Onderwijs en verbondenheid met Israël in de jeugd
juli 7, 2025
De opvoeding van kinderen is een complexe en voortdurend veranderende taak. In Nederland worden gezinnen steeds vaker geconfronteerd met uitdagingen zoals werk, gezinsleven, financiële druk, en de behoefte aan ondersteuning bij de opvoeding. Het programma De Opvoeders biedt een unieke kijk in de praktijk van vijf verschillende gezinnen en laat zien hoe ze met hun opvoedingsstrategieën omgaan. Door de belevingswereld van ouders en kinderen te observeren, kan dit programma nuttig zijn voor anderen die op zoek zijn naar inspiratie of advies. Daarnaast worden er opvoedkwesties voorgelegd aan een panel van honderen opvoeders, die hun mening geven over hoe zij situaties zouden aanpakken. Dit maakt het programma tot een waardevol middel voor ouders, onderwijskrachtens en gezinstherapeuten.
In het programma De Opvoeders, die op de EO wordt uitgezonden, worden vijf gezinnen opgenomen en getoond in hun dagelijks leven. Er wordt een camera in huis geplaatst, zodat de kijker een inkijkje krijgt in de opvoedingspraktijk. Hierbij wordt ook gebruikgemaakt van kleine camera’s op verschillende locaties in het huis. Ontwikkelingspsycholoog en gezinstherapeut Steven Pont beoordeelt de situaties en geeft zijn commentaar. Daarnaast reageert een panel van ruim honderd Nederlandse opvoeders op de opvoedkwesties. Zij laten weten of zij situaties hetzelfde of juist anders zouden aanpakken. Hierdoor ontstaat er een overleg tussen professionals en andere ouders, wat leidt tot meer inzicht in verschillende opvoedingsstijlen.
De opvoeders tonen ook de uitdagingen die ouders in hun dagelijks leven tegenkomen. Zo zijn er gezinnen die het moeilijk hebben met het combineren van werk en gezin, of die last hebben van financiële druk. Er zijn ook gezinnen die te maken hebben met complexe situaties, zoals scheidingen, problemen met kinderen, of een tekort aan ondersteuning. In veel gevallen is het belangrijk om te leren van elkaar en te delen wat werkt en wat niet.
Een van de belangrijkste concepten in de opvoeding is dat van goed genoeg opvoeden. Dit concept, geïntroduceerd door Donald W. Winnicott, betekent dat ouders hun kind voldoende ondersteuning en liefde kunnen geven, maar niet per se perfect moeten zijn. Goed genoeg opvoeden is een proces dat op een adequaat manier tegemoetkomt aan de behoeften van het kind, volgens de bestaande culturele standaarden. Kinderen hebben drie belangrijke emotionele behoeften: liefde, zorg en verbintenis; controle en het consistent stellen van grenzen; en stimulering van hun ontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk dat ouders een stabiele, zorgzame en liefdevolle omgeving bieden, zodat het kind zich veilig en ontwikkelt.
Bij het beoordelen van de opvoedingspraktijk is het belangrijk om te kijken of de situatie goed genoeg is. Dit kan worden bepaald op basis van de mate waarin de kinderen voldoende ondersteuning krijgen in hun ontwikkeling. Er zijn ook andere benaderingen, zoals het model Best Interest of the Child, waarin twaalf voorwaarden zijn opgesteld voor de optimale ontwikkeling van een kind. Deze voorwaarden gaan over zaken als gezinsstructuur, ondersteuning, veiligheid en toegankelijkheid tot diensten.
Het gezin speelt een cruciale rol in de opvoeding van kinderen. Een gezin bestaat uit een of meer ouders met een of meer kinderen. Het kan gaan om een gehuwd of ongehuwd ouderpaar, of een alleenstaande ouder. Een gezin kan ook bestaan uit ouders en hun volwassen kinderen, maar wanneer het gaat om opvoeden, gaat het meestal om gezinnen met minderjarige kinderen of thuiswonende kinderen tot 25 jaar. Daarnaast zijn er gezinnen met meervoudige en complexe problemen, zoals scheidingen, financiële lasten, of problemen met het gedrag van kinderen.
De invloed van het gezinsleven en de omgeving op de opvoeding is groot. Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen, zoals de stabiliteit van het gezin, de betrokkenheid van de ouders, de beschikbaarheid van ondersteuning, en de kwaliteit van de omgeving. Het Framework for the Assessment of Children in Need and Their Families beschrijft deze factoren in drie domeinen: de ontwikkelingsbehoeften van het kind, de capaciteiten van de ouders, en de invloed van gezins- en omgevingsfactoren op de capaciteiten van de ouders en het kind.
Er zijn verschillende manieren waarop ouders en gezinnen ondersteuning kunnen krijgen. Er is sprake van zowel informele als gecertificeerde hulp. Bijvoorbeeld, de stichting Home-Start biedt informele ondersteuning aan gezinnen. Een ervaren vrijwilliger komt elke week bij het gezin thuis, biedt een luisterend oor, en helpt met praktische tips en contacten in de buurt. Dit programma is gericht op preventie en helpt ouders om weer in hun kracht te komen.
Daarnaast is er ook professionele ondersteuning beschikbaar via Pactum, een organisatie die opvoedhulp en behandeling biedt binnen het gezin. Ook Voor Werkende Ouders helpt ouders met simpele tips en tools, zoals het opstellen van een ouderschapsplan, waarin wordt vastgelegd wie wat doet, wie er naar het consultatiebureau gaat, en wat belangrijk is in de opvoeding. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in het keukentafelgesprek, waarin ouders en kinderen samen bespreiden wat belangrijk is in de opvoeding.
Het onderwijs speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Er zijn verschillende problemen die in het onderwijs voorkomen, zoals het dalende geboortecijfer, het tekort aan leraren, de grote klassen, en de kwaliteit van het onderwijs. Bovendien is er een toenemende druk op presteren, wat leidt tot meer stress bij kinderen. Ouders geven aan dat ze in de knel zitten door de huidige schooltijden en vakanties in combinatie met hun werk. Ook is er sprake van een toename in particuliere scholen, bijlessen en huiswerkbegeleiding, wat de kansenongelijkheid verder vergroot.
Er is behoefte aan een betere samenwerking tussen ouders en onderwijs. Hierbij is het belangrijk om een pedagogisch partnerschap op te zetten, waarbij ouders en pedagogische professionals samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in het vak pedagogisch professional, zodat ouders samen met hen kunnen kijken naar de ontwikkeling van het kind.
Ouderschap is een complexe taak, die zowel emotioneel als fysiek veel energie kost. Het is belangrijk dat ouders zelf ook ondersteuning krijgen, zodat ze hun taken kunnen uitoefenen. Er is sprake van parental burn-out, een vorm van uitputting die ontstaat door de chronische stress van het ouderschap. In Nederland is dit nog niet veel onderzocht, maar in andere landen is dit een bekende situatie. Het is belangrijk om onderzoek te doen naar de impact van parental burn-out en de oplossingen die hiervoor beschikbaar zijn.
De opvoeding van kinderen is een complexe en voortdurend veranderende taak. Het programma De Opvoeders biedt een unieke kijk in de praktijk van vijf verschillende gezinnen en laat zien hoe ze met hun opvoedingsstrategieën omgaan. Door de belevingswereld van ouders en kinderen te observeren, kan dit programma nuttig zijn voor anderen die op zoek zijn naar inspiratie of advies. Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop ouders en gezinnen ondersteuning kunnen krijgen, zoals informele hulp van Home-Start, professionele opvoedhulp van Pactum, en een betere samenwerking tussen ouders en onderwijs. Het is belangrijk om te leren van elkaar en te delen wat werkt en wat niet. Bovendien is het belangrijk om ook op te treden voor een beter beleid dat gezinnen ondersteunt in al hun fases.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet