logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Egyptische Opvoeding: Wat Kunnen We Leren?

Inleiding

De opvoeding in Egypte biedt veel interessante inzichten die ook voor moderne ouders en onderwijspraktijk van waarde kunnen zijn. Uit de bronnen blijkt dat de Egyptenaren zich zorgen maakten over de verantwoordelijkheid van ouders, de rol van het gezin, en de praktische en morele opvoeding van kinderen. De opvoedingsstijl in Egypte is gebaseerd op de tradities van het oude Egypte, waarin familie en onderwijs centraal stonden. In dit artikel worden de kernprincipes van de Egyptische opvoeding besproken, met name het leren delen, de rol van de moeder, de betrokkenheid van de vader, en de structuur van het onderwijs. Daarnaast worden ook de verschillen in opvoeding tussen stad en land behandeld, evenals de betekenis van het gezin in de Egyptse cultuur. De bronnen tonen ook aan dat het onderwijs in Egypte op een bepaalde manier gericht was op de praktische en morele ontwikkeling van kinderen.

Familie en Verantwoordelijkheid

Een van de belangrijkste kenmerken van de Egyptische opvoeding is de sterke band tussen de familie. Volgens de bronnen is familie in Egypte alles. In veel gezinnen wonen ouders, kinderen en grootouders samen in één huis. De grootouders wonen vaak op de begane grond, terwijl de jongere generaties op de verdiepingen wonen. Dit maakt het mogelijk dat kinderen al vanaf jonge leeftijd leren om te delen, zowel in materiële zin als in emotionele zin. Het gemiddelde aantal kinderen per gezin is in Egypte hoger dan in Nederland, namelijk 3,2 in de stad en 4,1 op het platteland. Hierdoor is het niet ongewoon dat kinderen geen eigen kamer of speelgoed hebben. Dit leidt er toe dat kinderen in Egypte al vroeg leren om te delen en zich aan te passen aan het gezinsleven.

De Rol van de Moeder

De rol van de moeder in de Egyptische opvoeding is zeer belangrijk. Uit de bronnen blijkt dat de moeder centraal staat in het gezinsleven. De moeder is verantwoordelijk voor het opvoeden van de kinderen, en ze leert hen de basisprincipes van een goed leven. Bijvoorbeeld, in de bronnen wordt gezegd dat de moeder de kinderen leert hoe ze een huishouden moeten runnen. Ook wordt in de bronnen aangehaald dat de moeder in staat is om haar kinderen te beïnvloeden door middel van voorbeeld. Dit is te zien in de tekst ‘heaven lies beneath the feet of mothers’, wat aangeeft dat de moeder een centrale rol speelt in het gezin.

De Rol van de Vader

Hoewel de moeder een centrale rol speelt, is de vader ook belangrijk in de Egyptische opvoeding. In veel gezinnen ligt het voor de hand dat het vak van de vader overgaat op zijn zoon. Dit betekent dat jongens van hun vader leren wat hun toekomstige beroep is. De vader is ook verantwoordelijk voor het onderwijs van de kinderen. In de bronnen wordt gezegd dat de vader zijn zoon leert om te schrijven, rekenen, en literatuur. Ook wordt erop gewezen dat de vader de zoon moet leren om verantwoordelijk te zijn voor zijn familie. Dit is belangrijk voor de toekomst van het gezin.

Onderwijs in het Oude Egypte

In het oude Egypte was het onderwijs gericht op de praktische en morele ontwikkeling van kinderen. Uit de bronnen blijkt dat het onderwijs in Egypte op een bepaalde manier werd gegeven. De kinderen leerden lezen en schrijven met behulp van teksten zoals de Beroepensatire. Deze tekst was een soort lesboek waarin een vader zijn zoon adviseert over het kiezen van een beroep. Het doel van de vader was om zijn zoon te laten weten dat hij goed moet werken op school. Als hij later schrijver wordt, heeft hij een gemakkelijker leven. In de bronnen wordt ook aangehaald dat de kinderen leerden schrijven aan de hand van de Beroepensatire, ook toen het inmiddels honderden jaren oude taalgebruik al ver van hun eigen belevingswereld stond.

De Beroepensatire

De Beroepensatire is een belangrijk onderdeel van de Egyptische opvoeding. Het is een tekst waarin een vader zijn zoon adviseert over het kiezen van een beroep. De tekst is al duizend jaar oud en werd op school gebruikt. De tekst bevat een waarschuwing voor zware beroepen en een aanbeveling om een beroep te kiezen dat een goed leven oplevert. In de bronnen wordt gezegd dat de tekst op die manier werd gebruikt, omdat we hem heel vaak hebben teruggevonden, vaak vol met fouten. De jongens moesten een tekst uit hun hoofd leren die net zover van hen afstond als Vondel van ons. Soms is de verhaalversie die ze daarvan maakten zelfs voor ons Egyptologen lastig te begrijpen.

De Rol van de Farao

In de Egyptische cultuur had de farao een centrale rol in het land. De farao was de hoogste autoriteit en verantwoordelijk voor de orde in het land. Hij was ook de hogepriester van de goden, de schakel tussen hemel en aarde, en de ‘volmaakte god’ voor zijn volk. De farao was verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van het land, en hij stelde hoge ambtenaren aan. De farao had ook invloed op het onderwijs. In de bronnen wordt gezegd dat de farao’s hun kinderen niet zelf opvoedden, maar dat dit over aan een speciale huisonderwijzer werd gedaan. Die bracht de koninklijke telgen de grondleggende principes van het schrijven bij, grammatica, stijl, literatuur en wiskunde. Kinderen van de hoogste hovelingen mochten daarbij aanschuiven.

De Opvoeding van Meisjes

De opvoeding van meisjes was in de Egyptische cultuur anders dan die van jongens. In de bronnen wordt gezegd dat meisjes van hun moeder leerden hoe ze een huishouden moesten runnen. Ze kregen van haar de basisprincipes mee voor een goede manier van leven. In de hogere kringen leerden de meisjes ook zingen, dansen en muziekinstrumenten bespelen. Maar weinig meisjes leerden lezen en schrijven. In de bronnen wordt ook aangehaald dat de vorming van kinderen uit gewone gezinnen minimaal was. Meisjes leerden van hun moeder hoe ze een huishouden moesten runnen en kregen van haar de basisprincipes mee voor een goede manier van leven.

Onderwijs in het Huidige Egypte

In het huidige Egypte is het onderwijs verdeeld in basis- en voortgezet onderwijs. Het basisonderwijs duurt 6 jaar en is voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Het voortgezet onderwijs duurt 3 jaar en is onderverdeeld in verschillende soorten: algemeen vormend voortgezet onderwijs, religieus voortgezet onderwijs en technisch voortgezet onderwijs. De verschillende soorten voortgezet onderwijs hebben hun eigen diploma’s. Het basisonderwijs is gecombineerd met de onderbouw van het algemeen vormend voortgezet onderwijs. Het diploma heet ‘Basic education certificate’. Het is het diploma van de onderbouw van het algemeen vormend voortgezet onderwijs. Het diploma heet ‘Preparatory education certificate of Al-Azhar’ voor het religieuze voortgezet onderwijs. Het diploma heet ‘Secondary school technical diploma’ voor het technische voortgezet onderwijs.

De Invloed van het Sponsorprogramma

Het sponsorprogramma van Dorcas in Egypte heeft veel kinderen geholpen die in een kwetsbare situatie verkeeren. In de bronnen wordt beschreven dat Bishoy, een achtjarige uit Egypte, dankzij het sponsorprogramma naar school kan gaan en kan spelen met andere kinderen. Zijn moeder, Mariam, verloor haar man nog voordat Bishoy was geboren. Ze bleef alleen achter met de zorg voor Bishoy en zijn oudere broer en zus. Dankzij het sponsorprogramma kan Bishoy toch naar school om te leren én om te spelen met andere kinderen. Bishoy bloeit op in het programma en speelt graag met de andere kinderen in de speelplaats op het dak van Oasis. Het programma helpt ook de moeder, Mariam, met een opvoedcursus. Ze leert meer over de fases waarin haar kinderen zitten en hoe ze hiermee moet omgaan.

Conclusie

De Egyptische opvoeding biedt veel interessante inzichten die ook voor moderne ouders en onderwijspraktijk van waarde kunnen zijn. De opvoedingsstijl in Egypte is gebaseerd op de tradities van het oude Egypte, waarin familie en onderwijs centraal stonden. De kernprincipes van de Egyptische opvoeding zijn het leren delen, de rol van de moeder, de betrokkenheid van de vader, en de structuur van het onderwijs. Daarnaast worden ook de verschillen in opvoeding tussen stad en land behandeld, evenals de betekenis van het gezin in de Egyptse cultuur. De bronnen tonen ook aan dat het onderwijs in Egypte op een bepaalde manier gericht was op de praktische en morele ontwikkeling van kinderen.

Bronnen

  1. Famme.nl - Dingen leren opvoeding Egypte
  2. Universiteit Leiden - Onderwijs in het Oude Egypte
  3. Rijksmuseum Oudheden - Inleiding het Oude Egypte
  4. Kidsenkurken.nl - Op vakantie in Egypte
  5. Nuffic.nl - Onderwijs in Egypte
  6. Dorcas.nl - Sponsorprogramma Bishoy
  7. Rijksmuseum Oudheden - Thema 11 Opvoeding en Onderwijs
  8. Augeo Magazine - Feiten en fabels
  9. Landvandefaraos.nl - Het gezin

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven