logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Observeren en rapporteren: De basis voor betrouwbare waarnemingen in de opvoedingspraktijk

In de opvoedingspraktijk is het observeren en rapporteren van kinderen een essentieel onderdeel van het werk van pedagogen, psychologen en andere professionals die met kinderen werken. Het boek Observeren en rapporteren is een belangrijk handboek dat deze vaardigheden systematisch benadruidt en uitwerkt. Het boek, dat in 2022 is verschenen bij Pearson, is geschikt voor studenten en professionals in het hoger onderwijs, met name bij (sociaal)pedagogische, psychologische en (para)medische opleidingen. Het boek biedt een overzicht van de benodigde vaardigheden om betrouwbare observaties te maken en deze te rapporteren, met als uitgangspunt de FACE©-aanpak: het faciliteren van de afstemming van cognitie en emotie.

Waarom observeren en rapporteren belangrijk zijn

Observatie en rapportage vormen de basis voor het begrijpen van gedrag, ontwikkeling en gedragsproblemen bij kinderen. Door objectief en gestructureerd te observeren, kan men betrouwbaar beeld geven van wat er in de praktijk gebeurt. Dit helpt bij het vormgeven van een passend onderwieneringsplan, het beoordelen van ontwikkelingssprongen en het opstellen van adviezen. De kwaliteit van de observatie bepaalt mede de betrouwbaarheid van het eindresultaat. Daarom is het belangrijk om te weten waarom, wie, wat en hoe je observeert.

De FACE©-aanpak

De FACE©-aanpak is een centraal onderdeel van Observeren en rapporteren. Deze aanpak helpt bij het systematisch en betrouwbaar waarnemen van gedrag, ontwikkeling en interacties. De afkorting staat voor:

  • Faciliteren van de afstemming van Cognitie en Emotie.

Deze aanpak stelt professionals in staat om gedrag en ontwikkeling van kinderen te analyseren op basis van zowel cognitieve als emotionele aspecten. Hiermee kan men beter inzicht krijgen in hoe kinderen omgaan met situaties, hoe ze zich ontwikkelen en welke ondersteuning ze nodig hebben. De aanpak is van toepassing op zowel de startende observator als de ervaren professional, en is daarom geschikt voor iedereen die met kinderen werkt.

De structuur van het boek

Observeren en rapporteren, 4e editie met MyLab, is opgebouwd in vier hoofdstukken:

  1. Inleiding: Hierin wordt uitgelegd wat observatie is en waarom het belangrijk is. Het legt uit hoe observatie kan bijdragen aan het begrijpen van gedrag, ontwikkeling en gedragsproblemen.
  2. Verdieping: In dit gedeelte worden de theorieën en principes van observatie behandeld. Het gaat onder andere over hoe hersenen betekenis geven aan wat je waarneemt, en welke rol persoonlijke ervaringen spelen bij de waarneming.
  3. Praktijk: Hierin worden concrete voorbeelden en technieken gegeven over hoe je effectief kunt observeren. Het behandelt technieken en tools die helpen bij het bewaken van de kwaliteit van observaties.
  4. Rapportage: Dit deel legt uit hoe je observaties overzichtelijk en begrijpbaar kunt rapporteren. Het geeft tips over het opstellen van rapportages die zowel objectief als toegankelijk zijn voor andere professionals en ouders.

Bij deze editie is er aandacht besteed aan diversiteit en inclusiviteit, wat een belangrijk onderdeel is in de hedendaagse opvoedingspraktijk. De auteurs hebben ook het stappenplan grondig herzien, zodat het proces van waarneming overzichtelijker is voor zowel beginners als ervaren professionals.

Kwalitatieve en kwantitatieve observaties

In het boek zijn aparte hoofdstukken gewijd aan kwalitatieve en kwantitatieve observaties. Kwalitatieve observaties richten zich op het analyseren van gedrag, communicatie en interacties. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar hoe kinderen met elkaar omgaan, hoe ze hun emoties uiten en hoe ze zich gedragen in bepaalde situaties. Kwantitatieve observaties daarentegen richten zich op meetbare gegevens, zoals het aantal keren dat een kind zich gedraagt, of hoe vaak bepaalde activiteiten worden uitgevoerd. Beide vormen van observatie zijn belangrijk, en het boek legt uit hoe je ze kunt combineren om een compleet beeld te krijgen van het gedrag van kinderen.

De rol van persoonlijke ervaringen

Een belangrijk punt dat in het boek wordt benadrukt, is dat persoonlijke ervaringen van observatoren een rol spelen bij het interpreteren van wat er gebeurt. De hersenen geven betekenis aan wat je waarneemt, en dat gebeurt op basis van je eigen ervaringen en ervaringen. Dit betekent dat observaties niet volledig objectief zijn, maar dat het belangrijk is om dit te erkennen en hier rekening mee te houden bij het opstellen van rapportages. Het boek geeft daarom aan hoe je dit kunt omzeilen of beperken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van gestandaardiseerde methoden en tools.

De stappenplan voor observatie

Een van de kernpunten van het boek is het stappenplan dat de auteurs aanreiken. Dit stappenplan helpt bij het overzichtelijk maken van het proces van waarneming, zowel voor beginners als voor ervaren professionals. Het bevat stappen zoals:

  1. Bepaal het doel van de observatie: Waar wil je mee bezig? Wat wil je weten over het gedrag of de ontwikkeling van het kind?
  2. Kies de juiste methode: Welke observatiemethode past het beste bij het doel? Kwalitatief, kwantitatief of combinatie?
  3. Vaststellen van observatieperiode en tijdstip: Hoe lang en wanneer moet je observeren?
  4. Documentatie: Hoe ga je je observaties opschrijven? Welke tools gebruik je?
  5. Analyse en rapportage: Hoe vertaal je de waarnemingen naar een overzichtelijke rapportage die begrijpelijk is voor anderen.

Deze stappen zijn van toepassing op zowel individuele observaties als op grotere projecten, en helpen bij het verkrijgen van betrouwbare en bruikbare resultaten.

Diversiteit en inclusiviteit in de opvoedingspraktijk

Een van de belangrijkste aanpassingen in de 4e editie is de uitbreiding over diversiteit en inclusiviteit. In de hedendaagse opvoedingspraktijk is het belangrijk om rekening te houden met de verschillen tussen kinderen, zoals cultuur, taal, sociaal-economische achtergrond en eventuele specifieke behoeften. Het boek legt uit hoe je deze aspecten kunt meenemen in je observaties en rapportages, en hoe je zo een inclusievere aanpak kunt hanteren. Dit is van belang voor het ontwikkelen van een passend onderwieneringsplan dat op maat gemaakt kan worden voor elk kind.

De betekenis van betrouwbare observaties

Betrekbare observaties zijn van cruciaal belang voor het bepalen van het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. Zonder betrouwbare observaties kan het lastig zijn om te bepalen of er sprake is van ontwikkelingsproblemen, gedragsproblemen of specifieke behoeften. Door objectief en systematisch te observeren, kan men een duidelijk beeld krijgen van de situatie en het gedrag van het kind. Dit helpt bij het opstellen van een passend onderwieneringsplan, het beoordelen van de voortgang en het geven van advies aan ouders of andere betrokkenen.

De kwaliteit van observaties bewaken

Een van de belangrijkste lessen uit het boek is dat de kwaliteit van observaties moet worden bewaakt. Dit gebeurt door gebruik te maken van gestandaardiseerde methoden, tools en technieken. Het boek legt uit welke methoden en tools geschikt zijn voor verschillende situaties, en hoe je de kwaliteit van observaties kunt controleren. Dit helpt bij het voorkomen van subjectieve beoordelingen en zorgt voor een betrouwbaardere inschatting van het gedrag van kinderen.

De rol van rapportages

Rapportages zijn het eindresultaat van de observatie en het proces van analyse. Ze moeten overzichtelijk, begrijpelijk en toegankelijk zijn voor andere professionals, ouders en betrokkenen. Het boek legt uit hoe je rapportages kunt opstellen die zowel objectief als toegankelijk zijn, en welke elementen essentieel zijn voor een goede rapportage. Dit omvat onder andere een duidelijke formulering van het observatiedeel, een analyse van de waarnemingen en een overzicht van de conclusies en aanbevelingen.

Samenvatting

Observeren en rapporteren is een handboek dat belangrijk is voor iedereen die met kinderen werkt. Het biedt een overzicht van de benodigde vaardigheden om betrouwbare observaties te maken en deze te rapporteren, met als uitgangspunt de FACE©-aanpak. Het boek is opgebouwd in vier delen: inleiding, verdieping, praktijk en rapportage, en bevat een grondige herziening van het stappenplan. Het richt zich op zowel beginners als ervaren professionals en bevat informatie over diversiteit, inclusiviteit, kwalitatieve en kwantitatieve observaties, persoonlijke ervaringen, het stappenplan, de kwaliteit van observaties en de opbouw van rapportages.

Conclusie

De kwaliteit van observaties en rapportages is van cruciaal belang in de opvoedingspraktijk. Door objectief en systematisch te observeren, kan men betrouwbare informatie verkrijgen over het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. Dit helpt bij het opstellen van een passend onderwieneringsplan en het geven van adviezen. Observeren en rapporteren biedt de benodigde vaardigheden en methoden om dit proces overzichtelijk en betrouwbaar te maken. De uitbreiding over diversiteit en inclusiviteit is van belang in de hedendaagse opvoedingspraktijk, en het boek biedt daarbij huntechnieken en tools om dit in de praktijk te brengen.

Bronnen

  1. Observeren en rapporteren

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven