logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De invloed van Ferdinand Domela Nieuwenhuis op de libertaire opvoeding in Parijs

Ferdinand Domela Nieuwenhuis, een Nederlandse politiek denker en acteur binnen de sociaal-democratische beweging, had een belangrijke rol gespeeld in het ontwikkelen van alternatieve opvoedingsmethoden, met name in de context van de libertaire opvoeding. In een tijd waarin de traditionele scholen vaak gericht waren op gehoorzaamheid en onderdanigheid, stond Domela Nieuwenhuis in het oog voor een opvoeding die de vrijheid van het kind benadrukte. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt duidelijk dat hij een sterke overtuiging had over de noodzaak van een opvoeding die de menselijke waardigheid en autonomie van het kind bevorderde. In deze bijdrage worden de visie van Domela Nieuwenhuis op de libertaire opvoeding, zijn invloed op de moderne school en zijn betrokkenheid bij de opvoedingsdiscussie in Parijs behandeld.

De visie van Domela Nieuwenhuis op de libertaire opvoeding

In de bronnen wordt duidelijk dat Domela Nieuwenhuis de opvoeding van het kind zag als een kwestie van vrijheid en autonomie. Hij stond de klassieke opvoedingsmethoden van de tijd, die gericht waren op onderwerping en discipline, met een kritisch oog na. Volgens hem was de opvoeding van het kind niet bedoeld om het kind te bepalen, maar om het kind te laten leren om zichzelf te bepalen. In de tekst die in bron 3 wordt vermeld, staat:

“De wens van elk libertair socialist is om zijn kinderen te zien opgroeien tot wezens met een eigen wil, vol initiatief, mensen van karakter, vol haat tegen elk uitwendig gezag en zichzelf tot gezag zijnde en trachtende hun gehele leven in te richten naar de beginselen van de rede.”

Dit benadruidt het kernidee van de libertaire opvoeding: het kind moet leren om zelf te denken, zelf te kiezen en zichzelf te bepalen. In dit opzicht was Domela Nieuwenhuis een voorloper in het ontwikkelen van een opvoeding die gericht was op de menselijke waardigheid en de vrijheid van het kind. Hij geloofde dat de opvoeding van het kind niet kon plaatsvinden zonder dat het kind zelf zijn eigen keuzes kon maken en zijn eigen wil kon ontwikkelen.

De rol van de moderne school in de libertaire opvoeding

Een van de belangrijkste onderwerpen in de bronnen is de moderne school, die door de Spaanse opstandeling Ferrer werd opgericht. In bron 1 wordt duidelijk dat Domela Nieuwenhuis een sterke betrokkenheid had bij deze school. Hij had Ferrer al lang gekend en had met hem samengewerkt om de denkbeelden op opvoedkundig gebied, die hen gemeen waren, te helpen verwerkelijken. Hij stond de moderne school als een alternatief voor de traditionele scholen, die gericht waren op gehoorzaamheid en onderwerping. In de tekst die in bron 1 wordt vermeld, staat:

“De Libertaire school (hetzelfde wat Ferrer noemde de Moderne School) is een poging in die richting. Men moet haar daarom zooveel mogelijk aanmoedigen en bijdragen tot het welslagen van elke poging, om een rationeel, volledig, gemengd en libertair onderwijs te krijgen.”

De moderne school, zoals Domela Nieuwenhuis deze zag, stond voor een opvoeding die gericht was op de vrijheid van het kind, het ontwikkelen van eigen initiatief en het leren om te denken. Deze visie was in tegenspraak met de traditionele scholen, die de kinderen beperkten en hen niet toelieten om hun eigen keuzes te maken. In dit opzicht was de moderne school een belangrijk voorbeeld van de libertaire opvoeding, die Domela Nieuwenhuis als een cruciale stap zag in de opvoedingsontwikkeling.

De invloed van Domela Nieuwenhuis op de opvoedingsdiscussie in Parijs

In bron 3 wordt duidelijk dat Domela Nieuwenhuis zich actief had ingezet voor de libertaire opvoeding, met name in de context van Parijs. In 1899 hield hij een toespraak in Parijs, waarin hij de noodzaak benadrukte van een opvoeding die gericht was op de vrijheid van het kind. In de tekst die in bron 3 wordt vermeld, staat:

“Met een volwassen geslacht is nooit veel te beginnen noch in dingen van politieke of van verstandelijke aard, noch in dingen van smaak, noch in die van karakter. Wees daarom verstandig en begint met de scholen en het zal gelukken.”

Dit benadruidt de visie van Domela Nieuwenhuis op de opvoeding: de opvoeding moet beginnen bij de kinderen, omdat het volwassen geslacht niet in staat is om de kinderen op de juiste manier te beïnvloeden. In dit opzicht was de opvoeding van het kind een essentieel onderdeel van de maatschappelijke ontwikkeling. In Parijs, waar Domela Nieuwenhuis zich had ingezet voor de libertaire opvoeding, werd duidelijk dat de opvoeding van het kind een cruciale rol speelde in de ontwikkeling van een vrijere maatschappij.

De visie van Domela Nieuwenhuis op de opvoeding van het kind

In de bronnen wordt duidelijk dat Domela Nieuwenhuis de opvoeding van het kind zag als een kwestie van vrijheid en autonomie. Hij stond de klassieke opvoedingsmethoden van de tijd, die gericht waren op onderwerping en discipline, met een kritisch oog na. Volgens hem was de opvoeding van het kind niet bedoeld om het kind te bepalen, maar om het kind te laten leren om zichzelf te bepalen. In de tekst die in bron 3 wordt vermeld, staat:

“De wens van elk libertair socialist is om zijn kinderen te zien opgroeien tot wezens met een eigen wil, vol initiatief, mensen van karakter, vol haat tegen elk uitwendig gezag en zichzelf tot gezag zijnde en trachtende hun gehele leven in te richten naar de beginselen van de rede.”

Dit benadruidt het kernidee van de libertaire opvoeding: het kind moet leren om zelf te denken, zelf te kiezen en zichzelf te bepalen. In dit opzicht was Domela Nieuwenhuis een voorloper in het ontwikkelen van een opvoeding die gericht was op de menselijke waardigheid en de vrijheid van het kind. Hij geloofde dat de opvoeding van het kind niet kon plaatsvinden zonder dat het kind zelf zijn eigen keuzes kon maken en zijn eigen wil kon ontwikkelen.

De toekomst van de libertaire opvoeding

In de bronnen wordt duidelijk dat Domela Nieuwenhuis een sterke overtuiging had over de noodzaak van een opvoeding die de menselijke waardigheid en de vrijheid van het kind bevorderde. In de tekst die in bron 1 wordt vermeld, staat:

“De Libertaire school (hetzelfde wat Ferrer noemde de Moderne School) is een poging in die richting. Men moet haar daarom zooveel mogelijk aanmoedigen en bijdragen tot het welslagen van elke poging, om een rationeel, volledig, gemengd en libertair onderwijs te krijgen.”

De moderne school, zoals Domela Nieuwenhuis deze zag, stond voor een opvoeding die gericht was op de vrijheid van het kind, het ontwikkelen van eigen initiatief en het leren om te denken. Deze visie was in tegenspraak met de traditionele scholen, die de kinderen beperkten en hen niet toelieten om hun eigen keuzes te maken. In dit opzicht was de moderne school een belangrijk voorbeeld van de libertaire opvoeding, die Domela Nieuwenhuis als een cruciale stap zag in de opvoedingsontwikkeling.

Conclusie

De visie van Domela Nieuwenhuis op de libertaire opvoeding is duidelijk zichtbaar in de bronnen. Hij stond de klassieke opvoedingsmethoden van de tijd, die gericht waren op onderwerping en discipline, met een kritisch oog na. Hij geloofde dat de opvoeding van het kind niet kon plaatsvinden zonder dat het kind zelf zijn eigen keuzes kon maken en zijn eigen wil kon ontwikkelen. In de moderne school, die door Ferrer werd opgericht, zag hij een voorbeeld van een opvoeding die gericht was op de vrijheid van het kind. In Parijs, waar Domela Nieuwenhuis zich had ingezet voor de libertaire opvoeding, werd duidelijk dat de opvoeding van het kind een cruciale rol speelde in de ontwikkeling van een vrijere maatschappij.

Bronnen

  1. Source Name
  2. Source Name
  3. Source Name

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven