logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Een evenwicht vinden: hoe ouders schermtijdregels instellen voor kinderen

De digitale omgeving speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven van kinderen. Terwijl schermen als tabletten, smartphones en computers een bron van kennis en entertainment kunnen zijn, is het van essentieel belang dat ouders schermtijdregels opstellen die de gezonde ontwikkeling van hun kinderen ondersteunen. Deze regels moeten niet alleen technologische gebruiksgrenzen definiëren, maar ook passen binnen een bredere visie op balans, communicatie en zelfregulering. Door duidelijke richtlijnen te hanteren en bewuste keuzes te maken, kunnen ouders helpen om schermtijd te beheren zonder het plezier of de voordelen van digitale media volledig te verbannen.

De noodzaak van schermtijdregels

Schermtijdregels zijn een effectief middel om kinderen te ondersteunen in het begrijpen van grenzen en het ontwikkelen van zelfregulatie. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die schermen gebruiken tijdens maaltijden of voor het slapengaan gemiddeld 1,6 uur langer schermen doorbrengen per dag dan hun leeftijdsgenoten die dergelijke regels respecteren. Deze bevindingen, afkomstig van de University of California San Francisco, benadrukken het belang van structuur (bron 5). De World Health Organization (WHO) raadt bijvoorbeeld aan dat kinderen tussen de 2 en 5 jaar maximaal één uur per dag mogen schermen, onder begeleiding en met educatief doel (bron 12). Voor oudere kinderen is er meer flexibiliteit mogelijk, maar het instellen van persoonlijke limieten blijft cruciaal.

Een study van Ouders & Onderwijs toont aan dat 88% van de ondervraagde ouders voorstander is van een mobielverbod in de klas, een stijging van 27% sinds de invoering in januari 2024. Dit betekent dat kinderen en jongeren zelf ook positiever worden over dergelijke regels, met 53% van de ouders die rapporteren dat hun kinderen nu voorstander zijn, vergeleken met 45% in 2024. Voor een volledig mobielverbod op de schoollocatie steunen 56% van de ouders, terwijl dit percentage eerder 36% was (bron 2). Deze data suggereren dat er een groeiend bewustzijn is over de noodzaak van regels die schermen niet tot het centrum van kinderactiviteiten maken.

Structuur en voorspelbaarheid

Kinderen hebben baat bij een voorspelbare omgeving waarin regels duidelijk zijn en consequent worden nageleefd. Stel grenzen op die passen bij de leeftijd en de behoeften van het kind. Bijvoorbeeld, voor jonge kinderen kan het nuttig zijn om schermen tijdens de ochtend en bij maaltijden volledig te verbannen. In een gezin waarin de eettafel schermvrij is, ontstaat een ruimte voor gezellige interactie en versterkt de band tussen ouders en kinderen (bron 9). Voor oudere kinderen kunnen regels worden afgestemd op hun dagelijkse routine, zoals het instellen van een maximale schermtijd per dag of week.

Een weekoverzicht van de tijd die een kind besteedt aan activiteiten kan helpen bij het bepalen van passende regels. Dit betreft niet alleen schermen, maar ook slapen, school, speeluren en gezinsactiviteiten. Door dergelijke data te analyseren, kunnen ouders inzicht krijgen in welke momenten schermen nuttig of schadelijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld, als een kind al veel tijd doorbrengt met schermen na school, kan het nuttig zijn om in de avonden schermvrije uren in te voeren (bron 1).

Schermvrije zones in huis

Het aanbrengen van schermvrije zones in de woning is een effectieve strategie om de balans tussen digitale en analoge activiteiten te behouden. De eettafel, slaapkamers en badkamer zijn ideale kandidaten voor schermvrije zones. Tijdens het eten is het belangrijk om schermen te vermijden, omdat dit moment dienst moet doen als een platform voor gezellige interactie en gezond gedrag. Ouders die dit aanpakken als een vaste regel, zoals in een gezin waarbij schermen tijdens de ochtend niet worden gebruikt, rapporteren dat hun kinderen deze regels zonder veel weerstand accepteren (bron 9).

Slaapkamers moeten schermvrij zijn om de slaap te ondersteunen. Blauw licht van schermen verstoort de melatoninespiegel, wat leidt tot slaapproblemen. Een simpele regel, zoals het opladen van telefoons beneden te plaatsen, kan al helpen om schermen uit de slaapkamer te houden. Dit is een praktijk die wordt genoemd in een casus van een oudere vriendin, waarbij de regel zonder gedoe werd gevolgd door pubers (bron 9). Ook de badkamer is een geschikt schermvrije zone, niet alleen om ongevallen te voorkomen, maar ook om kinderen te ontraden schermen overal mee te nemen (bron 9).

Oudermodellering en het goede voorbeeld

Kinderen imiteren het gedrag van hun ouders, wat betekent dat ouders een sleutelrol spelen in het beheren van schermtijd. Als ouders vaak hun telefoon gebruiken in het bijzijn van hun kinderen, is het waarschijnlijk dat deze kinderen een vergelijkbare gewoonte ontwikkelen. Onderzoekers van de University of California San Francisco stellen dat ouders hun schermgebruik moeten verminderen om kinderen te beïnvloeden (bron 5). Dit geldt ook voor gezamenlijke momenten, zoals het eten. Ouders die bewust schermen uit de eettafel houden, leggen een fundament voor gezonde digitale gewoonten (bron 12).

Een praktische aanpak is het instellen van "me-time" voor ouders, waarbij ze tijden aanduiden waarin schermen worden gebruikt en kinderen deze momenten accepteren. Bijvoorbeeld, een moeder met een fulltime baan zegt dat ze regelmatig koffie drinkt terwijl haar kind speelt, en duidelijk communiceert dat ze "even niet beschikbaar is". Deze strategie helpt om ruimte te creëren voor zowel ouders als kinderen (bron 4). Door dergelijke momenten te combineren met schermvrije zones, kan de balans tussen digitale en analoog gedrag worden verbeterd.

Kinderen betrekken bij regelgeving

Een belangrijke stap in het opstellen van schermtijdregels is het betrekken van kinderen in het proces. Dit vermindert weerstand en bevordert een gevoel van mede-eigendom. Uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) blijkt dat jongeren betrokkenheid bij beleid rondom schermen op school leiden tot betere naleving van regels. Bijvoorbeeld, als scholen jongeren vragen om hun mening te geven over mobielverboden, is het resultaat een hogere mate van acceptatie (bron 2). Deze aanpak kan worden overgedragen naar het gezinshuishouden, waarbij ouders kinderen betrekken bij het opstellen van regels voor schermgebruik.

Een oudere dochter van 15 jaar die weinig tijd doorbrengt met haar vader, toont hoe belangrijk gezamenlijke momenten zijn. Haar moeder benadrukt dat deze tijd samen in het huishouden cruciaal is, zelfs als het betekent dat ze regelmatig even alleen moet zijn (bron 4). Door kinderen te betrekken in beslissingen rondom schermtijd, kunnen ouders hen onderwijzen hoe ze digitale media verantwoord kunnen gebruiken, zonder de band met hun ouders te verliezen.

Technologie als ondersteuning, niet als centrum

Hoewel schermen vaak gezien worden als een bron van afleiding, kunnen ze ook ondersteunend zijn. De WHO benadrukt bijvoorbeeld dat schermen educatief gebruikt mogen worden, zolang het gebruik begeleid is en niet gedachteloos verloopt (bron 12). Dit betekent dat schermtijdregels niet alleen moeten richten op beperking, maar ook op het bevorderen van doelgericht gebruik. Apps die schermtijd beheren, zoals die vermeld in KPN's blog, kunnen nuttig zijn, maar moeten vergezeld gaan van bewuste keuzes (bron 12).

Een voorbeeld van dergelijk bewust gebruik is het aanmoedigen van kinderen om schermen te gebruiken voor creatieve activiteiten, zoals het maken van digitale projecten of het leren van nieuwe vaardigheden. Hierbij is het belangrijk om te controleren of de content educatief is en of de tijd die wordt doorgebracht op schermen helpt bij de ontwikkeling van de kinderen. Door schermen als een ondersteunend hulpmiddel te positioneren, in plaats van als het centrale activiteit, kunnen ouders helpen om schermtijd te integreren in een bredere visie op leren en ontspanning.

De balans tussen schermen en alternatieve activiteiten

Alternatieve activiteiten zijn essentieel om schermen niet als enige vorm van entertainment te laten fungeren. Creatieve activiteiten zoals lezen, buitenspelen of knutselen kunnen kinderen helpen om schermtijd te beperken en tegelijkertijd te leren om te gaan met andere vormen van plezier. De focus moet liggen op een gezonde ontwikkeling van het kind, waarbij schermtijd slechts een onderdeel is van een gevarieerde dag (bron 1).

Een ouderschapsgroep die regelmatig tijd doorbrengt zonder schermen rapporteert dat dit momenten van verbinding creëert. Bijvoorbeeld, het drinken van thee en het lezen van boeken samen beneden, zoals genoemd in een oudersverslag, vormt een waardevolle routine die niet alleen schermen beperkt, maar ook gezelligheid bevordert (bron 4). Deze activiteiten kunnen worden aangepast aan de leeftijd van het kind, zodat ze zowel educatief als recreatief zijn.

Praktische stappen voor ouders

Ouders kunnen schermtijdregels opstellen door de volgende stappen te volgen:

  1. Vaste schermvrije momenten: Bepaal tijden waarin schermen volledig worden uitgeschakeld, zoals tijdens het eten of uren voor het slapengaan.
  2. Maximale schermtijd per dag: Voor jonge kinderen is het aanbevolen om schermtijd te beperken tot één uur per dag. Voor oudere kinderen kunnen ouders zelf een limiet kiezen, afhankelijk van hun gezinsdynamiek.
  3. Toestemming vragen: Maak het een regel dat kinderen toestemming moeten vragen voordat ze schermen gebruiken. Dit voorkomt ongemerkt gebruik en helpt bij het aanleren van zelfregulatie.
  4. Gebruik van schermvrije zones: Definieer ruimtes waarin schermen niet toegestaan zijn, zoals de eettafel, slaapkamer en badkamer.
  5. Consequente aanpak: Zorg dat regels consequent worden nageleefd. Een beloningssysteem voor het naleven van regels kan helpen bij het versterken van positief gedrag (bron 1).

De rol van wetgeving en onderwijs

De invoering van een mobielverbod in de klas op 1 januari 2024 toont aan hoe beleid op scholen invloed kan hebben op schermgebruik thuis. Uit onderzoek blijkt dat ouders en kinderen positiever zijn over dergelijke maatregelen, wat wijst op een groeiend begrip van de impact van schermen op leren en welzijn (bron 2). Ouders kunnen deze trends overnemen in hun eigen regelgeving, bijvoorbeeld door schermen op schooldagen beperkt te maken of door te bepalen dat schermen na schooltijd niet mogen worden gebruikt tijdens gezamenlijke activiteiten.

De Nederlandse Werktijdenwet biedt ook een model voor balans, hoewel deze specifiek gericht is op werknemers. De wet benadrukt de noodzaak van rusttijden en een evenwicht tussen werk en privéleven, wat een parallel trekt met het beheren van schermtijd bij kinderen. Deze wet benadrukt dat structuur en beperkingen essentieel zijn om overbelasting te voorkomen, wat ook van toepassing is op het schermgebruik van kinderen (bron 11).

De uitdaging van flexibiliteit

Hoewel schermtijdregels essentieel zijn, vereisen ze ook flexibiliteit. Een kind dat in een schoolproject een tablet nodig heeft, mag dit niet volledig verbannen worden, maar moet het gebruik onder controle blijven. Evenzo is het belangrijk om ruimte te laten voor spontane momenten waarin schermen nuttig zijn, zoals het zoeken naar educatieve content of het communiceren met vrienden. Hierbij is het cruciaal dat ouders zich bewust zijn van de context en de intentie van het schermgebruik, zodat regels niet rigide worden, maar wel doelgericht (bron 5).

Een ouderschapsgroep die met een puber werkt, benadrukt bijvoorbeeld dat schermen in de woonkamer geen plezier opleveren, terwijl schermen in de eigen kamer wel worden geaccepteerd. Dit wijst op de noodzaak om regels aan te passen aan de leeftijd en persoonlijke behoeften van het kind (bron 4). Ouders kunnen dit doen door regelmatig te communiceren met hun kinderen over hun schermgebruik en eventueel de regels aan te passen.

Conclusie

De opbouw van schermtijdregels in het gezin is een complexe maar essentiële taak. Door duidelijke limieten te stellen, schermvrije zones te creëren en zich bewust te zijn van hun eigen gedrag, kunnen ouders helpen om kinderen te onderwijzen hoe ze verantwoord om kunnen gaan met technologie. Het betrekken van kinderen in het regelgevingsproces vermindert weerstand en bevordert een gevoel van mede-eigendom. Bovendien is het instellen van balans tussen digitale en analoge activiteiten cruciaal voor de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen.

De data uit recente studies en praktische ervaringen benadrukken dat schermtijdregels niet alleen moeten richten op beperking, maar ook op het bevorderen van bewust gebruik en gezellige interacties. Door deze regels consequent en flexibel te hanteren, kunnen ouders een gezonde digitale omgeving creëren die de groei van hun kinderen ondersteunt. De balans die wordt gevonden, dient niet alleen het welzijn van het kind, maar ook dat van de ouders, die ruimte nodig hebben voor zelfregulering en herstel.

Bronnen

  1. Schermloos Onder6
  2. Gezonde Leefstijl Op School
  3. Tijd voor Tijd - Shiftbase
  4. Forum Viva.nl
  5. Onderzoekers vinden effectieve manier om schermtijd van kinderen te reduceren
  6. Onderwijswetten.nl
  7. Tips voor communicatie tussen ouders en kinderen
  8. Leerplicht Voo.nl
  9. Balans vinden in schermtijd bij kinderen
  10. Kiddiefit.nl - Schermtijd tips
  11. Workodo - Woordenboek werktijden
  12. KPN Blog - Schermtijd kinderen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven