Opvoeden van een dreumes: Tips, strategieën en hulp bij het leren van grenzen
juli 6, 2025
De opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding (ALO) aan Fontys Hogeschool biedt een uitgebreide en praktijkgerichte opbouw die gericht is op het ontwikkelen van vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische bekwaamheden. De opleiding is bedoeld om studenten te laten leren hoe ze leerlingen kunnen begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid, maar ook om hen te inspireren en te motiveren om sport en bewegen op een gezonde manier te combineren met waarden als gezondheid, teamgeest en fairplay. De opleiding is gericht op het werken in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO en andere relevante sectoren. De focus ligt op de combinatie van theorie en praktijk, met een sterke nadruk op stageervaringen en het ontwikkelen van eigen didactische vaardigheden.
De opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding bij Fontys is een duale opleiding, waarbij studenten drie dagen per week aan de opleiding werken en twee dagen stage lopen onder begeleiding van een ervaren leraar. Hierdoor krijgen studenten een directe inschrijving in de praktijk, waardoor ze al vroeg kunnen leren hoe je lesgeeft, hoe je leerlingen begeleidt en hoe je je eigen didactische methode kunt opbouwen. Tijdens de opleiding ontwikkelen studenten vaardigheden om lessen te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren. Daarnaast leren ze hoe je leerlingen kunt helpen bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid, hoe je hen kunt motiveren en hoe je een veilig, ondersteunend en stimulerend leerklimaat kunt creëren.
De inhoud van de opleiding omvat onderwerpen zoals anatomie, fysiologie, biomechanica, EHBO, sporten, bewegingsleer, didactiek en pedagogiek. Studenten leren ook hoe je leerplannen kunt opstellen, hoe je met leerlingen overlegt en hoe je je eigen leerstrategieën kunt ontwikkelen. De opleiding is gericht op het werken met kinderen van alle niveaus, inclusief kinderen met specifieke behoeften. Hierbij is het belangrijk dat leraars op een manier kunnen werken die rekening houdt met de individuele behoeften van leerlingen, zodat ze allemaal de kans krijgen om actief en betrokken te zijn bij bewegingsactiviteiten.
Een van de belangrijkste kenmerken van de opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding bij Fontys is de sterke nadruk op praktijk. Studenten lopen stages in verschillende scholen en instellingen, zodat ze een breed overzicht krijgen van de manieren waarop lichamelijke opvoeding in de praktijk wordt gegeven. De stages worden opgebouwd in verschillende fasen, waarbij studenten eerst kennis maken met het werken in de klas, daarna in de gymzaal en uiteindelijk in een echte lesomgeving. Tijdens de stages leren studenten ook hoe je met leerlingen overlegt, hoe je lesgeven kunt aanpassen aan het niveau van leerlingen en hoe je een positief leerklimaat kunt creëren.
De stages worden opgevolgd door een evaluatie, waarbij studenten hun ervaringen en ontwikkelingen kunnen bespreken met begeleiders. Hierdoor leren studenten ook hoe je je eigen leerproces kunt beoordelen en hoe je jezelf kunt verbeteren. De stages zijn niet alleen belangrijk voor het ontwikkelen van praktijkvaardigheden, maar ook om te leren hoe je met collega’s en ouders kunt overleggen, hoe je met leerlingen kunt communiceren en hoe je je eigen didactische aanpak kunt ontwikkelen.
De opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding bij Fontys is gericht op studenten die enthousiast zijn over het werken met kinderen en jongeren en die een passie hebben voor sport, bewegen en gezondheid. De toelatingseisen zijn gericht op het vinden van studenten die geschikt zijn voor het beroep van leraar lichamelijke opvoeding. De opleiding vereist een havo-, vwo- of mbo-diploma op niveau 4. Daarnaast zijn er aanvullende toelatingseisen voor bepaalde profielen, waardoor de opleiding ook geschikt is voor studenten die al een bepaalde opleiding hebben gevolgd.
De opleiding biedt ook de mogelijkheid om in een kortere tijd twee bachelordiploma’s te behalen. Dit gebeurt via de geïntegreerde opleiding Pabo-ALO, waarbij studenten in vier tot vijf jaar zowel een bachelor opleiding tot leraar basisonderwijs als een bachelor tot leraar lichamelijke opvoeding behalen. Hierbij betaalt de student maar één keer collegegeld, waardoor de opleiding aantrekkelijk is voor studenten die zowel basisonderwijs als lichamelijke opvoeding willen combineren.
Een van de belangrijkste taken van een leraar lichamelijke opvoeding is het bevorderen van een positief leerklimaat waarin leerlingen zich veilig en betrokken voelen. Dit gebeurt door leerlingen te motiveren, hen te inspireren en hen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen leren om met elkaar om te gaan, om te werken aan teamgeest en om verantwoordelijkheid te nemen. Hierbij staat de leraar ook centraal in het ontwikkelen van waarden zoals gezondheid, fairplay en sporten als onderdeel van een gezonde levensstijl.
De leraar lichamelijke opvoeding speelt een belangrijke rol bij het stimuleren van fysieke activiteiten, maar ook bij het bevorderen van mentale en emotionele ontwikkeling. Hierbij is het belangrijk dat de leraar ook pedagogisch bekwaam is, zodat hij of zij weet hoe je leerlingen kunt begeleiden en hoe je een positief leerklimaat kunt creëren. De opleiding zorgt ervoor dat studenten deze vaardigheden leren ontwikkelen, zodat ze straks in staat zijn om leerlingen te begeleiden op een manier die past bij hun individuele behoeften en levensomstandigheden.
Na het afronden van de opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding bij Fontys hebben studenten verschillende toekomstperspectieven. Ze kunnen werken in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO of in andere sectoren waarin bewegingsonderwijs een rol speelt. Daarnaast kunnen studenten ook werken in sportcentra, revalidatiecentra, recreatiebedrijven, sportverenigingen, sportclubs of overheidsinstellingen. Ook is het mogelijk om een eigen sportschool op te zetten of een functie te vinden in de journalistiek of het leger.
De opleiding biedt ook de kans om verder te studeren, bijvoorbeeld in de master Sport- en Bewegingsonderwijs. Deze master richt zich op het ontwerpen en implementeren van effectieve onderwijs- en beweeginterventies, zodat leraars kunnen werken aan innovatieve en effectieve manieren om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
Een leraar lichamelijke opvoeding werkt nauw samen met andere leerkrachten, ouders en andere betrokkenen. Hierbij is het belangrijk dat de leraar goed kan communiceren, zodat hij of zij kan werken aan een effectieve samenwerking tussen school, ouderen en andere betrokkenen. De opleiding zorgt ervoor dat studenten leren hoe je met collega’s en ouders kunt overleggen, hoe je met leerlingen kunt communiceren en hoe je je eigen didactische aanpak kunt ontwikkelen.
De opleiding is ook gericht op het werken met leerlingen met specifieke behoeften. Hierbij is het belangrijk dat de leraar goed kan inspelen op de individuele behoeften van leerlingen en dat hij of zij weet hoe je leerlingen kunt begeleiden en ondersteunen. De opleiding zorgt ervoor dat studenten leren hoe je met leerlingen kunt werken en hoe je hen kunt begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding bij Fontys Hogeschool biedt een uitgebreide en praktijkgerichte opbouw die gericht is op het ontwikkelen van vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische bekwaamheden. De opleiding is gericht op het werken met kinderen en jongeren, en zorgt ervoor dat studenten leren hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid. De opleiding biedt ook de kans om in een kortere tijd twee bachelordiploma’s te behalen, wat de opleiding aantrekkelijk maakt voor studenten die zowel basisonderwijs als lichamelijke opvoeding willen combineren. De opleiding is gericht op het werken in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO en andere relevante sectoren, en biedt ook de kans om verder te studeren of een eigen sportschool op te zetten.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet