logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Geschiedenis van de opvoeding in Nederland: van passieve tot preventieve aanpak

De geschiedenis van de opvoeding in Nederland is een complex en rijk verhaal dat zich over vijf eeuwen uitstrekt. Het boek Vijf eeuwen opvoeden in Nederland van Nelleke Bakker biedt een overzicht van de ontwikkeling van opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening vanaf ongeveer 1500. In dit artikel worden de belangrijkste stromingen, praktijken en veranderingen in de opvoeding in Nederland besproken, gebaseerd op de bronnen uit de opgegeven sources.

De historische context van de opvoeding

Vanaf de 16e eeuw tot het einde van de 20e eeuw heeft de opvoeding in Nederland verschillende stadia doorlopen. In de Gouden Eeuw, tijdens de Republiek, was de opvoeding gericht op de ziel en de toekomstige bestemming van het kind. De opvoeding was vooral gericht op morele en religieuze waarden. In de 19e eeuw werd het onderwijs steeds meer geregeld en gestandaardiseerd, met name onder het Franse bewind. Tijdens de 20e eeuw ontstond er een nieuwe benadering, waarin de focus verschuifde van straf en discipline naar preventie en ondersteuning.

Pedagogische stromingen en ontwikkelingen

De 19e eeuw was een periode van grote veranderingen in de opvoeding. In de jaren 1800-1850 werd er gewerkt aan de opbouw van een nationaal onderwijssysteem. De schoolwet van 1806, die onder invloed stond van A. van den Ende, was een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling. In deze periode werd het onderwijs steeds meer gericht op de opvoeding van het kind in het algemeen, in plaats van alleen op religie en moreel gedrag.

In de tweede helft van de 19e eeuw begon de opvoeding zich te veranderen naar een meer mensgerichte benadering. De filantropie, een stroming die uitging van de Verlichting, had een grote invloed op de pedagogiek. De Duitse filosoof Johan Bernhard Basedow stond bekend als de leider van het Filantropinisme. Hij stond bekend om zijn filosofische benadering van het onderwijs, waarin het doel van het onderwijs was om wijsheid, deugd en geluk te bevorderen. Zijn ideeën werden ook in Nederland gevolgd door onder anderen J.H. Nieuwold en Hendrik Wester.

Opvoeding in de 19e eeuw

Tijdens de 19e eeuw was de opvoeding in Nederland vooral gericht op het opvoeden van kinderen in een morele en religieuze context. In de jaren 1800-1850 stond de opvoeding vooral in het teken van de godsdienst. De opvoeders zorgden er voor dat kinderen kennis kregen van de Heilige Schrift, maar ook van de morele waarden van de kerk. In de tweede helft van de eeuw begon de opvoeding zich te veranderen, met name door het werk van onderwijzers als Berend Brugsma.

Brugsma was een van de eerste in Nederland die het aanschouwelijk onderwijs een grote impuls gaf. Hij stond bekend als de Nederlandse Pestalozzi. Hij werkte aan de opbouw van het lager onderwijs en introduceerde een reeks platen voor het aanschouwelijk onderwijs. Deze platen werden gebruikt om begrippen zoals lichaamshoudingen en bewegingen duidelijk te maken. De platen van Brugsma waren een belangrijk onderdeel van de opvoeding in de 19e eeuw.

De rol van de opvoeder

In de 19e eeuw was de opvoeder de centrale figuur in het onderwijs. De opvoeder had het initiatief om het onderwijs te bepalen en te beheersen. In de jaren 1800-1850 was het onderwijs vooral gericht op de opvoeding van kinderen in een morele en religieuze context. De opvoeder had het initiatief om het onderwijs te bepalen en te beheersen. In de tweede helft van de eeuw begon de opvoeder zich meer te richten op de persoonlijke ontwikkeling van het kind.

De veranderingen in de 20e eeuw

In de 20e eeuw veranderde de opvoeding in Nederland opnieuw. De focus lag nu op preventie, in plaats van op straf en discipline. In de jaren 1900-1950 werd er gewerkt aan de opbouw van een nieuw onderwijsstelsel dat rekening hield met de behoeften van het kind. De opvoeders zorgden er voor dat kinderen kennis kregen van de wereld om hen heen, maar ook van hun eigen gedrag en gedachten.

In de jaren 1950-1970 begon de opvoeding zich te veranderen naar een meer open en flexibel systeem. De opvoeders zorgden er voor dat kinderen kennis kregen van de wereld om hen heen, maar ook van hun eigen gedrag en gedachten. In de jaren 1970-1990 werd er gewerkt aan de opbouw van een nieuw onderwijsstelsel dat rekening hield met de behoeften van het kind.

De opvoeding van vandaag

Tegenwoordig is de opvoeding in Nederland gericht op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. De opvoeders zorgen er voor dat kinderen kennis kregen van de wereld om hen heen, maar ook van hun eigen gedrag en gedachten. De focus ligt op het bevorderen van de mentale en emotionele ontwikkeling van het kind. De opvoeders zorgen er voor dat kinderen kennis kregen van de wereld om hen heen, maar ook van hun eigen gedrag en gedachten.

Bronnen

  1. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  2. Geschiedenis van de opvoeding en het onderwijs, vooral in Nederland
  3. Hoe Nederlands is de Nederlandse opvoeding?
  4. Onderwijs en opvoeding in de 1e helft van de 19e eeuw
  5. Geschiedenis in woord en beeld
  6. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven