logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De esthetische opvoeding van de mens: een visie op het menselijk potentieel

De esthetische opvoeding van de mens, een concept dat vooral in het werk van de Duitse dichter en filosoof Friedrich Schiller centraal staat, richt zich op het versterken van het menselijk potentieel door de combinatie van gevoel, rede en esthetische ervaring. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat Schiller een unieke visie op de menselijke natuur heeft, waarin hij twee fundamentele instincten onderscheidt: de Stofftrieb (de lichamelijke drang) en de Formtrieb (de rationele en morele drang). Het midden daarvan, de esthetische Spieltrieb, wordt gezien als de sleutel tot een volwaardige menselijke ontwikkeling. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de principes van de esthetische opvoeding, de rol van kunst en schoonheid in de ontwikkeling van kinderen, en hoe deze visie kan worden toegepast in de praktijk van de kinderopvang en onderwijs.

De twee fundamentele instincten: lichaam en geest

Schiller onderscheidt in zijn werk twee belangrijke krachten die de menselijke psyche bepalen: de Stofftrieb en de Formtrieb. De Stofftrieb is de drang om de wereld te ervaren en het eigen bestaan te voelen. Dit is het zintuiglijke en fysieke deel van de mens. De Formtrieb, daarentegen, is de drang die voortkomt uit onze rationele en morele natuur. Deze kant van de mens streeft naar het onveranderlijke en tijdloze. Beide krachten zijn essentieel voor een volwaardige ontwikkeling van de mens.

De esthetische Spieltrieb is het midden tussen deze twee instincten. Het is de esthetische speldrift, een kracht die beide krachten in evenwicht brengt en in spanning houdt. Schiller ziet hierin een combinatie van rede en gevoel, waarbij de mens volledig is en vrijheid vindt. Deze visie is een aanvulling op de denkwereld van Kant, die ook het lichamelijke en het redelijke in de mens onderscheidt. Maar waarbij Kant de rede in de overhand heeft, zoekt Schiller een evenwicht tussen rede en gevoel. Deze combinatie vindt hij in het spel van schoonheid, waarin de mens zich volledig kan ontwikkelen.

De rol van kunst en schoonheid in de opvoeding

In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de ervaring van kunst een middel is voor verandering en vooruitgang. Deze ervaring verheft zich boven individuele meningen en de laatste mode. Daarbij kent hij de kunstenaar een hogere roeping toe. De kunstenaar kan de wereld puur en mooi maken. Ook in tijden van decadentie zit de waarheid in de kunst, meent Schiller. De kunstenaar is in zijn ogen geen prediker, maar moet een stille invloed uitoefenen. Hij moet mensen, hun verlangens en hun karakter langzaam veranderen.

In de esthetische opvoeding speelt de contemplatie van schoonheid een centrale rol. Dit is het uiteindelijke doel van de mens: daarin komen de twee instincten samen. De esthetische mens weet dus zijn gevoelsmatige en lichamelijke kant te verbinden met zijn redelijke en vrije kant. De mens moet dus worden opgeleid om zowel lichamelijk als geestelijk te kunnen omgaan met de wereld. Dit vereist een opvoeding die zowel lichamelijke als geestelijke ontwikkeling ondersteunt.

De opvoedingsideaals van het oude Griekenland

De opvoedingsideaals van het oude Griekenland, met name het concept van paideia, speelt een centrale rol in de visie van Schiller. Paideia betekent opvoeding en is afgeleid van het Griekse woord pais, wat ‘kind’ betekent. De filosoof Socrates (5e eeuw v.Chr.) wordt vaak gezien als de grondlegger van het humanisme. Hij stelde vragen bij allerlei vanzelfsprekendheden en probeerde mensen op die manier aan het denken te zetten. Deze dialogische manier van denken maakt deel uit van de opvoeding tot volledig mens: paideia.

De dood van Socrates door J.L. David (1787) is een beroemd beeld dat deze filosofie symboliseert. Het is een opvoedingsideaal dat gericht is op de vorming tot een volledig mens. Het gaat om kennis van de Griekse cultuur, literatuur en met name om de rhetorica. Deze vorming was alomvattend en had excellentie als doel. In paideia staat kennis centraal, maar het is tegelijkertijd een beschavings- en vormingsideaal gericht op karaktervorming. Begrippen als verfijndheid, innerlijke en uiterlijke beschaving, proportionaliteit (ook van het lichaam) en wellevendheid maken er deel van uit.

De invloed van de Griekse cultuur op de esthetische opvoeding

De Griekse cultuur had een diepe invloed op de esthetische opvoeding. De oude Grieken vonden onderwijs heel belangrijk. Jongens – en soms ook meisjes – leerden dingen die ze later nodig hadden, zoals rekenen en lezen voor de handel, spreken en schrijven voor de politiek, sport en vechten voor het leger. Godsdienst leerden kinderen van hun ouders. Zij vertelden mythen, oude verhalen over goden en helden. De Grieken hielden ook van muziek en theater. Toneelvoorstellingen waren belangrijk, vooral voor mensen die niet konden lezen. Die konden zo toch nadenken over belangrijke zaken, nieuws horen of bekende mensen bewonderen.

Pericles vond dat alle burgers naar het theater moesten gaan. Daarom liet hij gratis eten en drinken uitdelen bij voorstellingen, zodat meer mensen naar het theater zouden komen. Zo hoopte hij ook dat hij zo meer mensen kon overhalen om in de oorlog tegen Sparta te vechten. Dit toont aan dat het onderwijs in de Griekse stadstaten een brede invloed had op de maatschappelijke structuur en culturele ontwikkeling.

De esthetische opvoeding in de praktijk

In de praktijk van de kinderopvang en onderwijs moet de esthetische opvoeding worden opgenomen in de dagelijkse activiteiten. Dit betekent dat kinderen worden opgeleid om zowel lichamelijke als geestelijke ervaringen te kunnen verwerken. Dit gebeurt door hen bloot te stellen aan kunst, muziek, theater, en natuurlijke schoonheid. Door deze ervaringen kunnen kinderen leren omgaan met gevoelens, maar ook om hun rede te ontwikkelen.

De esthetische opvoeding is ook gericht op de vorming van karakter. Kinderen moeten leren omgaan met conflicten, ethische dilemma’s en sociaal gedrag. Dit gebeurt door hen te leren nadenken over wat goed en fout is, en hoe ze hun gedrag kunnen aanpassen. Deze vorming is essentieel voor het ontwikkelen van een volwaardig persoonlijkheid.

De invloed van de esthetische opvoeding op de maatschappelijke ontwikkeling

De esthetische opvoeding heeft ook invloed op de maatschappelijke ontwikkeling. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat Schiller ziet in de esthetische opvoeding een manier om de mens in balans te brengen. Dit is belangrijk voor de maatschappelijke stabiliteit. Door de mens te leren omgaan met zijn gevoelens en rede, kan hij beter omgaan met de complexiteit van de maatschappij.

In de bronnen wordt ook duidelijk dat de esthetische opvoeding gericht is op de vorming van een volwaardige mens. Dit betekent dat de opvoeding niet alleen gericht is op kennis, maar ook op karakter en morele ontwikkeling. Dit is belangrijk voor de toekomst van de maatschappij.

De esthetische opvoeding in de moderne tijd

In de moderne tijd is de esthetische opvoeding nog steeds van toepassing. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de fragmentatie van het moderne leven een esthetisch, psychologisch, sociologisch en politiek probleem is. Fantasie wordt niet meer gestimuleerd, smaak raakt versplinterd. Daaruit vloeit in de moderne mens een spanning voort tussen de publieke en de privépersoon.

Schiller ziet de opvoeding van de mens als een manier om dit te beheersen. De esthetische opvoeding helpt de mens om in balans te blijven en zich te ontwikkelen. Dit is belangrijk voor de moderne maatschappij, waarin de mens steeds vaker wordt geconfronteerd met complexe situaties.

Conclusie

De esthetische opvoeding van de mens, zoals voorgesteld door Friedrich Schiller, is een belangrijk concept voor de ontwikkeling van kinderen. Het combineert lichaam en geest, en zorgt voor een evenwicht tussen rede en gevoel. De opvoeding van de mens moet gericht zijn op de vorming van een volwaardige persoonlijkheid, waarin karakter, morele ontwikkeling en esthetische ervaring centraal staan. In de moderne tijd is deze visie nog steeds van toepassing, en kan ze worden toegepast in de praktijk van de kinderopvang en onderwijs.

Bronnen

  1. Friedrich Schiller - Brieven over de esthetische opvoeding van de mens
  2. Geschiedenis van Griekenland
  3. Amazon - Brieven over de esthetische opvoeding van de mens
  4. Paideia - Het opvoedingsideaal van het oude Griekenland
  5. Geschiedenis van de oude Grieken
  6. Friedrich Schiller - Brieven over de esthetische opvoeding van de mens
  7. Friedrich Schiller - Literair overzicht
  8. Geschiedenis van Griekenland
  9. Griekenland - Wikipedia
  10. Geschiedenis van Griekenland voor kinderen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven