hoe deze zich aanpassen aan de behoeften van leerlingen. In het project “Leren voor later” wordt onderzocht hoe motivatie, doorzettingsvermogen en leerresultaten met elkaar samenhangen, en hoe de hersenactiviteit van leerlingen kan worden beïnvloed door hun overtuigingen over hun eigen leervermogen.

Neuropsychologisch onderzoek en leerstrategieën

Neuropsychologisch onderzoek richt zich op de relatie tussen hersenfuncties en gedrag. Volgens bron [3] is dit onderzoek van groot belang bij het bepalen van leerproblemen en het ontwikkelen van strategieën om hiermee om te gaan. In het neuropsychologisch onderzoek wordt gekeken naar geheugen, aandacht, taal, planningsfuncties, en sociale interacties. Dit helpt bij het bepalen van de unieke behoeften van kinderen en het aanpassen van onderwijs en opvoeding aan hun individuele mogelijkheden.

Er zijn verschillende leerstrategieën die op basis van neuropsychologisch onderzoek zijn ontwikkeld, zoals retrieval practice, cognitieve belastingtheorie en het gebruik van het werkgeheugen. Deze strategieën zijn veelvuldig onderzocht en kunnen worden gebruikt om leerprocessen te optimaliseren. Volgens bron [2] zijn deze concepten vaak bewezen en kunnen ze waardevol zijn voor het vormgeven van krachtig onderwijs. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven met betrekking tot de complexiteit van hersenonderzoek en de manier waarop deze in het onderwijs worden toegepast.

De rol van ouders en de hersenontwikkeling

Ouders spelen een cruciale rol bij de ontwikkeling van het brein van hun kinderen. In het onderzoek “De unieke rol van vaders, moeders, en het brein in de opvoeding” (bron [5]) wordt onderzocht hoe de hersenen van vaders en moeders functioneren en hoe zij hun kinderen opvoeden. Hierbij wordt ook gekeken naar de verschillen tussen de opvoeding van jongens en meisjes en de invloed van de ouders op de ontwikkeling van hun kinderen.

De manier waarop ouders met hun kinderen omgaan, speelt een belangrijke rol in de hersenontwikkeling. Onderzoek naar de interactie tussen ouders en kinderen, zoals tijdens het spelen of voorlezen, kan inzicht geven in hoe de hersenen van kinderen worden beïnvloed. Dit onderzoek wordt vaak gedaan met behulp van EEG (elektro-enecefalografie), een methode om de hersenactiviteit van kinderen te meten.

Pubers en de hersenontwikkeling

De puberteit is een periode van grote veranderingen in de hersenen. Volgens bron [8] wordt tijdens de puberteit erop afgerekend: verbindingen die niet vaak worden gebruikt, verdwijnen, terwijl die wel vaak worden gebruikt, versterkt worden. De gebieden van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor emoties, worden eerder ontwikkeld dan de gebieden die betrokken zijn bij nadenken. Dit kan leiden tot typisch pubergedrag, zoals gevoelens overweldigend vinden of moeilijkheden met het nadenken over langere termijn.

Volgens bron [4] is het puberbrein een hot topic in het hersenonderzoek. Onderzoek heeft aangetoond dat pubers niet in staat zijn om op lange termijn te plannen en dat ze zich niet altijd kunnen richten op taken die ze niet direct interessant vinden. Dit betekent dat onderwijs en opvoeding op deze leeftijd specifieke aandacht moeten vragen voor het ontwikkelen van strategieën om te leren omgaan met uitdagingen.

Toepassing van hersenonderzoek in het onderwijs

Hersenonderzoek kan waardevol zijn voor het opmaken van een effectief onderwijs. Volgens bron [7] leidt hersenonderzoek ertoe dat er breinmodules en breinvriendelijke lesmethoden worden ontwikkeld. Dit helpt bij het aanpassen van het onderwijs aan de behoeften van leerlingen. Bijvoorbeeld, bij het rekenonderwijs wordt vaak gekeken naar hoe het werkgeheugen wordt gebruikt, maar ook naar het midden- en langetermijngeheugen.

In het project “Leren voor later” (bron [1]) wordt onderzocht hoe leerlingen met hun eigen hersenactiviteit omgaan en hoe deze kan worden beïnvloed door hun overtuigingen over hun eigen leervermogen. Dit project ontwikkelt ook interventies om leerlingen te laten ervaren dat hun hersenactiviteit veranderbaar is, en dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun leerproces.

Kritiek op het gebruik van hersenonderzoek in het onderwijs

Hoewel hersenonderzoek waardevolle inzichten kan opleveren, is het belangrijk om kritisch te blijven met betrekking tot de toepassing van deze inzichten in het onderwijs. Volgens bron [2] is het vaak lastig om te bepalen wat er werkelijk werkt, omdat de complexiteit van hersenonderzoek vaak wordt vereenvoudigd. Dit kan leiden tot een zwart-wit beeld van het onderwijs, waarbij bepaalde concepten als “werkbaar” worden beschouwd, terwijl andere worden genegeerd.

Bovendien is het belangrijk om te weten dat niet elk onderzoek dat wordt gedaan, direct toepasbaar is in het onderwijs. De invloed van hersenonderzoek op het leren is complex en wordt beïnvloed door veel factoren, waaronder de leeftijd van de leerling, de methode van onderwijs, en de omgeving.

Conclusie

Hersenonderzoek biedt waardevolle inzichten in hoe kinderen leren, hoe hun gedrag ontstaat, en welke factoren bijdragen aan een gezonde ontwikkeling. De hersenontwikkeling van kinderen is een complex proces dat vooral in de vroege jaren snel verloopt. Neuropsychologisch onderzoek helpt bij het bepalen van leerproblemen en het ontwikkelen van strategieën om hiermee om te gaan. Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van het brein van hun kinderen, en het onderzoek naar de interactie tussen ouders en kinderen helpt bij het begrijpen van de invloed van opvoeding.

De puberteit is een periode van grote hersenveranderingen, en het is belangrijk om bij het onderwijs en de opvoeding rekening te houden met de unieke behoeften van jongeren. Hersenonderzoek kan waardevol zijn voor het opmaken van een effectief onderwijs, maar het is belangrijk om kritisch te blijven met betrekking tot de complexiteit van de inzichten en de manier waarop deze worden toegepast.

Bronnen

  1. Hersenontwikkeling, leren en school
  2. Evidence-informed hersenonderzoek
  3. Neuropsychologisch onderzoek bij kinderen en jeugdigen
  4. Brein en onderwijs
  5. De unieke rol van vaders, moeders, en het brein in de opvoeding
  6. Onderzoek naar jongerenbrein
  7. NeurolabNL: hersenonderzoek en gedrag
  8. Ontwikkeling van de hersenen
  9. Breinkennis voor opvoeding en onderwijs

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven