Helpt ouders opvoeden?
juli 6, 2025
Geef me de 5 is een methode die gericht is op vijf pijlers: autisme begrijpen, positief contact opbouwen, basisrust creëren, problemen oplossen en ontwikkeling bevorderen. Deze methode, ontwikkeld door orthopedagogisch gedragsdeskundige Colette de Bruin in 2004, is wetenschappelijk onderbouwd en gericht op de omgang met mensen met autisme. De methode helpt begeleiders en ouders om met kinderen met autisme om te gaan, door hen te leren begrijpen en te ondersteunen. De methode is gebaseerd op drie pijlers: kennis van autisme, een heldere visie en een praktische aanpak. Hiermee leert men de Auti-bril op te zetten, waardoor men het gedrag van het kind kan begrijpen en daarmee beter kan omgaan.
De vijf pijlers van Geef me de 5 vormen de basis van de methode. Deze pijlers zijn:
Deze vijf pijlers vormen de basis van de methode en worden doorgegeven aan licentiehouders in heel Nederland. Organisaties die volgens de basishouding en pijlers van Geef me de 5 werken, worden ondersteund. Geef me de 5 gaat voor Nederland autisme proof!
De praktische aanpak van Geef me de 5 is gebaseerd op de Auti-communicatie, een reeks communicatietechnieken die helpen om aan te sluiten vanuit vertrouwen en wederzijds begrip. Deze technieken helpen om de communicatie met het kind te verbeteren en de ontwikkeling van het kind te bevorderen. De methode leert de begeleider en ouder om te kijken naar het gedrag van het kind en daarmee om te gaan. In plaats van te oordelen, straffen of het gedrag aanpassen, wordt er gewerkt aan de oorzaak onder het gedrag. Dit draagt bij aan fijn contact en optimale ontwikkeling van het kind.
Geef me de 5 biedt cursussen voor ouders en professionals. Deze cursussen zijn gericht op het leren omgaan met kinderen met autisme. De cursussen worden gegeven in verschillende steden in Nederland en ook online. De cursussen omvatten onderwerpen zoals het begrijpen van autisme, het opbouwen van positief contact, het creëren van basisrust, het oplossen van problemen en het bevorderen van ontwikkeling. De cursussen zijn gericht op mensen met autisme van alle niveaus, vanaf een IQ boven de 30 tot en met hoogbegaafdheid.
De cursussen worden aangeboden door Colette de Bruin en andere opgeleide professionals. De cursussen zijn gericht op ouders en professionals, waaronder gezinshuisouders. Voor wie het als gezinshuisouder doet, is er ook de mogelijkheid om accreditatie te verkrijgen via het Registerplein voor Gezinshuisouder. De cursussen zijn gericht op praktijkvoorbeelden en handvatten die je kunt vertraden naar je eigen situatie.
De methodiek van Geef me de 5 is gebaseerd op de drie pijlers: kennis van autisme, een heldere visie en een praktische aanpak. De methode leert de begeleider en ouder om te kijken naar het gedrag van het kind en daarmee om te gaan. In plaats van te oordelen, straffen of het gedrag aanpassen, wordt er gewerkt aan de oorzaak onder het gedrag. Dit draagt bij aan fijn contact en optimale ontwikkeling van het kind.
De methode is gebaseerd op de Auti-communicatie, een reeks communicatietechnieken die helpen om aan te sluiten vanuit vertrouwen en wederzijds begrip. Deze technieken helpen om de communicatie met het kind te verbeteren en de ontwikkeling van het kind te bevorderen. De methode leert de begeleider en ouder om te kijken naar het gedrag van het kind en daarmee om te gaan. In plaats van te oordelen, straffen of het gedrag aanpassen, wordt er gewerkt aan de oorzaak onder het gedrag. Dit draagt bij aan fijn contact en optimale ontwikkeling van het kind.
De effectiviteit van de methode Geef me de 5 is wetenschappelijk onderbouwd. Fabienne Naber van de Erasmus Universiteit Rotterdam leidt een groot wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de methode Geef me de 5. Samen met een team wordt onderzoek verricht zowel in de gezinnen als in het onderwijs, de zorg en de kinderopvang. De eerste resultaten zijn veel belovend. We wachten gespannen af.
De methode is ook toegepast in de kinderopvang. Op 3 juni 2015 openen de organisaties Geef me de 5 en Autimaat de deuren van een eigen reguliere kinderopvang waar ook wordt gewerkt volgens de Geef me de 5 methode. De duidelijkheid en voorspelbaarheid van Geef me de 5, die voor mensen met autisme zo goed werkt, blijkt ook voor jonge kinderen een zeer waardevolle aanpak. Niet boos worden of straffen, maar uitleggen. Geen ‘nee’, maar ‘wat wel’. Kinderen leren al heel jong overleggen en met respect voor elkaar delen, hulp vragen en hulp bieden.
De cursussen van Geef me de 5 zijn gericht op ouders en professionals. De cursussen zijn aangeboden in verschillende steden in Nederland en ook online. De cursussen omvatten onderwerpen zoals het begrijpen van autisme, het opbouwen van positief contact, het creëren van basisrust, het oplossen van problemen en het bevorderen van ontwikkeling. De cursussen zijn gericht op mensen met autisme van alle niveaus, vanaf een IQ boven de 30 tot en met hoogbegaafdheid.
De cursussen worden aangeboden door Colette de Bruin en andere opgeleide professionals. De cursussen zijn gericht op ouders en professionals, waaronder gezinshuisouders. Voor wie het als gezinshuisouder doet, is er ook de mogelijkheid om accreditatie te verkrijgen via het Registerplein voor Gezinshuisouder. De cursussen zijn gericht op praktijkvoorbeelden en handvatten die je kunt vertraden naar je eigen situatie.
Geef me de 5 is ook uitgegeven als boek. Het boek is geschreven vanuit de behoefte van het kind met autisme. Je leert de auti-bril op te zetten en het gedrag van het kind echt te begrijpen. Daarnaast leer je aan de hand van de 5 onderdelen wie, wat, waar, wanneer en hoe, duidelijkheid aan te brengen. Duidelijkheid aanbrengen kun je doen in zowel structuur als in hoe je communiceert met het kind. Deze beide aspecten komen in het boek aan bod.
Het boek is zo uniek omdat velen je vertellen wat ASS is, maar niet hoe je dit moet aanpakken. Colette is de enige die je vertelt HOE je dit moet doen. Het boek is verkrijgbaar in de webshop van Geef me de 5 en is verkocht in ruim 90.000 exemplaren.
Geef me de 5 biedt ook lezingen voor ouders en professionals. Deze lezingen zijn gericht op het leren omgaan met kinderen met autisme. De lezingen worden gegeven in verschillende steden in Nederland en ook online. De lezingen omvatten onderwerpen zoals het begrijpen van autisme, het opbouwen van positief contact, het creëren van basisrust, het oplossen van problemen en het bevorderen van ontwikkeling. De lezingen zijn gericht op mensen met autisme van alle niveaus, vanaf een IQ boven de 30 tot en met hoogbegaafdheid.
De lezingen worden gegeven door Colette de Bruin en andere opgeleide professionals. De lezingen zijn gericht op ouders en professionals, waaronder gezinshuisouders. Voor wie het als gezinshuisouder doet, is er ook de mogelijkheid om accreditatie te verkrijgen via het Registerplein voor Gezinshuisouder. De lezingen zijn gericht op praktijkvoorbeelden en handvatten die je kunt vertreden naar je eigen situatie.
De verdiepingscursussen van Geef me de 5 zijn gericht op het verdiepen in de onderwerpen die in de basiscursus zijn behandeld. De verdiepingscursussen zijn gericht op het verdiepen in de onderwerpen die in de basiscursus zijn behandeld. De verdiepingscursussen zijn gericht op het verdiepen in de onderwerpen die in de basiscursus zijn behandeld.
De verdiepingscursussen zijn veranderd qua opzet. Je kiest nu voor losse dagen i.p.v. 4 hele dagen. Zo kun je gericht kiezen voor de onderwerpen waar je verdieping in wilt. De verdiepingscursussen zijn gericht op het verdiepen in de onderwerpen die in de basiscursus zijn behandeld.
De effectiviteit van de methode Geef me de 5 is wetenschappelijk onderbouwd. Fabienne Naber van de Erasmus Universiteit Rotterdam leidt een groot wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de methode Geef me de 5. Samen met een team wordt onderzoek verricht zowel in de gezinnen als in het onderwijs, de zorg en de kinderopvang. De eerste resultaten zijn veel belovend. We wachten gespannen af.
De methode is ook toegepast in de kinderopvang. Op 3 juni 2015 openen de organisaties Geef me de 5 en Autimaat de deuren van een eigen reguliere kinderopvang waar ook wordt gewerkt volgens de Geef me de 5 methode. De duidelijkheid en voorspelbaarheid van Geef me de 5, die voor mensen met autisme zo goed werkt, blijkt ook voor jonge kinderen een zeer waardevolle aanpak. Niet boos worden of straffen, maar uitleggen. Geen ‘nee’, maar ‘wat wel’. Kinderen leren al heel jong overleggen en met respect voor elkaar delen, hulp vragen en hulp bieden.
Geef me de 5 is een methode die gericht is op vijf pijlers: autisme begrijpen, positief contact opbouwen, basisrust creëren, problemen oplossen en ontwikkeling bevorderen. Deze methode, ontwikkeld door orthopedagogisch gedragsdeskundige Colette de Bruin in 2004, is wetenschappelijk onderbouwd en gericht op de omgang met mensen met autisme. De methode helpt begeleiders en ouders om met kinderen met autisme om te gaan, door hen te leren begrijpen en te ondersteunen. De methode is gebaseerd op drie pijlers: kennis van autisme, een heldere visie en een praktische aanpak. Hiermee leert men de Auti-bril op te zetten, waardoor men het gedrag van het kind kan begrijpen en daarmee beter kan omgaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet