logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Effectieve Duitse Presentaties: Handleiding voor Ouders, Onderwijsers en Ondersteuners

Een Duitse presentatie kan voor leerlingen en docenten een uitdaging zijn, vooral wanneer het om het leren en geven van informatie gaat. Het opbouwen van een overtuigende presentatie in het Duits vereist zowel voorbereiding als praktijkervaring. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste tips en aanpakken om effectief en overtuigend te kunnen presenteren in het Duits. De informatie is gebaseerd op de beschikbare bronnen en richt zich op ouders, onderwijsers en anderen die betrokken zijn bij het onderwijs van kinderen in het Duits.

Voorbereiding en Structuur

Een goede voorbereiding is essentieel voor het geven van een succesvolle Duitse presentatie. Volgens de bronnen is het belangrijk om een onderwerp te kiezen dat je zelf interessant vindt. Dit maakt het voor jezelf en je publiek veel aangename. Bijvoorbeeld, een bijzondere reis, een sprookje, een bedrijf of zelfs de resultaten van een profielwerkstuk kunnen nuttig zijn als onderwerp. Het kiezen van een origineel onderwerp maakt de presentatie bovendien interessanter voor je publiek.

Bij het opstellen van een presentatie is het belangrijk om een duidelijke structuur aan te houden. Dit kan worden gedaan door een indeling op te stellen, zoals: inleiding, hoofdonderdelen en slot. In de inleiding kun je beginnen met een vraag of een leuk weetje over je onderwerp, in plaats van met de standaardformule “mijn presentatie gaat over…”. Dit zorgt voor een pakkend begin en trekt het publiek aan.

Taalkundige en Technische Aandachtspunten

Bij het opstellen van een Duitse presentatie is het belangrijk om rekening te houden met de taalkundige en technische aspecten. De bronnen wijzen erop dat het gebruik van een PowerPoint of een soortgelijk programma handig kan zijn, maar dat de aandacht niet mag worden afgeleid door te veel effecten of kleuren. De presentatie moet je helpen bij het verduidelijken van je verhaal, en niet het publiek afleiden. De regels voor PowerPoint zijn duidelijk: kies een rustige achtergrond, gebruik maximaal twee afbeeldingen per dia, en schrijf geen zinnen op, maar alleen steekwoorden.

Verder is het belangrijk om te letten op het gebruik van het Duits. De bronnen geven aan dat het gebruik van vaste formuleringen helpt bij het vlotter worden in het Duits. Bijvoorbeeld: “Ich fange an mit …”, “Zuerst erzähle ich über …”, “Dann folgen Informationen über …”, en “Zum Schluss reden wir über …”. Deze formuleringen helpen bij het opbouwen van een overtuigende presentatie.

Communicatie en Houding

Tijdens het geven van een presentatie is de communicatie met het publiek van groot belang. De bronnen wijzen erop dat het belangrijk is om op te vallen in de klas en zichtbaar te zijn voor iedereen. Je moet je voeten op de grond houden en niet te veel van je ene been naar je andere leunen. Dit is afleidend en kan je zelfvertrouwen beïnvloeden. Bovendien is het belangrijk om je handen te gebruiken voor non-verbale communicatie, maar je armen niet over elkaar te slaan of je handen in je zakken te steken.

De stemgebruik en het volume zijn eveneens van belang. Je moet goed horen zijn, zeker voor de mensen die achterin zitten. Blijf rustig en gebruik geen zinnen die je niet goed kunt uitspreken. In plaats daarvan kun je gebruik maken van zinnen zoals “Ich weiß gerade nicht mehr so gut was ich sagen wollte.” of “Ich muss kurz nachdenken.” Dit helpt om het publiek niet te verwarren en zorgt voor een overtuigendere presentatie.

Afsluiting en Vragen

De afronding van een presentatie is net zo belangrijk als de inleiding. Het is niet aan te raden om met “Das war’s” of “Ende” af te sluiten. In plaats daarvan kun je eindigen met een vraag aan je publiek of een citaat over je onderwerp. Bijvoorbeeld: “Jetzt bin ich gespannt. Was hat euch am meisten interessiert?” of “Kann sich jemand vorstellen wie das für die Deutschen war, als die Mannschaft am Ende 3-2 gegen Ungarn gewonnen hat und zum ersten Mal Weltmeister wurde?” Dit zorgt voor een overtuigende afsluiting en maakt het publiek actief betrokken bij de presentatie.

Bij het afronden is het ook belangrijk om het publiek de kans te geven vragen te stellen. Dit kan op een creatieve manier worden gedaan, bijvoorbeeld: “Wer möchte noch mehr über Sushi wissen?” of “Gibt es noch Info die ich nicht erzählt habe, maar die ihr gerne noch hören möchtet?” Dit zorgt voor een interactieve omgeving en maakt de presentatie interessanter voor het publiek.

Ondersteuning en Opleiding

Voor docenten en leerkrachten is het belangrijk om te weten dat er trainingen zijn voor het presenteren in het Duits. Tjaco Rowaan biedt bijvoorbeeld individuele of teamtrainingen aan, zowel online als in company. Deze trainingen richten zich op het leren succesvol te presenteren in het Duits, met aandacht voor zowel de inhoud als de vormgeving van de presentatie. Bovendien is er een grote hoeveelheid lesmateriaal beschikbaar, zoals de lesmateriaal Duits, de lesmateriaal Nachbarsprache en de schrijfoefeningen voor het verkennen van de omgeving. Deze materialen zijn bedoeld om de leerlingen te helpen bij het leren en geven van informatie in het Duits.

Conclusie

Een Duitse presentatie is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, zowel voor leerlingen als docenten. De voorbereiding, structuur, communicatie en afsluiting spelen hierbij een cruciale rol. De beschikbare bronnen geven een overzicht van de belangrijkste tips en aanpakken om effectief en overtuigend te kunnen presenteren in het Duits. Daarnaast zijn er veel lessen en trainingen beschikbaar om docenten en leerlingen te ondersteunend bij het leren en geven van informatie in het Duits. Het is belangrijk om rekening te houden met de taalkundige en technische aspecten van een presentatie, en om te werken aan een overtuigende en interactieve omgeving.

Bronnen

  1. Lesmateriaal Duits
  2. Presentatie in het Duits
  3. Handreikingen Duits en aardrijkskunde
  4. Presentatie in het Duits
  5. Lesmethoden Duits
  6. Presentatietraining in het Duits
  7. Werkstuk Duits
  8. Lesmateriaal Duits
  9. Presentatie Belevingsonderzoek Duits
  10. Google Translate

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven