logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Tweetalig opvoeden en taalachterstand: wat zegt wetenschappelijk onderzoek?

De vraag of een tweetalige opvoeding invloed heeft op een taalachterstand is al jaren een onderwerp van veel discussie. In Nederland is het aantal kinderen dat tweetalig wordt opgevoed steeds groter geworden. Volgens gegevens uit de bronnen is ongeveer 20% van de kinderen in Nederland tweetalig opgevoed. De vraag is echter: leidt dit ertoe dat kinderen een taalachterstand oplopen? In dit artikel wordt uitgebreid gekeken naar de invloed van tweetalig opvoeden op de taalontwikkeling van kinderen.

De mythe van de taalachterstand

Een veelvoorkomende mythe is dat kinderen die in een tweetalige omgeving opgroeien, een taalachterstand oplopen ten opzichte van eentalige kinderen. Dit is echter niet het geval. In veel bronnen wordt duidelijk gemaakt dat het niet zo is dat tweetaligheid leidt tot een taalachterstand. In plaats daarvan blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat tweetalige kinderen vaak overeenkomstige of zelfs betere prestaties kunnen tonen dan eentalige kinderen, vooral op het gebied van cognitieve vaardigheden.

In de bron [2] wordt duidelijk gemaakt dat het idee dat tweetalig opvoeden leidt tot een taalachterstand een misvatting is. Er kunnen weliswaar tijdelijke problemen zijn, zoals bijvoorbeeld een tijdelijke vertraging in het leren van een tweede taal, maar dit is geen aanhoudende taalachterstand. De oorzaak van een taalachterstand ligt vaak in andere factoren, zoals een tekort aan taalinput of een specifieke taalontwikkelingsstoornis.

De invloed van tweetaligheid op de cognitieve ontwikkeling

Een van de belangrijkste voordelen van tweetaligheid is het positieve effect op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Volgens bron [5] is er wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat kinderen die in twee talen worden opgevoed, beter kunnen abstract denken, beter kunnen multitasken en beter kunnen concentreren. Bovendien tonen onderzoeken aan dat tweetalige kinderen sneller kunnen leren om te switchen tussen talen, wat hen helpt bij het opvangen van relevante informatie en het negeren van storende factoren.

In bron [9] wordt dit verder uitgelegd. De Canadese onderzoekster Ellen Bialystok ontdekte dat tweetalige kinderen beter zijn in het negeren van onbelangrijke informatie. Ze onderzocht dit door kinderen te laten reageren op zinnen met een foute woordvolgorde en zinnen met een goede woordvolgorde maar onbegrijpelijke betekenis. Het bleek dat tweetalige kinderen zich minder lieten afleiden door de onbegrijpelijke betekenis en beter konden beoordelen of de zinnen goed geformuleerd waren.

De rol van de thuistalen

Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat de thuistalen van kinderen niet moeten worden afgesneden, maar juist moeten worden gestimuleerd. In bron [4] wordt benadrukt dat het belangrijk is dat kinderen hun thuistalen blijven gebruiken, omdat dit helpt bij de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden. Bovendien is het belangrijk om te weten dat kinderen die in meertalige omgevingen opgroeien, in staat zijn om meerdere talen te beheersen, en dat dit geen invloed heeft op hun vermogen om de Nederlandse taal te leren.

In bron [10] wordt ook duidelijk gemaakt dat een meertalige opvoeding geen oorzaak is van een taalontwikkelingsstoornis. Als een kind moeite heeft met het opnemen en leren van taal, dan is dit een taalontwikkelingsstoornis, en die treedt op in beide talen. De onderzoeker Sharon Unsworth van de Radboud Universiteit legt uit dat meertaligheid niet de oorzaak kan zijn van een dergelijke stoornis.

De invloed van taalinput op de ontwikkeling

Een ander belangrijk punt is de invloed van het taalinput dat kinderen krijgen. In bron [4] wordt duidelijk gemaakt dat het belangrijk is dat kinderen voldoende blootgesteld worden aan de talen die ze leren. Dit kan door het lezen van boeken, het kijken naar films of het praten met native speakers. Daarnaast is het belangrijk om de taalvaardigheid in beide talen te onderhouden, zodat kinderen deze kunnen gebruiken en ontwikkelen.

In bron [7] wordt ook opgemerkt dat het belangrijk is om rekening te houden met de verschillende niveaus van taalvaardigheid. Kinderen kunnen verschillende niveaus van beheersing hebben in elke taal, variërend van passieve kennis tot actieve spreekvaardigheid. Het is belangrijk om het kind te stimuleren om beide talen actief te gebruiken en te ontwikkelen.

De risico’s van een onjuiste opvoeding

Hoewel het meestal positief is om in een tweetalige omgeving op te groeien, zijn er ook risico’s. In bron [1] wordt opgemerkt dat het een nadeel kan zijn als een ouder de taal niet compleet beheerst en dit foutief aanleert aan het kind. Het is belangrijk dat het kind de juiste informatie krijgt over de talen. Daarnaast kan het ook voorkomen dat kinderen moeite hebben om de twee talen uit elkaar te houden, wat kan leiden tot taalmenging en code-switching.

In bron [7] wordt ook opgemerkt dat taalverwarring een mogelijke oorzaak kan zijn van problemen bij het leren van een tweede taal. Sommige kinderen kunnen moeite hebben met het onderscheiden van de twee talen en kunnen verward raken tussen de twee. Dit kan leiden tot taalmenging en code-switching, waarbij het kind woorden of zinnen uit beide talen combineert.

Conclusie

Samenvattend kan worden gezegd dat een tweetalige opvoeding geen invloed heeft op een taalachterstand. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat kinderen die in twee talen worden opgevoed, vaak betere prestaties kunnen tonen dan eentalige kinderen, vooral op het gebied van cognitieve vaardigheden. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen hun thuistalen blijven gebruiken, omdat dit helpt bij de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden. De invloed van de taalinput die kinderen krijgen is ook van groot belang, en het is belangrijk om rekening te houden met de verschillende niveaus van taalvaardigheid. Hoewel er ook risico’s zijn, zoals taalverwarring, zijn de voordelen van een tweetalige opvoeding overwegend positief.

Bronnen

  1. Tweetalige opvoeding: voordelen en nadelen
  2. Leidt meertalig opvoeden tot taalachterstand?
  3. Effectiever communiceren door meertaligheid
  4. Een thuis vol taal
  5. Tweetaligheid overwegend gunstig voor ontwikkeling
  6. Tweetalig kind kan kennis van talen niet uitzetten
  7. Tweetalig opvoeden: voordelen en nadelen van het spreken van twee talen thuis
  8. Tweetaligheid: goed of slecht?
  9. Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?
  10. Niks mis met een meertalige opvoeding als ouders de taal vloeiend spreken
  11. Zijn tweetaligen échtlelijk slimmer, gelukkiger en gezonder?

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven