Hoogsensitief opvoeden: ontdek en versterk de talenten van je kind
juli 6, 2025
Het opvoeden verleerd is een boek dat zich bezighoudt met de discussie over de opvoeding van de huidige jeugd. Het onderzoekt de vraag of de problemen van kinderen steeds vaker als een signaal worden gezien dat professionals moeten optreden en ingrijpen, in plaats van als onderdeel van een natuurlijk proces van opgroeien en opvoeden. Het boek stelt dat er een toenemende export is van kinderen uit hun gewone leefsituatie naar professionele behandelcontexten. Ongeveer één op de zeven kinderen heeft op dit moment een indicatie voor speciale zorg, speciaal onderwijs of hulp in een justitieel kader. De verwachting is dat deze pedagogische professionals kinderen en/of ouders repareren, zodat het opgroeien en opvoeden daarna ongestoord kan verlopen. Deze ontwikkeling zal hier kritisch geëvalueerd worden door haar te plaatsen tegen de achtergrond van empirische kennis over opvoedingsprocessen en effectieve opvoedingsondersteuning. Tot slot zal beschreven worden welke implicaties deze analyse heeft voor de rol van de (opleiding van) beroepsbeoefenaren in het pedagogische werkveld.
Er is een heftige maatschappelijke discussie gaande over de jeugd van tegenwoordig en de opvoeding die deze krijgt. Problemen van kinderen worden steeds minder gezien als horend bij een (soms moeizaam) proces van opgroeien en opvoeden, en steeds meer als een signaal dat professionals moeten optreden en zo nodig ingrijpen. Zo ontstaat een toenemende export van kinderen uit hun gewone leefsituatie naar professionele behandelcontexten. Ongeveel één op de zeven kinderen heeft op dit moment een indicatie voor speciale zorg, speciaal onderwijs of hulp in een justitieel kader. De verwachting is dat deze pedagogische professionals kinderen en/of ouders repareren, zodat het opgroeien en opvoeden daarna ongestoord kan verlopen. Deze ontwikkeling zal hier kritisch geëvalueerd worden door haar te plaatsen tegen de achtergrond van empirische kennis over opvoedingsprocessen en effectieve opvoedingsondersteuning. Tot slot zal beschreven worden welke implicaties deze analyse heeft voor de rol van de (opleiding van) beroepsbeoefenaren in het pedagogische werkveld.
De verwachting is dat deze pedagogische professionals kinderen en/of ouders repareren, zodat het opgroeien en opvoeden daarna ongestoord kan verlopen. Deze ontwikkeling zal hier kritisch geëvalueerd worden door haar te plaatsen tegen de achtergrond van empirische kennis over opvoedingsprocessen en effectieve opvoedingsondersteuning. Tot slot zal beschreven worden welke implicaties deze analyse heeft voor de rol van de (opleiding van) beroepsbeoefenaren in het pedagogische werkveld.
Deze analyse heeft ook gevolgen voor de rol van de (opleiding van) beroepsbeoefenaren in het pedagogische werkveld. Het is belangrijk dat deze professionals weten hoe ze kinderen en ouders kunnen ondersteunen en helpen bij het opgroeien en opvoeden. Het is ook belangrijk dat deze professionals weten hoe ze kunnen werken met de huidige maatschappelijke discussie over de opvoeding van de jeugd.
De toekomst van de opvoeding hangt af van hoe we de huidige situatie aanpakken. Het is belangrijk dat we weten hoe we kinderen en ouders kunnen ondersteunen en helpen bij het opgroeien en opvoeden. Het is ook belangrijk dat we weten hoe we kunnen werken met de huidige maatschappelijke discussie over de opvoeding van de jeugd. De toekomst van de opvoeding is dus afhankelijk van hoe we de huidige situatie aanpakken.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet