logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Effect van belonen en straffen op het gedrag van kinderen

De invloed van belonen en straffen op het gedrag van kinderen is al jaren onderwerp van onderzoek. In het onderwijs en de opvoeding worden deze methoden vaak toegepast om gewenst gedrag te bevorderen of ongewenst gedrag te beïnvloeden. In dit artikel worden de effecten van belonen en straffen nader bekeken, met aandacht voor de positieve en negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen.

Belonen en straffen in de praktijk

In de praktijk wordt vaak gewerkt met beloningen en straffen om kinderen te beïnvloeden op hun gedrag. In de bronnen wordt uitgelegd dat belonen en straffen onderdeel vormen van het operante leren, een methode die ontdekt werd door de Amerikaanse psycholoog B.F. Skinner. Hierbij wordt het gedrag van individuen beïnvloed door beloningen en straffen. Beloningen zijn positieve uitkomsten die het waarschijnlijk maken dat een bepaald gedrag opnieuw voorkomt, terwijl straffen een negatieve consequentie zijn die de kans op herhaling van dat gedrag vermindert.

In de bronnen wordt uitgelegd dat belonen en straffen verschillende effecten kunnen hebben op het gedrag van kinderen. Belonen kunnen bijvoorbeeld het gewenste gedrag stimuleren en het zelfvertrouwen van kinderen versterken. Aan de andere kant kunnen straffen ook negatieve effecten hebben, zoals angst, weerstand, of een negatief zelfbeeld.

Effecten van belonen

Belonen kunnen in de praktijk verschillende effecten hebben op het gedrag van kinderen. In de bronnen wordt uitgelegd dat belonen het gewenste gedbehavior kan versterken en de motivatie van kinderen kan bevorderen. Bijvoorbeeld, wanneer een kind een beloning krijgt voor goed gedrag, is de kans groter dat het kind dat gedrag opnieuw vertoont.

Echter, te veel belonen kan ook problemen opleveren. In een aantal bronnen wordt opgemerkt dat te veel belonen kan leiden tot een afhankelijkheid van beloningen. Kinderen kunnen leren dat het goed gedrag alleen gebeurt om een beloning te krijgen, in plaats van uit eigen beweging. Dit kan leiden tot een afname van de intrinsieke motivatie van kinderen.

Daarnaast kan het gebruik van beloningen ook competitie stimuleren. Er kan strijd ontstaan tussen kinderen om wie de beloning krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat sommige kinderen zich niet veilig voelen en hun interesse in de bezigheid verliezen.

Effecten van straffen

In tegenstelling tot belonen, kunnen straffen ook onbedoelde langetermijneffecten hebben. Het gebruik van straffen kan leiden tot angst of weerstand, wat uiteindelijk de motivatie om veranderend gedrag te vertonen kan ondermijnen. Dit is vooral waar als de straf onvoorspelbaar is of als het individu de straf als onrechtvaardig beschouwt.

In een aantal bronnen wordt opgemerkt dat straffen het gewenste gedrag kunnen beïnvloeden, maar ook negatieve effecten kunnen hebben. Bijvoorbeeld, straffen kunnen leiden tot een negatief zelfbeeld en een afname van de motivatie van kinderen. Bovendien kan het gebruik van straffen ook leiden tot tegenreacties, zoals het ontwikkelen van schuldgevoelens of het veranderen van gedrag om schuldgevoel te vermijden.

De invloed op de ontwikkeling van kinderen

De invloed van belonen en straffen op de ontwikkeling van kinderen is van groot belang. In de bronnen wordt uitgelegd dat het gebruik van beloningen en straffen kan bijdrragen aan de ontwikkeling van kinderen. Beloningen kunnen helpen bij het bevorderen van positief gedrag en het versterken van het zelfvertrouwen van kinderen. Aan de andere kant kunnen straffen ook negatieve effecten hebben op de ontwikkeling van kinderen, zoals het ontwikkelen van angst, weerstand, of een negatief zelfbeeld.

In een aantal bronnen wordt opgemerkt dat het gebruik van straffen ook kan leiden tot een afhankelijkheid van de straf. Kinderen kunnen leren dat het goed gedrag alleen gebeurt om te voorkomen dat ze gestraft worden, in plaats van uit eigen beweging. Dit kan leiden tot een afname van de intrinsieke motivatie van kinderen.

Alternatieven voor straffen en belonen

In de bronnen wordt ook gekeken naar alternatieven voor straffen en belonen. In plaats van te straffen, kunnen ouders en onderwijzers proberen om kinderen hun verantwoordelijkheid terug te geven. Dit kan helpen bij het bevorderen van zelfstandigheid en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Bovendien kan het geven van verantwoordelijkheid ook leiden tot een grotere motivatie van kinderen om goed gedrag te vertonen.

In een aantal bronnen wordt ook gekeken naar het gebruik van positieve bekrachtiging. Dit kan helpen bij het bevorderen van gewenst gedrag en het versterken van het zelfvertrouwen van kinderen. Daarnaast kan het geven van positieve feedback ook helpen bij het bevorderen van een positieve omgeving waarin kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen.

Conclusie

De invloed van belonen en straffen op het gedrag van kinderen is complex en kan zowel positieve als negatieve effecten hebben. Belonen kunnen helpen bij het bevorderen van positief gedrag en het versterken van het zelfvertrouwen van kinderen, maar kunnen ook problemen opleveren als ze te vaak worden toegepast. Straffen kunnen ook negatieve effecten hebben op de ontwikkeling van kinderen, zoals het ontwikkelen van angst, weerstand, of een negatief zelfbeeld. Het is belangrijk om te weten dat er alternatieven zijn voor straffen en belonen, zoals het geven van verantwoordelijkheid en het gebruik van positieve bekrachtiging.

Bronnen

  1. https://www.onderwijsvanmorgen.nl/is-belonen-beter-het-effect-van-belonen-in-de-klas/
  2. https://epifaanmoment.nl/gedragspsychologie-de-invloed-van-beloningen-en-straffen-op-gedrag/
  3. https://jeugdenkinderpraktijkrota.nl/opvoeding-van-kinderen/als-straf-werkt-waarom-is-er-dan-zoveel-van-nodig/
  4. [https://www.humankind.nl/tips-voor-ouders/ontwikkeling/opvoedtips-straffen-en-belonen-geen-goed-idee-waarom-niet](https://www.humankind.nl/tips-voor-ouders/ontwikkeling/opvoedtips-straffen-en-belonen-geen-goed-idee-wa
  5. https://www.dji.nl/actueel/verhalen-uit-de-praktijk/weblogs/2023/goed-gedrag-belonen-werkt-beter-dan-verkeerd-gedrag-straffen
  6. https://psychogoed.nl/opvoeden-zonder-straf/
  7. https://ontspannenopvoeden.nl/opvoedtips/straffen-is-niet-nodig/
  8. https://loeswaanders.com/straffen-en-belonen/

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven