Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
De Examencommissie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) speelt een cruciale rol in het beheersen van de kwaliteit van het onderwijs en de toetsing van studenten. In het kader van de onderwijs- en examenregeling (OER) en de eindkwalificaties van de opleiding zorgt de examencommissie voor een objectieve beoordeling van de prestaties van studenten. In dit artikel worden de taken, verantwoordelijkheden en belangrijke informatie over de Examencommissie HvA behandeld, met name in het licht van de opleiding Onderwijs- en Opvoeding.
De Examencommissie HvA is verantwoordelijk voor het beoordelen van de kwaliteit van tentamens, examens en de diplomoverstroom. De commissie stelt richtlijnen vast voor de beoordeling van examens en bepaalt of studenten voldoen aan de voorwaarden van de OER en de eindkwalificaties van hun opleiding. Daarnaast beoordeelt de examencommissie ook of vrijstellingen worden verleend, of er maatregelen nodig zijn bij fraude. De commissie houdt ook toezicht op de kwaliteit van het onderwijs en de accreditatie van de opleidingen.
In de praktijk betekent dit dat de examencommissie: - De prestaties van studenten beoordeelt op basis van de OER. - Richtlijnen en aanwijzingen vaststelt voor de beoordeling van examens. - Examinatoren aanwijst. - Getuigschriften en diploma’s uitreikt. - Vrijstellingen verleent. - Maatregelen treft bij fraude. - Een jaarlijks verslag opstelt over haar werkzaamheden.
Deze taken worden uitgevoerd op basis van de OER, die deel uitmaakt van het HvA-Studentenstatuut en gebaseerd is op de wet op het hoger en wetenschappelijk onderwijs (WHW). De OER bevat regels over de opbouw van het onderwijsprogramma, de toetsing, het bindend studieadvies, het afstuderen en de diplomering. De OER is van belang voor de beoordeling van studenten en bepaalt of zij voldoen aan de eisen voor het verkrijgen van een diploma.
De OER is van cruciaal belang voor studenten en ouders, omdat deze de regels bevat die van toepassing zijn op de opleiding. De OER is beschikbaar in de Studiegids van de HvA en bevat informatie over: - De opbouw van het onderwijsprogramma. - Tentamens, toetsen en beoordeling. - Bindend studieadvies (BSA). - Afstuderen en diplomering. - Vrijstelling.
De OER geldt voor één studiejaar en wordt vastgesteld door de decaan van de faculteit na advies van de opleidingscommissie en de deelraad. Studenten kunnen de OER raadplegen via de Studiegids, waar ze hun opleiding kunnen selecteren en onder 'Onderwijs- en Examenregeling' terechtkomen.
In het kader van de opleiding Onderwijs- en Opvoeding is de Examencommissie verantwoordelijk voor het beoordelen van de prestaties van studenten en het bepalen of zij voldoen aan de eindkwalificaties van de opleiding. De examencommissie stelt vast of studenten voldoen aan de regels voor het afsluitend examen zoals vastgesteld in de OER. Op basis van deze regels wordt bepaald of studenten alle kennis, inzicht en vaardigheden hebben verworven die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad.
De examencommissie speelt ook een belangrijke rol bij de accreditatie van de opleiding, vanwege haar verantwoordelijkheid op het gebied van toetsing en gerealiseerd eindniveau. De commissie zorgt voor een objectieve beoordeling van de prestaties van studenten en houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs.
Studenten die een verklaring van afstuderen nodig hebben voor bijvoorbeeld hun werkgever of vervolgopleiding, kunnen deze aanvragen bij de Centrale Studentenadministratie via [email protected]. In SIS onder het kopje opleidingsinformatie, diploma’s kunnen studenten zien of hun diploma is vastgelegd. Is het diploma vastgelegd in SIS, dan is het ook mogelijk om direct zelf een uittreksel uit het DUO diplomaregister te downloaden.
Indien het diploma/propedeuse nog niet is vastgelegd in SIS, maar de student wel de vereiste 240 of 60 ECTS in SIS heeft behaald, kan een verklaring van afstuderen/propedeuse worden aangevraagd bij de examencommissie. Het duurt ongeveer drie weken voordat de gevraagde documenten per post op het GBA-adres worden ontvangen.
Bij de examencommissie kan een GPA worden aangevraagd. Een GPA geeft het gemiddelde cijfer weer, gewogen naar het aantal studiepunten, en wordt gebruikt om de waarde en het niveau internationaal inzichtelijk te maken. Wat telt wel en wat telt niet mee, is geregeld in de OER. Alleen de resultaten op het niveau van de onderwijseenheden tellen mee. Extra-curriculaire studieonderdelen tellen niet mee. Resultaten die met voldaan / onvoldoende zijn beoordeeld, tellen niet mee. Onderwijseenheden waarvoor een vrijstelling is toegekend, tellen niet mee.
Heeft een student een negatief besluit ontvangen van de opleiding om een minor, stage of afstuderen te starten, dan kan beroep worden aantekend bij de examencommissie. Het is belangrijk om duidelijk aan te geven waarom het besluit niet in overeenstemming is met de regels en om kopieën van het besluit en andere relevante correspondentie bij te voegen.
Studenten die vanwege gender of een andere persoonlijke reden een andere naam willen gebruiken bij hun diploma-uitreiking, kunnen een zogenaamde ‘felicitatieoorkonde’ aanvragen bij de examencommissie. Tijdens hun diploma-uitreiking ontvangen ze dan, naast het officiële diploma met de officiële naam, de felicitatieoorkonde met hun eigen gekozen naam. Deze oorkonde is uitsluitend bedoeld voor uitreikingen en is niet rechtsgeldig, omdat het momenteel in Nederland juridisch gezien niet mogelijk is om een zelfgekozen naam op een diploma te zetten.
Van een verzoek tot aanpassing studieprogramma kan sprake zijn als: - De studievereisten in SIS aangepast moeten worden na herinschrijving voor de opleiding. - Een studieonderdeel uit het studieprogramma in SIS vervangen moet worden door een ander studieonderdeel.
Voordat een verzoek tot aanpassing van het studieprogramma wordt ingediend, is het belangrijk om overleg te houden met de mentor, studieadviseur of coach. Daarnaast is het raadzaam om te controleren of het verzoek voldoet aan de richtlijnen op de A-Z lijst op MijnHvA.nl en in de studiegids.
De examencommissie hanteert een beleid ten aanzien van verzoeken om een extra toetsgelegenheid. In alle gevallen weegt de examencommissie de organiseerbaarheid van een extra toetsgelegenheid mee. In beginsel zal een verzoek om een extra toetsgelegenheid alleen worden toegekend wanneer er sprake is van een bijzondere persoonlijke omstandigheid én er sprake is van een aantoonbaar belang bij een extra toetsgelegenheid.
In het geval van bijzondere persoonlijke omstandigheden kan een student mogelijk aanspraak maken op een bijzondere voorziening bij het maken van tentamens. Deze voorziening kan bijvoorbeeld bestaan uit: - Tentamenduurverlenging. - Het gebruik van een woordenboek. - Het gebruik van een leesloupe.
De examencommissie beoordeelt deze verzoeken aan de hand van het advies van de studentendecaan. Voor sommige toetsvoorzieningen is de studentendecaan gemandateerd om namens de examencommissie een besluit te nemen over het verzoek.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet